Nærsynthet hos barn kan bremses hvis det oppdages i tide

Nærsynthet hos barn kan bremses hvis det oppdages i tide

Under den pågående #MyopiaAwarenessWeek vil Synsam sette søkelys på det økende globale problemet med nærsynthet, og da spesielt hos barn og unge. Å oppdage nærsynthet og dermed også tilrettelegge for rett behandling gjør det mulig å bremse forverring av nærsyntheten, og dermed gi bedre syn og færre komplikasjoner med øynene senere i livet.

Ifølge WHO er det er forventet at halvparten av verdens befolkning vil være nærsynt innen 2050[1]. Selv om nærsynthet, også kalt myopi, kan være arvelig, og skjermer og nærarbeid er medvirkende faktorer til økningen, kan vi likevel bremse utviklingen av nærsynthet hos barn. Barns syn kan endre seg på relativt kort tid, så det er viktig at du tar hensyn til barnets syn. Vær oppmerksom hvis barnet ditt klager over hodepine, myser, sitter nærmere TV-en, har problemer med å konsentrere seg eller har muskelsmerter fra nakke og skuldre. Nærsynthet er ikke farlig, men krever bruk av synshjelpemidler og øker risikoen for komplikasjoner med synet senere i livet.

«Det er viktig at vi tenker på skjermtid, nærarbeid, belysning og hvor mye tid vi bruker utendørs. Jo flere som får kunnskap om og vet hva og hvordan de skal gjøre det, jo bedre. Det betyr mye for synet og helsen til øynene om graden av nærsynthet kan reduseres», sier Olav Torgersen, Chief Optical Officer i Synsam Group.

Bremse utviklingen

Hvis barnet ditt allerede er nærsynt, er det fortsatt en mulighet for å bremse forverringen av nærsynthet. Det finnes både briller og kontaktlinser som ikke bare korrigerer nærsynthet, men som kan bremse nærsynthet [2]. Jo mindre nærsynt, jo større effekt har brillene og linsene, og jo tidligere du starter, jo bedre.

"Briller med normale korrigerende linser lar barnet se klart. Med spesialutviklede brilleglass og linser får du to i en, du korrigerer synet slik at barnet kan se klart og kan også redusere forverringen av nærsynthet. Nærsynthet forårsakes ved at øyet har vokst for langt slik at lyset ikke når den gule flekken på netthinnen, noe som gir tåkesyn. De spesielle brillene og linsedesignet fungerer som beskyttelse mot ytterligere forlengelse slik at tilstanden ikke forverres. Studier viser at glasset bremser forverring av utviklingen av nærsynthet hos barn med 67 % (3) og linser bremser forverringen av utviklingen med 59 % (4)," forklarer Olav.

Visste du at …

Det er større risiko for å bli nærsynt som barn hvis en eller begge foreldrene er nærsynte. Ett av to barn risikerer å bli nærsynt hvis begge foreldrene er nærsynte. Hvis bare én forelder er nærsynt, er det ett av tre barn, mens det er ett av fire barn hvis ingen av foreldrene er nærsynte. Medvirkende årsaker er også nærarbeid, for eksempel når du bruker datamaskiner, nettbrett, mobiltelefoner eller ser på TV, men også dårlig belysning og feil holdning (5). Synsam oppfordrer deg til å følge disse enkle rådene i kampen mot nærsynthet:

1. Tenk på skjermbruken din i løpet av dagen. Jo mindre nærarbeid, jo bedre.
  2. I den moderne hverdagen er det vanskelig å unngå nærarbeid med skjermer og bøker, men når det skjer, husk å sørge for at øynene også får en pause. Tommelfingerregelen heter 20/20/20. Hvert 20. minutt, se på noe 20 fot (ca. 6 meter) unna i 20 sekunder. Det hjelper med å avlaste øynene dine.
  3. Det er også viktig å huske på god belysning, slik at øynene har de beste forutsetningene for å se det som er på nært hold. Samtidig som man holder kroppen i riktig posisjon, slik at øyet ikke trenger å overkompensere for rare vinkler.
  4. Sist, men ikke minst er det viktig å oppholde seg utendørs, minst 90 minutter per dag. Sollys har en positiv effekt på øynene og dermed synet ditt. Sollyset frigjør stoffet dopamin, som bidrar til å bremse øyeveksten

1. IMPACT OF INCREASING PREVALANCE OF MYOPIA AND HIGH MYOPIA The impact of myopia and high myopia a Report of the Joint World Health Organisation - Brien Holden Vision Institute
  2. Chamberlain P, et al. Clinical evaluation of a dual-focus myopia control 1 day soft contact lens - 3-year results BCLA 2017
  3. https://www.essilor.se/vaara-produkter/stellest