Gå videre til innhold
I dag ble Synsam Groups produksjons- og innovasjonssenter i Östersund innviet av konsernsjef Håkan Lundstedt sammen med bl.a. H.K.H. Prins Daniel og næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson

Synsam Groups produksjons- og innovasjonssenter i Östersund er innviet

I dag ble Nordens første storskalafabrikk for utvikling og produksjon av brilleinnfatninger innviet da Synsam Group åpnet dørene til sitt nye produksjons- og innovasjonssenter på Frösön i Sverige. Innvielsen ble foretatt av konsernsjef Håkan Lundstedt, og blant gjestene var H.K.H. prins Daniel og Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

I 2020 bestemte Synsam Group seg for å flytte produksjonen av briller, såkalt "reshoring" hjem til Skandinavia. Flyttingen gikk fra Kina til Skandinavia. I dag, etter to hektiske år, er de 8100 kvadratmeterne i Hangar 90, som tidligere tilhørte det svenske forsvaret, i Frösö Park klare for brilleproduksjon. Tiltaket, med navnet "Made in Scandinavia", innleder en ny industriell æra og er en investering i redusert klimaavtrykk med fokus på bærekraftig og sirkulær produksjon.

Håkan Lundstedt, administrerende direktør og konsernsjef i Synsam Group:
– Dette er en historisk dag for Synsam Group og skandinavisk industri. Med mot og stor besluttsomhet viser Synsam at vi kan gå fra ord til handling, flytte produksjonen fra Asia til Skandinavia og tilby kunden nærproduserte briller. Jeg er utrolig stolt over at vi har startet produksjonen, og at vi allerede i oktober vil ha vår første kolleksjon, Jamto, ute i butikkene.

Synsam Groups produksjons- og innovasjonssenter har stor betydning både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Karl-Petter Thorwaldsson, Sveriges næringsminister:
– Det er svært gledelig at Synsam Group åpner et nytt produksjons- og innovasjonssenter med fokus på bærekraftig produksjon og produktdesign i Østersund. Etableringen er viktig for å skape ytterligere interesse for Jämtland som en attraktiv næringsregion og vil være et betydelig tilskudd med hundrevis av nye arbeidsplasser. Synsam Groups valg om å flytte produksjonen hjem kan forhåpentligvis inspirere andre bedrifter til å flytte sin produksjon til Sverige og er et bevis på hvordan bærekraftig endring styrker samfunnet og skaper arbeidsplasser.

Produksjons- og innovasjonssenteret vil på sikt gi flere hundre nye arbeidsplasser og sysselsette et stort antall andre personer i produksjons- og salgskjeden.

Jamto – den første kolleksjonen
I forbindelse med innvielsen ble også den første kolleksjonen som er produsert på anlegget, presentert. Kolleksjonen heter Jamto. Innfatningen består av 68 prosent biobasert cellulose fra tremasse og vegetabilske oljer. Designet bak de seks unike unisex-innfatningene er inspirert av den jämtlandske naturen.

Kontakt oss gjerne for mer informasjon:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer i Synsam Group
+46 730 277 018, jenny.fridh@synsam.com

Om Made in Scandinavia
Som et ledd i konsernets bærekraftsprogram har Synsam Group flyttet hjem brilleproduksjonen fra Asia til Frösön utenfor Østersund, der produksjonen startet i august 2022. Flyttingen er et viktig steg i konsernets arbeid for å bidra til redusert klimaavtrykk i form av kortere transporter, med fokus på sirkulære, gjenvunne og nærproduserte materialer, og få produktene raskere ut på markedet. Produksjons- og innovasjonssenteret ligger i Jämtlands luftflåtes tidligere Hangar 90 på Frösö Park og dekker et område på rundt 8100 kvm. Dette er Nordens første moderne produksjonsanlegg for briller, med en årlig produksjonskapasitet på en million briller. Produksjons- og innovasjonssenteret blir også destinasjon for medarbeidere, kunder og næringsliv, og inneholder i tillegg lokaler for utdanning innen øyehelse.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden, med et bredt og bærekraftig Lifestyle-tilbud og et stort utvalg av produkter og tjenester for øyehelse og øyemote basert på kundens livsstil og behov. Konsernet har om lag 3500 ansatte, en omsetning på ca. 5 milliarder SEK (rullende 12 måneder til mars 2022) og rundt 500 butikker i Norden. Butikkene drives under varemerkene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik (Danmark). Gjennom digitalisering, abonnementsmuligheter og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør på det nordiske optikkmarkedet innen flere områder, blant annet kundereise, produkttilbud og ESG (som omfatter miljø, sosiale forhold og virksomhetsstyring). Synsam Group er børsnotert på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Group er en av Europas ledende aktører innen optikerbransjen, og tilbyr unike løsninger både innen Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment som tar utgangspunkt i kundens ulike livsstiler og øyehelse. Selskapet er basert i Norden, har cirka 3000 medarbeidere og en totalomsetning på cirka 4 milliarder SEK. Totalt har konsernet cirka 500 butikker som drives under varemerkene Synsam og Profil Optik i Danmark. Synsam Group har gjennom digitalisering, abonnement og andre innovative konsepter drevet vekst og lønnsomhetsutvikling, som er blant de høyeste i Europa.

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5,9 milliarder SEK (2023) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com