Slik unngår du hytteskadene

Slik unngår du hytteskadene

Påskeuka er i gang, og nordmenn valfarter til hytta. Hvert år meldes det inn skader for store summer på norske hytter og landsteder. - Ta dine forholdsregler, så unngår du å få ferien ødelagt, råder Storebrand.

Erstatningsbeløpene viser at folks vinterhytter og landsteder blir større og dyrere. Mens tidligere generasjoner fylte hytta med gjenstander som ikke lenger var fine nok til å stå hjemme, investerer mange av dagens hytteeiere store summer i eksklusivt innbo.

-Dette betyr igjen at større verdier kan gå tapt, så hytteeiere bør være opptatt av sikkerhet, sier informasjonssjef Hanne Gudding i Storebrand.

Sjekk røykvarsleren

Storebrand har flere råd til hytteeiere som ikke ønsker å få ferien – og hytta – ødelagt i vinter.

-Tomme batterier i røykvarsleren må man være oppmerksom på. Husk at eventuelle nye batterier du har liggende har en holdbarhetsdato. Du bør også kontrollere trykket på brannslukkingsapparatet, og riste det kraftig minst et par ganger i året, sier Gudding.

Dette støttes av bransjeorganisasjonen.

- Vi vet at mange hytteeiere har ikke montert eller ikke har røykvarslere som fungerer. Dette er skremmende, for vi vet at de redder liv. Folk bør bytte batteri i røykvarsleren nå i påsken dersom det er lenge siden sist, sier Leif Osland, kommunikasjonsdirektør i Finans Norge.

Mørke vinterkvelder og levende lys hører sammen for mange nordmenn, men dessverre fører det også til en del branntilfeller. Gudding håper folk ikke lar den sunne fornuften bli igjen hjemme når de reiser til fjells.

-Ikke sett levende lys i nærheten av ting som kan antenne, for eksempel gardiner. Ikke bruk brennbare lysestaker eller mansjetter – og husk for all del på å blåse ut alle lys før sengetid, råder hun.

Unngå frosne rør

Tall fra Finans Norge viser at den kalde vinteren i 2010 bidro til ekstremt mange frostskader, mens tallene i 2012 heldigvis ble langt lavere.

De fleste frostskadene skjer i privatboligen, men også hytta er utsatt. Mest vanlig er det at frostskader skjer i løpet av de første døgnene av en kuldeperiode fordi man ikke er godt nok forberedt. En utbredt årsak er at folk glemmer å lukke kjellervinduer og ventiler. Hvis disse er i nærheten av et vannrør når kulda kommer, tar det ikke lang tid før røret fryser.

– Hvis det er mulig, få noen til å se etter hytta ved langvarig fravær og sørg for at vinduer og ventiler er lukket når frosten kommer. Da slipper du kostbare og ubehagelige overraskelser, avslutter Gudding.

Storebrands hyttetips:

1. Rist brannslukkingsapparatet skikkelig, og sjekk at trykkmåleren peker på grønt.

2. Sjekk batteriet i røykvarsleren. Ha alltid batterier liggende.

3. Vær varsom med levende lys, og ikke bruk brennbare mansjetter eller lysestaker.

4. Ikke tildekk varmekilder

5. Pass på at alle vinduer er stengt.

6.Trekk for gardinene for å hindre innsyn til verdigjenstander

7. Dersom du forlater hytta for vinteren – skru alltid av hovedkranen.

8. Sørg for at vinduer og ventiler er lukket når frosten kommer

Kontaktperson: