Kristofer Hivju i solbrille fra Fellepini/Synsam

Ta vare på øynene – årets solbriller er her

Vårsolen er ekstra sterk, og det er viktig å beskytte øynene mot de skadelige UV-strålene. Det aller beste er å kombinere funksjon med sin egen personlige stil. Designguru Wai Chan guider deg til årets nyeste trender når det gjelder solbriller og velger ut sine favoritter.

Solbriller laget av gamle briller
Årets kolleksjoner er preget av bærekraft. Det finnes i dag solbriller i mange ulike materialer som har blitt gjenvunnet. I Synsams nye CIRCULAR COLLECTION finnes det solbriller og innfatninger som er laget av materialer som stammer fra gamle innfatninger. Det gjør at fargene varierer, og alle kan finne sin helt unike innfatning.

– Det er flott at kundene etterspør bærekraftige produkter. Hos Synsam har vi vært nøye med å involvere våre kunder. Vi oppmuntrer dem til å levere fra seg gamle briller og solbriller som vi kan gjenvinne og bruke til å produsere nye, sier Wai Chan.

Runde solbriller fra CIRCULAR COLLECTION. Rammene er laget av gamle innfatninger.

Hvis vi ser på farger, så ser vi nyanser som holder lenge rent trendmessig. Mange av fargene i de nye solbrillekolleksjonene minner om naturen, for eksempel skoggrønn eller skilpaddemønster. Vi ser også flere solbriller i materialer som holder svært høy kvalitet, som karbon og titan. Nå ønsker vi å kjøpe ting som har lang holdbarhet.

Store solbriller beskytter ømfintlig hud rundt øynene

Store solbriller er fortsatt populære, og de gir i tillegg litt ekstra beskyttelse mot skadelige UV-stråler ettersom de dekker mer av huden i ansiktet. I år har mange designere i tillegg valgt spesielle detaljer på rammene.

Oversized solbrille fra GUCCI/Synsam

Men også den minimalistiske trenden holder seg. De små innfatningene finnes over alt, fra store merker som Balenciaga og Prada til rimeligere varianter. Velg og vrak mellom katteaktige, runde eller firkantede varianter.

Smale solbriller fra it-merket Bottega Veneta/Synsam

Dersom man ikke ønsker de mer trendy solbrillene, finner man alltid noe blant de klassiske modellene. Og også her er tilbudet stort med runde innfatninger, pilotinnfatninger og retroinspirerte , firkantede solbriller.

Athleisure
– En virkelig stor trend akkurat nå er athleisure. Det har lenge vært en trend innen klesmote, men nå kommer dette også for fullt innen solbriller. Det handler om sporty, atletiske solbriller som passer til dagens aktive livsstil, både på jobben, på fest og hjemme. Helt enkelt sport møter fritid, sier Wai Chan.

Wai Chan - Head of Design Synsam Group

Athleisure er en ordlek med de engelske ordene ”Athletic” (atletisk) og ”Leisure” (fritid). Av dette får vi solbriller som minner om en treningsdress eller treningsko i utformingen, men også sporty solbriller som er litt mer sofistikerte. Athleisure-modellene er både unisex, feminine og maskuline. Materialet holder gjennomgående høy kvalitet.

Sportbriller fra PRADA/Synsam

Sportbriller fra Balenciaga/Synsam

Det stilles også høye krav til komfort:

– Innfatningene skal ikke bare være fine. De skal også sitte godt for å få en naturlig plass i livene våre. Flere kolleksjoner består av lettere materialer, og vi ser innfatninger med en lett bøyning rundt ansiktet, slik at de sitter bedre. Det finnes også innfatninger med gummieffekt som sitter enda bedre, sier Wai Chen.

For ytterligere informasjon, kontakt gjerne:
Ingrid Holm, Head of Marketing Synsam Group Norway,
+47 97746062, ingrid.holm@synsam.com

Synsam Group er en av Europas ledende aktører innen optikerbransjen og tilbyr unike løsninger innen både Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment som går ut fra kundens ulike livsstiler. Selskapet finnes i Norden, har cirka 2000 medarbidere og en omsetning på 3,4 milliarder SEK (2018). Totalt har selskapet cirka 450 butikker som drives under varemerkene Synsam og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gjennomført en transformasjon av hele sitt tilbud og har med en høy grad av digitalisering og andre innovative konsepter hatt en vekst og en lønnsomhetsutvikling som er blant de høyeste i Europa.

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5,9 milliarder SEK (2023) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com