Golf trygt! Sånn ser du bedre på golfbanen.

Golf trygt! Sånn ser du bedre på golfbanen.

Golf er en av de tre største sportsgrenene i Norge, med over 130.000 spillere*. Når man ferdes på golfbanen, er det viktig å tenke på sikkerhet. Her tipser Synsams optikere om hvordan syn og de riktige synshjelpemidlene hjelper golferen med både sikkerhet og resultater.

Det er mye som skal stemme når du skal ut på den etterlengtede golfrunden; køller, baller, bag, caps og mye annet utstyr velges med omhu av de fleste spillere. En ofte oversett detalj som både kan forbedre opplevelsen ute på banen, og også øke sikkerheten, er synet og viktigheten av å velge riktig synshjelpemiddel. Som golfspiller tilbringer du ofte mange timer i solen, og da er det viktig at glasset i sportsbrillen har god UV-beskyttelse. Vanlige solbriller hjelper til en viss grad, men sportsbriller designet spesielt for golf anbefales. Fotokromatiske linser kan også være en fordel da de tilpasser seg ulike værforhold.

Olav Torgersen, Chief Optical Officer i Synsam Group:

– Enhver golfspiller bør bruke briller med god komfort og med vidvinkelsyn. Jeg anbefaler en rødlig farge på glasset, da det gir de beste kontrastene uavhengig av lysforhold og omgivelser på banen. Spesialtilpassede golfbriller er ideelle for å følge ballens bane på best mulig måte og ikke måtte gå glipp av et skudd fordi øynene dine rett og slett ikke klarte å følge med.

Å se både på lang og kort sikt

Mange golfspillere i Norge er over 50 år, en alder da de fleste med synsproblemer trenger progressive briller. Å være presbyop** betyr at det er utfordringer med å bytte mellom å se langt unna og nært, som når man går på golfbanen og skal se både langt på banen men også se sitt scorekort.

– Synsam lager flere ulike typer sports progressive glass, for eksempel golf progressive hvor lesedelen ligger i nederste delen av glasset for å få et uforstyrret avstandssyn. Den presbyope golfspilleren får da hjelp til både å se ballen på lang avstand, mens lesedelen gjør at du kan lese scorekortet, sier Olav Torgersen.

Optikerens råd til golferen:

• Bruk sportsbriller tilpasset golf med god komfort og med vidvinkelsyn.

• Glass med rød tone er å foretrekke, da de gir god kontrast uansett om ballen havner på fairway eller på green.

• Progressive golfbriller hjelper deg med å se ballen avstand og lese scorekortet.

• Prøv fuktighetsgivende øyedråper: Lange dager på golfbanen kan få øynene til å føles tørre og irriterte. Ha fuktighetsgivende øyedråper i golfbagen og bruk dem regelmessig for å holde øynene fuktige og komfortable.

* https://www.golfforbundet.no/om/organisasjon/tall-og-fakta

* https://www.idrettsforbundet.no/nyheter/2022/ny-sidenokkeltallsrapport-for-norsk-idrett-i-2021/

** https://www.synsam.no/oyehelse/alderssyn

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for øyehelse og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5 milliarder SEK (2022) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Synsam Recycling Outlet, samt Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com