Oppblåsbar redningsvest kan gi falsk trygghet (Video: Slik sjekker du vesten)

Oppblåsbar redningsvest kan gi falsk trygghet (Video: Slik sjekker du vesten)

Fra mai 2015 ble det påbudt å bruke vest i småbåter. Men redningsvestene som blåses opp automatisk kan gi falsk trygghet i sommervarmen. Slik sjekker du om vesten virker som den skal.

Det nye flytevestpåbudet gjelder for båter under 8 meter – som er i fart. Er båten over åtte meter er det kun et påbud om å ha tilstrekkelig med flytevester om bord.

- Vi anbefaler selvsagt alle som er om bord i fritidsbåter å ha på vest når båten er i fart, uansett størrelse på båten, sier Bjørn Erik Sættem, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Få sjekker de oppblåsbare redningsvestene
De små oppblåsbare redningsvestene er blitt veldig populære, siden de er slanke og lite i veien. I vannet blir de skikkelige redningsvester med god flyteevne og stor krage. Men det er ikke bare å ta på seg vesten du brukte i fjor og regne med at den virker som den skal.

- Vår erfaring er at svært mange ikke er klar over at de oppblåsbare redningsvestene har en teknisk innretning som skal kontrolleres ved starten av hver båtsesong. Har du en gammel vest, kan du risikere at vesten ikke blåser seg opp hvis du faller i vannet. Og er du så heldig å finne munnstykket og blåser opp vesten selv, kan det hende at den er punktert, kommenterer Sættem.

Det har skjedd ulykker på grunn av feil på oppblåsbare redningsvester, men det er heldigvis sjeldent.

Det tar kun et par minutter å sjekke om vesten virker som den skal.

Slik sjekker du
Dette bør gjøres på starten av hver båtsesong:

1. Skru ut og kontroller den påmonterte CO2-patronen. Hvis den er punktert i toppen eller viser tegn på skade, må den skiftes ut. Vei gjerne patronen på en kjøkkenvekt og sjekk at vekten stemmer med det som står inngravert i metallet. Sørg for at patronen er skikkelig skrudd fast når du setter den tilbake.

2. Deretter bør du kontrollere utløsermekanismen, for å være sikker på at vesten vil blåse seg opp automatisk når den skal. Denne varierer fra produsent til produsent, så sjekk bruksanvisningen som vanligvis finnes på innsiden av vesten. En del har datomerking, sjekk det. De to vanligste utløsermekanismene her til lands er basert på en salttablett eller cellulose som løser seg raskt opp i vann. Blir tabletten utsatt for fuktighet over tid, kan den krystallisere seg og forsteines slik at vesten ikke løser seg automatisk ut i en nødsituasjon. Tørr lagring om vinteren er derfor å anbefale. En ny utløsermekanisme og patron koster som regel mellom 100 og 200 kroner pr stykk.

3. Blås opp vesten manuelt med munnstykket og la den ligge over natten for å sjekke om den er tett. Holder ikke vesten på luften, ta den med til forhandleren for en sjekk eller kjøp en ny. Fiskekroker kan for eksempel lett lage hull på vester. Du får som regel ut luften igjen ved å trykke inn en ventil som sitter i munnstykket.

4. Ha alltid en ekstra patron og utløser i reserve om bord i båten.

5. Hvis vesten har løst seg ut automatisk, er det viktig å skifte patron og utløsermekanisme før vesten pakkes sammen.

Test vesten i vannet

Storebrand anbefaler at alle tester oppblåsbare redningsvester i vann. Du kan enten teste en vest med patron og utløsermekanisme, og sjekke hvordan det oppleves når den blåser seg opp – eller du kan skru av dette utstyret og blåse opp vesten med munnstykket mens du ligger i vannet.

– Da er du bedre forberedt dersom du skulle falle i vannet, og du vet hvordan vesten fungerer i vann, avslutter Sættem.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.