Gå videre til innhold
Barn er spesielt sårbare for solens ultrafiolette stråler fordi barnas pupiller er mer utvidede enn voksnes. Synsams beste råd: Bruk solbriller!

Solbriller beskytter barn mot skader på øynene

Grunnen til at både barn og voksne bør bruke solbriller i den skarpe vår- og sommersolen er ikke bare fordi det ser kult ut. De ultrafiolette strålene kan forårsake alvorlig skade på øynene, og barnas øyne er spesielt sårbare for solens skadelige effekter. Synsam oppfordrer alle familier til å gjøre bruk av solbriller til samme vane som å bruke solkrem.

Vårsolen er definitivt her og sommeren nærmer seg med stormskritt. Nordmenn har blitt flinke til å beskytte seg selv og familiens yngste med solkrem, skygge og caps. Samtidig føler Synsam at øynene fortsatt blir oversett når det gjelder solbeskyttelse – selv om risikoen for skader er høy, spesielt hos barn. Mer informasjon er nødvendig, men også et enkelt råd: Bruk solbriller!

– Når det kommer til solbriller er det mange som tenker at de kun er et pent tilbehør og ikke beskyttelse for øyet. Som optiker må jeg minne kunden på hvor stor innflytelse solen faktisk har og at øynene påvirkes når de utsettes for sollys, sier Ida Malmblad som er optiker og ansvarlig for barn og unge i Synsam Group.

Hvorfor er det viktig å beskytte øynene tidlig i livet?

Forebygging av UV-skader er viktig når du utsettes for sollys i lange perioder. Noen av skadene viser seg først senere i livet, hvor de kan bidra til utvikling av for eksempel grå stær. Det er derfor viktig at også barn beskytter øynene, det er bedre å forebygge tidlig enn å måtte behandle senere i livet. UV-skade, som et resultat av ubeskyttet soleksponering, oppstår fremfor alt på øyelokkene og den tynne huden rundt øynene, så vel som på øyets senehinne og hornhinne.

Hvorfor er barnas øyne spesielt utsatt for sollys?

Barn er spesielt utsatt for solens ultrafiolette stråler fordi barns pupiller er mer utvidede enn voksnes og dermed trenger de skadelige strålene letter inn i barns øyne. Ifølge den amerikanske non-profit helseorganisasjonen Lighthouse Guild kan opptil 70 prosent mer UV-stråling trenge inn via barns pupiller enn voksnes og derfor forårsake skade på netthinnen og linsen*. Lighthouse Guild skriver også at når vi fyller 18, har vi mottatt omtrent 80 prosent av UV-eksponeringen vi oppnår hele livet*.

Tre gode tips hvis du skal oppholde deg i solen:

• Velg CE-merkede solbriller for riktig beskyttelse. Besøk optikeren din for kvalitetssolbriller.
  • Vær ekstra oppmerksom på å beskytte barnas øyne mot solen med både solbriller og solhatt.
  • Solbriller med styrke kan fås for både voksne og barn.

*Kilde: https://lighthouseguild.org/protect-your-childs-eyes/

For mer informasjon kontakt gjerne:
Ingrid Holm, Viseadministrerende Direktør Synsam Group Norway AS
+47 977 46 062, ingrid.holm@synsam.com

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for øyehelse og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5 milliarder SEK (2022) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Synsam Recycling Outlet, samt Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5,9 milliarder SEK (2023) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Norge
Karl Johans Gate 6b