NYHET HELIA 42 RF

NYHET HELIA 42 RF ENKEL ERGONOMISK PÅLITELIG

Lette og ergonomiske HELIA 42 Rangefinder (RF) kombinerer fantastisk optikk med pålitelig distansemåling opptil 1500m på relevante mål (storvilt, tre, osv.). Den utmerker seg med intuitiv betjening og jaktfunksjoner som skannemodus og den patenterte vinkelkorrekturfunksjonen EAC.

Med den nye HELIA 42 RF presenterer KAHLES den optimaliserte etterfølgeren til den suksessrike HELIA RF. Den videreutviklede teknologien for avstandsmåling muliggjør nå nøyaktige målinger på mål i forbindelse med jakt opptil 1500 meter – et tillegg på 50 % – i direkte sammenligning med forgjengeren.

Linseteknologien til Helia Rangefinder-kikkerten muliggjør lyse bilder med høy detaljskarphet og naturlig kontrast. Den enkle, intuitive betjenings-/menynavigasjonen muliggjør visning/bytte av KAHLES EAC-funksjonen (Enhanced Angle Compensation), som i mellomtiden er blitt patentert, for vinkelkorreksjon, Long-Range-funksjonen (LR) for måling av enkle mål opptil 4500 meter og i tillegg visning av omgivelsestemperatur og lufttrykk. Skannemodus, som muliggjør kontinuerlig måling av mål som beveger seg, kompletterer omfanget av funksjoner som er relevante for jakt, i tillegg til det klare OLED-displayet av høy kvalitet, som nå gir et enda mer nøyaktig målmerke for å sikte mot målene.

For å oppnå de mest presise treffene med vinkelbilder, i tillegg til standard avstandsmåling (lineær), kan den enda mer nøyaktige og patenterte KAHLES EAC-funksjonen (Enhanced Angle Compensation) – basert på den klassiske Rifleman's Rule – beregnes og vises. Mens Rifleman's Rule bare bestemmer den rent matematiske avstanden, gir EAC-funksjonen et mer ballistisk relevant grunnlag.

De fem lysnivåene, som enkelt kan stilles inn manuelt – og uten at man må gå inn på ulike
menyer – gir raskest mulig og fiksert justering av skjermen til de omgivende lysforholdene (forhindrer
utilsiktet/automatisk veksling). Energistyringen er også forfinet og tilbyr nå en lengre batterilevetid på
~ 4000 målinger.
Det ergonomisk gjennomtenkte arrangementet av funksjonsknappene og det lette trykkpunktet til rangefinder-funksjonen sikrer at samtidig observasjon og måling støtter hverandre optimalt. Forsterkningen av apparatet og de forskjellige betjeningselementene er utformet på en praktisk måte og gir sammen med det vanntette og motstandsdyktige aluminiumshuset svært god beskyttelse under de mest ugunstige forhold samt en behagelig, sklisikker haptikk.

HØYDEPUNKTER MED PRODUKTET
 Enkel, pålitelig gjenkjenning inntil 1500 meter
 Intuitiv og enkel meny
 Patentert vinkelkorrektur EAC (Enhanced Angle Compensation)
 Long-Range (LR)-funksjon for måling av enkle mål inntil 4500 meter
 Kvalitativt OLED-display med 5 manuelle lysnivåer og visning i meter eller yards
 Skannemodus, indikator for temperatur og lufttrykk
 Enda lengre batterilevetid, ca. 4000 målinger

De nye HELIA 42 RF – som passer til den eksisterende kikkertproduktfamilien fra HELIA – fås i to praktiske forstørrelser (8x42/10x42) og for henholdsvis NOK 17.000;-NOK hos spesialforhandlere fra juli.

SWAROVSKI OPTIK, med hovedkontor i Absam, Tyrol, er del av Swarovski-gruppen. Det østerrikske selskapet ble etablert i 1949, og spesialiserer seg innen utvikling og produksjon av optiske høypresisjonsinstrumenter for lang avstand i det øverste markedssegmentet. Kikkertene, teleskopene, kikkertsiktene og de optroniske instrumentene er høyt ettertraktet blant krevende brukere. Selskapet har oppnådd stor suksess takket være innovativ styrke, produktenes kvalitet og iboende verdi samt deres funksjonelle og estetiske design. Vern om miljøet og naturen er en viktig del av selskapets filosofi, og gjenspeiles i den miljøvennlige produksjonen og selskapets langsiktige forpliktelse overfor utvalgte naturvernprosjekter. Omsetningen i 2020 var 163,5 millioner euro (2019: 158,7 millioner euro) og eksportandelen er 91 %. Selskapet har rundt 1000 ansatte.

CEO Nordic

Pål Bygdås