Konsernsjef i Storebrand og medlem i Nordic CEOs for a Sustainable Future, er en av to som har ledet arbeidet med innsiktsrapporten om klimarapportering, som offentligjøres i dag.

Vil gjøre "gullstandard" for klimarapportering til allmenn praksis i næringslivet

Storebrand vil sammen med en gruppe toneangivende nordiske selskaper gjøre TCFDs anbefalinger for klimarapportering til et felles globalt rammeverk. Nå får de regjeringen og Oslo Børs med på laget.

Anbefalingene fra Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) er tatt i bruk av selskaper, myndigheter, sentralbanker og finansinstitusjoner over hele verden. Gruppen Nordic CEOs for a Sustainable Future, der Storebrands konsernsjef Odd Arild Grefstad deltar, anbefaler alle nordiske selskaper å integrere rammeverket i hele verdikjeden senest innen utgangen av rapporteringsåret 2021. Regjeringene i Danmark og Sverige har allerede gitt sin støtte til TCFD, og i dag får de selskap av Norge, som blir den 12. regjeringen som støtter Nordic CEO-gruppens anbefaling

– God rapportering er avgjørende for at vi skal kunne vurdere fremtidig inntjening og risiko i investeringsporteføljen vår. Kravet om bedre klimadata kommer fra investorer over hele verden - og hvis alle rapporterer med de samme standardene, blir det lettere å gjøre disse vurderingene. Det utgjør også en stor økonomisk risiko for selskapene selv hvis de ikke klarer å tilpasse seg klimatrendene, sier konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad.

Lanserer TCFD-guide
Grefstad har sammen med Árni Oddur Þórðarsson, konsernsjef i det Islandske selskapet Marel, ledet arbeidet med en innsiktsrapport som offentliggjøres i dag. Formålet er å styrke TCFD som felles rammeverk i Norden, og rapporten skal være en guide til små og store selskaper som ønsker å komme i gang med klimarapportering. Alle medlemmene i Nordic CEOs for a Sustainable Future forpliktet seg i 2020 til å integrere anbefalingene fra TCFD i sin klimarapportering. Guiden er basert på medlemmenes egne erfaringer og innspill fra eksterne eksperter, som bl.a. TCFD-sekreteriatet.

– Overgangen til lavkarbonøkonomi krever store private investeringer og representerer både risiko og muligheter for selskaper. Bedre og mer sammenlignbar klimarelatert informasjon fra selskaper er derfor et viktig verktøy for både investorer og tilsynsmyndigheter. I 2019 godkjente den norske regjeringen TCFD-anbefalingene og kommuniserte en forventning om at store selskaper skulle rapportere klimarelatert informasjon i tråd med TCFD-rammeverket. I dag gjentar vi vår tilslutning ved å bli en offisiell støttespiller, sier finansminister Jan Tore Sanner.

Flere gir sin støtte
Kunngjøringen blir positivt mottatt av Mike Bloomberg, styreleder for TCFD og grunnlegger av Bloomberg LP.

– Denne kunngjøringen bidrar til å styrke støtten til TCFD-anbefalingene i en av de mest innovative og dynamiske regionene i den globale økonomien og er et viktig skritt mot å gjøre TCFD-rammeverket til den globale standarden, sier Bloomberg.

Også Oslo Børs støtter at TCFD implementeres som et felles globalt rammeverk for klimarapportering.

– Å støtte en raskere overgang mot bærekraftig finansiering er et sentralt mål i Euronexts strategiske plan, også for Oslo Børs. Vi oppfordrer våre børsnoterte selskaper til å implementere anbefalingene fra TCFD. Gjennomsiktig og konsekvent klimarapportering er avgjørende for å effektivt mobilisere privat kapital mot en grønnere og mer klimastabil økonomi, sier Øivind Amundsen, administrerende direktør Oslo Børs og medlem av styret i Euronext.

Om Nordic CEOs for a Sustainable Future

Samarbeidsplattformen Nordic CEOs for a Sustainable Future består av administrerende direktører for noen av nordens største selskaper som har gått sammen i en felles forpliktelse om å integrere FNs bærekraftsmål i sine respektive forretningsstrategier. Ved å utveksle erfaringer og utforske initiativer er ambisjonen å få fart på verdens arbeid med FNs bærekraftsmål. Initiativet skaper også en plattform for dialog om bærekraftsspørsmål mellom nordiske statsministrene og administrerende direktører. Et sentralt mål er å påvirke og skape endring gjennom nordisk samarbeid. Medlemmene i Nordic CEOs er de øverste lederne i Equinor, Marel, Swedbank, Storebrand, GSMA, Íslandsbanki, Finnair, Telia Company, Posten Norge, SAS, Schibsted, Yara International og Telenor Group.

Storebrands ambisjon er å sikre våre kunder økonomisk frihet og trygghet gjennom å være den beste tilbyderen av langsiktig sparing og forsikring. Storebrand leverer bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon, slik at hver enkelt får en bedre pensjon i en mer bærekraftig verden. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 2 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 987 milliarder kroner og er en av Nordens største private kapitalforvaltere. Storebrand (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på Twitter: @Storebrand_no