SVEDBERGS SKRIVER AVTALE MED SPENNENDE FORMGIVERE.

Svedbergs har den seneste tiden skrevet avtaler med tre fremgangsrike formgivere, Form Us With Love, Morten Voss og Lina Odhe. En kraftig forsterkning av antall formgivere sammenlignet med for bare noen år siden. Fra før samarbeider de med Ehlén & Mia og Roger Persson.

– Tanken er at formgiverne skal komplettere vår egen utviklingsavdeling og gjøre sortimentet vårt enda hvassere på det nordiske markedet, sier Dan Pettersson, design- og produktsjef i Svedbergs.

FORM US WITH LOVE
Studioet med sete i Stockholm ble etablert i 2005 og har siden da utfordret det konvensjonelle med design som våpen. I dag samarbeider de med mange ulike bedrifter og utvikler alt fra bruksgjenstander til møbler og belysning. I 2012 utpekte Fast Company dem som en av verdens 50 mest innflytelsesrike designere i fremtiden. I 2013 fikk de utmerkelsen Årets Designer av Elle Decoration Sweden.

MORTEN VOSS
Han har formfølelsen i blodet. Allerede som barn var han omgitt av alle de klassiske designmøblene. Dessuten hadde hans morfar et møbelverksted og hans bror en møbelbutikk. I dag er han selv kjent som den nye generasjonens danske formgiver. Han våger å gå sine egne veier, ubundet av tradisjoner. Mest kjent er han kanskje for sine loungemøbler Attitude.

LINA ODHE
Har designet alt fra brillekolleksjoner og veskeovertrekk til håndklekroker og toalettpapirholdere. Tanken bak produktene er at hver serie skal henge i hop når det gjelder form og uttrykk, samtidig som hvert produkt skal ha sin egen identitet.

Utdanning: Industridesigner MFA, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, sivilingeniør MSC på Chalmers Tekniska Högskola.

EHLÉN & MIA
De har vunnet flere designpriser siden de en gang møttes som ansatte i IKEA. Ehlén Johansson tok eksamen på HDK – Högskolan för Design och Konsthantverk ved Göteborgs universitet. Mia Gammelgaard studerte på Stockholms Konstfack og ved det kongelige danske kunstakademiet. De har beholdt sine særtrekk og stiler, men samarbeider gjerne over grensene. Resultatet blir ofte lekfullt i form av møbler, belysning og baderom.

ROGER PERSSON
I 1995 reiste han til Göteborg for å studere på Högskolan för Design och Konsthantverk. Med en eksamen som Industriformgiver Master of Fine Arts fortsatte han deretter til New York for å studere møbeldesign på School of Visual Arts. Driver i dag sitt eget designbyrå med oppdragsgivere som Swedese, Rydéns og Svedbergs.

For mer informasjon, kontakt:
Stefan Svensson, viseadm.dir.
+46 (0)321-53 30 16
stefan.svensson@svedbergs.se

For bildemateriell, kontakt:
Kicki Ljungviken
+46 (0)321-53 30 12
kicki.ljungviken@svedbergs.se

• bad
  • baderom
  • baderommet

Svedbergs ble grunnlagt i 1920 som et blikkenslagerverksted, men i 1962 gikk bedriften over til å produsere baderomsskap. På syttitallet utviklet bedriften baderomsmøbler. På åttitallet ble imidlertid målsetningen endret til det som gjelder i dag, nemlig å utvikle, produsere og markedsføre det komplette baderommet under sitt eget varemerke Svedbergs. Foretaket er markedsledende i Norden på baderomsmøbler og utvikler hele tiden sortimentet for å dekke alle behov som forbrukeren har i baderommet. Moderselskapet Svedbergs i Dalstorp AB driver sin virksomhet i Dalstorp, Västergötland der mesteparten av produksjonen finner sted.