Se deg for! Hvorfor sykkelbriller er en viktig del av sikkerhetsutstyret ditt.

Se deg for! Hvorfor sykkelbriller er en viktig del av sikkerhetsutstyret ditt.

Nå er høysesongen for entusiastiske syklister i full gang. «Se deg for» er det viktigste rådet som enhver syklist bør følge når han begir seg ut i skog og mark. Her deler en Synsam-optiker hvorfor sykkelbriller bør være en del av enhver syklists verneutstyr.

Det er ulike årsaker til sykkelulykker, men som regel skyldes det at en eller flere personer har gått glipp av noe vesentlig. Synssansen hjelper oss med å kode omgivelsene våre, og hvis vi ikke kan se ordentlig kan vi gå glipp av viktige signaler.

Petter Storm er optiker hos Synsam, og ivrig syklist:

– Når vi sykler kan vi oppleve dårlig vedlikeholdte veier med hull eller bratte veikanter. Synet spiller en kritisk rolle for å oppdage farer og utfordringer, og hvis du ikke har optimalt syn, kan situasjonen få store konsekvenser. En sykkelhjelm er et viktig beskyttelsestiltak ved ulykker, men mitt råd til alle syklister er å supplere med et par sportsbriller som er optimalisert for sykling. Som en erfaren syklist vet jeg at sykkelbriller hjelper meg å forebygge ulykker ved å forbedre min oppfatning av omgivelsene mine, uavhengig av om jeg vanligvis bruker briller eller ikke.

Oakley Radar Ev Path Prizm Road OO9208-E638

Sykkelbriller øker sikkerheten

I dag bruker noen mosjonister allerede sykkelbriller for å beskytte øynene mot insekter, sollys, vind og støv. Sykkelbrillene er designet med en krummet og bøyd design som omgir øynene og gir effektiv beskyttelse. Linsene i sykkelbrillene er tilgjengelige i forskjellige farger for å øke kontrasten og forbedre evnen til å oppfatte hull, greiner og sølepytter, noe som gir høyere sikkerhet under sykkelturen. I tillegg er sykkelbriller optimalisert for å gi syklisten best mulig synsstyrke, uavhengig av hvilken retning du ser.

Selv syklister kan bli truffet av steiner fra forbipasserende biler. En stein som treffer øyet er ødeleggende; en stein sprekker bilvinduet og kan også skade et øye hvis du ikke bruker riktig beskyttelse.

– Det er av største viktighet å unngå å bruke vanlige briller eller solbriller når du kjører racersykkel eller terrengsykkel. Sykkelbriller er laget av spesialmaterialer som er designet for å være uknuselige og tåle mulige steinskudd og fall. Innfatningene til sykkelbriller er vanligvis laget av slitesterk gummi og er fri for skarpe kanter. Å investere i riktig type sykkelbriller er derfor viktig for å sikre din sikkerhet mens du sykler. I tillegg kan du også få briller med din individuelle styrke for å få optimal visuell komfort, sier Petter Storm.

Optikerens råd til syklisten

• Se deg for! Forbedre sikkerheten på sykkelen ved å komplettere sykkelhjelmen med et par sykkelbriller som du kan kjøpe hos en optiker.
  • Øk sikkerheten i trafikken ved å investere i sykkelbriller med tilpasset synskorreksjon. På denne måten kan du forbedre synsskarphet og få en bedre oversikt over hindringer og farer på veien.
  • Beskytt øynene ved å bruke sykkelbriller som er uknuselige og designet for å beskytte mot steinsprut og splinter i tilfelle en ulykke. Unngå å bruke vanlige solbriller under sportsaktiviteter, da de kan knuses og skade øynene dine.
  • Velg sykkelbriller med forskjellige fargede glass for å øke kontrasten og forbedre oppfatningen av hindringer på veien. Hvis du trenger synskorreksjon, velg sykkelbriller med din individuelle styrke.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for øyehelse og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5 milliarder SEK (2022) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Synsam Recycling Outlet, samt Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.