Vannskade hvert 9. minutt

Vannskade hvert 9. minutt

Statistisk sett er det større fare for at du opplever vannskade enn innbrudd i boligen din. Ferske tall viser at det i år har oppstått vannskader i norske hjem hvert 9. minutt. Ansvaret for å forebygge ligger hos boligeieren.

Alle som har hatt en vannskade, vet at det kan være en tidkrevende og kostbar affære. For at vannskaden skal dekkes av forsikringen, stilles det noen krav til boligeiere. Blant annet ligger ansvaret for vedlikehold og forebygging av vannskader på den som eier boligen.

– Skadestatistikken for årets tre første kvartaler viser at det har vært 44 107 vannskader hittil i år. Det tilsvarer faktisk en vannskade hvert 9. minutt. Vannskader er blant de skadene vi ser flest av i norske hjem, sier Shazad Rafiq, skadesjef Eiendom i Storebrand Forsikring.

De samlede tallene for både innbrudd, tyveri og ran viser at dette hittil i år har skjedd hvert 14. minutt. Ifølge Falck har 17 prosent av Norges befolkning innbruddsalarm. Vannalarmer er derimot langt mindre utbredt.

Ikke alle vannskader dekkes av forsikringen
Mange vannskader skyldes manglende vedlikehold eller elde og slitasje på bygningen. Skader som pågår over tid, faller utenfor hva som dekkes av boligforsikringen, og det er begrensninger på visse fuktskader i forsikringsdekningene.

– Alle boligeiere er tjent med å passe på å vedlikeholde sin bolig for å unngå vannskader, og da spesielt taket. Det er dessverre slik at en del ikke er klar over at lekkasjer som skyldes manglende vedlikehold av tak, ikke dekkes av boligforsikringen, sier Shazad Rafiq, skadesjef i Storebrand Forsikring.

Som boligeier er du tjent med å kjenne til forsikringsvilkårene i boligforsikringen din og være nøye med regelmessig vedlikehold av boligen.

Bruk fagfolk
Lekkasje eller brudd på rørsystemet vil normalt dekkes av boligforsikringen. Men dersom det er materialfeil, konstruksjonsfeil eller uriktig montasje, er ikke skaden nødvendigvis dekket.
For at du skal få full erstatning  ved vannskader, må du ha brukt autorisert rørlegger og elektriker. Ta vare på dokumentasjon for at arbeidet er utført av sakkyndige.

Lekkasje fra tak kan unngås
Høst og vinter er høysesong for vannskader på hus. Store nedbørsmengder kan skape problemer for huseierne, men du kan forhindre vannlekkasjer fra taket. Her er skadesjefens sjekkliste:

1. Rens takrennene: Løv kan fylle opp takrennen og tette utvendige nedløp. Sjekk også at avløp fra balkonger og verandaer ikke er tilstoppet. Sørg for at takrenner ikke blir fulle av is.
  2. Unngå løse takstein: Takstein som ikke ligger skikkelig på plass kan gi vannskader i taket.
  3. Pass på pipehatter: Utette pipehatter fører lett til vannlekkasjer. Kontroller at pipehatten holder tett.
  4. Reduser varmetap fra tak: Snø kan lett bli til isdannelser på taket dersom taket i øverste etasje ikke er godt nok isolert. Risikoen avtar om taket isoleres.