Synsam Recycling Outlet

Pressemelding -

Synsam er utnevnt til Norges mest bærekraftige varemerke innen optisk detaljhandel

Norges konsumenter har utnevnt Synsam til det mest bærekraftige varemerket innen optisk detaljhandel, ifølge forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI. Synsam topper listen innen optisk detaljhandel og havner på 14. plass i den totale listen med 158 bedrifter.

Synsam Group har en tydelig visjon om å være det ledende og mest bærekraftige livsstilsselskapet innen optikk og øyehelse. Synsam har de siste årene satt i gang en rekke viktige prosjekter for miljø og bedre samfunnsutvikling.

- Synsam vil alltid hjelpe våre kunder til bærekraftige valg. Vi har begynt å flytte produksjonen av våre innfatninger fra Asia til Skandinavia, vi jobber med sirkularitet gjennom gjenbruk og resirkulering av briller og vi hjelper barn med kostnadsfrie aktivitetsbriller fordi synsfeil aldri skal få stå i veien for et aktivt liv. Det gjør oss svært glade og stolte at Synsams innsats blir lagt merke til og satt pris på av norske konsumenter, sier Krister Duwe, administrerende direktør i Synsam Norge.

I 2022 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI igjen målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted. I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2022 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for tredje gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.

Et utvalg av Synsams bærekraftsarbeid:

• Synsam Group flytter produksjonen av briller fra Asia til Skandinavia. Flyttingen er et viktig steg i konsernets bestrebelser på å bidra til å minske klimaavtrykket i form av kortere transporter, fokus på sirkulering, resirkulerte og lokalproduserte materialer samt å kunne få produktene ut i markedet raskere.
  • Synsam Recycling Outlet er konsernets nye butikk-kjede for resirkulerte briller og solbriller. Gjennom investeringen bidrar Synsam Group til flere sirkulære strømmer, redusert bruk av råvarer, reduserer avfallshåndtering og attraktive kundetilbud. Konseptet for bruktsalg har siden desember 2020 åpnet 21 butikker i Norden. I Norge finnes Synsam Recycling Outlet på Strømmen Storsenter.
  • Samfunnsinitiativet Alle skal se, der Synsam Group har delt ut over 39 000 kostnadsfrie aktivitetsbriller til barn for å øke motivasjonen til en aktiv fremtid – der en synsfeil aldri skal stå i veien.
  • Sirkulære strømmer gjennom gjenbruks- og gjenvinningskasser som er plassert i samtlige 500 butikker. Kundenes innleverte briller vaskes og justeres, og glasset blir fjernet. Innfatningene selges videre i Synsam Recycling Outlet. Materialet fra de mer slitne brillene blir gjenbrukt til nye briller, under varemerket Circular Collection. En del av volumet sendes til tredjeland for å bli matchet med en ny eier gjennom Synsam Groups partner Vision For All. Resterende volumer av brukte glass sendes til en gjenvinningsstasjon hvor de hentes og sorteres i riktig gjenvinningsfraksjon.
  • En innsamling av resirkulert plast fra havet – briller i samarbeid med organisasjonen Sea2See som samler inn plast og avfall fra Middelhavet.

Om forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer
I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2022 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for tredje gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted. 5331 norske forbrukere har sagt sin mening om totalt 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5 milliarder SEK (rullende 12 måneder til juni 2022) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.