Vi er ikke til stede med egen båt i år, men har fortsatt egne arrangementer og deltar på en rekke andre spennende debatter det er verdt å få med seg!

Storebrand til stede på Arendalsuka

Nordmenns sparevaner, klima, naturmangfold, fremtidens kontor – og ikke minst: hedring av bærekraftinitiativ i byggenæringen – er noe av det Storebrand bidrar til å sette på agendaen.

Under Arendalsuka 16. til 20. august møtes aktører fra politikk, samfunns- og næringsliv for å diskutere viktige samfunnsspørsmål. Storebrand er også til stede under flere arrangementer i løpet av uken. Tirsdag deler Storebrand Eiendom ut bærekraftprisen til en eiendomsaktør som bidrar til å gjøre bransjen mer bærekraftig.

Alle arrangementene streames også live. Her er en oversikt over hvilke arrangementer du finner representanter fra Storebrand:

Mandag 16. august

12:30-14:00 Klimajustering av oljefondet: Framtiden i våre hender, WWF og Storebrand inviterer til debatt om investorers forpliktelser til Parisavtalen – og hvordan Oljefondet ligger an i så måte. Her deltar blant andre Storebrands konserndirektør for kapitalforvaltning, Jan Erik Saugestad.

Les mer om arrangementet.

15:30-17:00 Er det privat næringsliv som skal redde naturen? Her møter du Klima- og miljøministeren, Hydro, Equinor og Storebrands konserndirektør Jan Erik Saugestad, som diskuterer hvordan den voksende naturkrisen skal løses.

Tirsdag 17. august

08:00-09:00 Klimaskift for bygg – på tide å utnytte potensialet i energieffektivisering? Bygg er en storforbruker av energi. EU dobler sine ambisjoner for energieffektivisering, og IEA mener man bør gå enda lenger. Det trengs rett og slett et klimaskift og et temposkifte. Her møter du blant annet Karin Greve-Isdahl, som er konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og næringspolitikk i Storebrand.

Les mer om arrangementet

08:30-10:00 Klimaindeksen: Næringslivet må ta større ansvar for indirekte utslipp PwC lanserer Klimaindeksen, en løypemelding for hvor Norges 100 største selskaper står i klimaarbeidet. Konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad, er invitert for å diskutere funnene i årets klimaindeks, samen med toppledere i Bergans, Posten og PwC.

Les mer om arrangementet.

15:30-16.30 E24s Renteråd. Gjeninnhentingen etter pandemien fortsetter i Norge og utlandet, mens rentene er fortsatt rekordlave. Hvilke konsekvenser vil rentehevingene ha for forgjeldede husholdninger og boligmarkedet, og hva skal til for å endre renteutsiktene og avspore normaliseringen? Dette er noe av hva Olav Chen, leder for Allokering og Globale Renter i Storebrand Asset Management, skal diskutere med Jan Ludvig Andreassen (sjeføkonom Eika), Kjersti Haugland (sjeføkonom DNB) og Marius Hov (seniorøkonom Handelsbanken). Dette arrangementet vil ikke streames, men blir tilgjengelig som podcast i etterkant

Les mer om arrangementet

17:00-18:00 Storebrand Eiendoms Bærekraftspris. Storebrand Eiendom skal for første gang dele ut sin bærekraftspris, som skal hedre eiendomsaktører som går foran og deler av sin kunnskap, slik at hele bransjen kan bli mer bærekraftig.

Les mer om arrangementet

17:30-18:30 Snakker vi for mye om bærekraft? Det er UN Global Compact som stiller spørsmålet, og Storebrands konserndirektør Karin Greve-Isdahl er invitert for å svare på og diskutere dette, sammen med Petter Gulli, Karl-Fredrik Tangen og Oda Bjerkan.

Les mer om arrangementet.

17:00-18:00 Kvalitet og investeringer i lavressurs-land - Hvordan sikre at aktiviteter fører til "impact"?  Laerdal Global Health og Norfund inviterer til paneldebatt om hvordan Norge kan sikre kvaliteten på tjenestene som følge av sine investeringer for å sikre at vi bidrar til bærekraftig forbedringover tid. Nordisk bærekraftsjef Marcus Bruns deltar fra Storebrand.

Onsdag 18. august

11:30-12:00 Finanskafé: Må du være grønn for å få penger? Tradisjonen tro inviterer Finans Norge til Finanskafé. Et av temaene som skal diskuteres er hvilke konsekvenser det nye regelverket fra EU som skal hindre grønnvasking vil få for både finansnæringen og næringslivet generelt. Her stiller Storebrands konsernsjef, Odd Arild Grefstad, sammen med konsernsjef i DNB, Kjerstin Braathen, direktør for klima og miljø i Norsk olje og gass, Hildegunn Blindheim og fagsjef i Finans Norge, Simen Kjøsnes Kristiansen.

Les mer om arrangementet.

12:00-13:00 Kina: Trussel eller nødvendig handelspartner? Internasjonalt øker skepsisen til Kinas store gjenreisning og globale ambisjoner, samtidig som Kinas grønne ambisjoner skaper muligheter for industrielt samarbeid og innovasjon. Hvordan Kina evner balansen mellom statlig styring og stabilitet på den ene siden - og fortsatt vekst og innovasjon på den andre - får store globale konsekvenser og investeringsimplikasjoner.

Les mer om arrangementet

12:30-13:00 Hvorfor er det ikke flere kvinnelige toppledere? Det spørsmålet stiller Econa, og de har invitert blant andre konsernsjef Odd Arild Grefstad for å diskutere og prøve å svare på dette.

Les mer om arrangementet.

14:00-15:00 Børs, bolig eller bankerott? Hva skjer med lommeboken din etter korona? Storebrand inviterer til et innholdsrikt arrangement om den økonomiske utviklingen og nye sparevaner etter koronapandemien. Hvordan påvirker lave renter og inflasjon lommeboken din – og hvilke samfunnsøkonomiske konsekvenser vil nye sparevaner gi? Her møter du konsernsjef Odd Arild Grefstad, daglig leder i Aksje Norge, Kristin Skaug, generalsekretær i Huseierne, Morten Andreas Meyer og partner og leder i Cubera, Kine Burøy-Olsen. Du møter også senior porteføljeforvalter Olav Chen, spare- og forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand og pressesjef Synnøve Hjelle Halkjelsvik, alle fra Storebrand.

Les mer om arrangementet.

14:00-15:30 Fremtidens kontor. Hvordan blir den nye arbeidshverdagen etter korona og hvordan skal nye kontorbygg utformes når stadig flere jobber hjemmefra? Norsk Eiendom, Statsbygg, WSP og Storebrand har invitert flere aktører fra eiendomsbransjen for å diskutere dette, der blant andre Truls Nergaard, leder for Storebrand Eiendom deltar.

Les mer om arrangementet.

14:00-15:00 EUs Green Deal – på norsk Hva er egentlig grønn plattform, og hva betyr den for omstillingen av norsk næringsliv? Karin Greve-Isdahl og andre aktører fra det privat og offentlig sektor diskuterer vi hvordan trendene og behovene i næringslivet samsvarer med EUs Green deal.

Vi sees i Arendal!

For fullt program, se Arendalsukas hjemmesider.

Storebrands ambisjon er å sikre våre kunder økonomisk frihet og trygghet gjennom å være den beste tilbyderen av langsiktig sparing og forsikring. Storebrand leverer bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon, slik at hver enkelt får en bedre pensjon i en mer bærekraftig verden. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 2 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 1037 milliarder kroner og er en av Nordens største private kapitalforvaltere. Storebrand (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på Twitter: @Storebrand_no