Storebrands konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og næringspolitikk Karin Greve-Isdahl og nordisk bærekraftsjef Marcus Bruns.

Marcus Bruns ny nordisk bærekraftsjef i Storebrand

Marcus Bruns (26) er ansatt som nordisk bærekraftsjef i Storebrand med ansvar for bærekraft på konsernnivå. Der skal han særlig jobbe med bærekraft i Storebrands finansprodukter og internt.

Bruns kommer fra Young Sustainable Impact (YSI), som han var med å starte opp i 2015 og ledet det før han kom til Storebrand. Bruns har også erfaring fra konsulentselskapet Qvartz og Norges Bank, i tillegg til internasjonal erfaring fra selskaper i Singapore og Kina.

Bruns vil rapportere til Karin Greve-Isdahl, som er konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og næringspolitikk.

- Vi fikk inn veldig mange sterke søknader og har i tillegg søkt aktivt i markedet for å finne den rette kandidaten. Marcus har oppnådd utrolig mye i en ung alder, og imponerte oss gjennom hele prosessen. I tillegg til svært sterke analytiske evner har han vært sentral i arbeidet med å bygge opp et globalt nettverk av unge entreprenører i over 50 land som jobber mot FNs bærekraftsmål. Hans genuine engasjement for bærekraft blir utrolig verdifullt for oss nå når Storebrand skal befeste sin ledende posisjon på bærekraft, sier Greve-Isdahl.

Bruns har en bachelorgrad i Samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo, der han også gikk på Gründerskolen med opphold i Singapore. I tillegg har Bruns enkeltstående fag fra London School of Economics. Graden av innvirkning han potensielt kan få i Storebrand var det som gjorde at han valgte å takke ja til jobbtilbudet.

- Storebrand har lenge vært på radaren min med deres bærekraftsarbeid, og tydelige satsning på bærekraftige investeringer i snart 25 år. Med over 700 milliarder kroner under forvaltning er det virkelig mulig å utgjøre en reell forskjell gjennom hvordan pengene investeres. Ved å ikke investere i klimaverstinger og heller satse på løsningsselskaper er Storebrand med på å pushe næringslivet i en bærekraftig retning, sier Bruns.

Bruns forteller at han alltid tatt sikte på å gjøre en positiv forskjell med alt han gjør, og dette blir en annerledes men spennende måte å jobbe med bærekraft på.

- Når man jobber med oppstartsbedrifter er det muligheter for en veldig stor innvirkning på samfunnet, men ofte med en mer langsiktig tidshorisont. I en stor organisasjon som Storebrand vil endringer også kunne ha en stor effekt på kort sikt, samtidig som man sikrer solid langsiktig avkastning for kundene. Jeg gleder meg til å jobbe videre med bærekraft i et så bredt finanskonsern som Storebrand er. Både på investeringssiden, men også i alle de andre delene av organisasjonen, sier Bruns.

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder i Norge og Sverige, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 600 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand ble i 2017 kåret til verdens mest bærekraftige finansselskap under World Economic Forum i Davos. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no