Får utnyttet avfallet lokalt

Får utnyttet avfallet lokalt

Tafjord Kraftvarme har nå inngått avtale om mottak av 22 000 tonn husholdningsavfall fra kommunene Sande, Herøy, Ulstein og Hareid. Dette er den nest største avtalen om mottak og behandling av avfall som er inngått på Sunnmøre noen sinne.

Avtalen, som ble signert av Tafjord Kraftvarme og Søre Sunnmøre Reinhaldsverk den 29. oktober, er gjeldende frem til oktober 2017.

Salgssjef for avfall i Tafjord Kraftvarme, Richard Nilsen, forteller at de har hatt et godt samarbeid med Søre Sunnmøre Reinhaldsverk i mange og at de er veldig fornøyde med den avtalen som nå er inngått.

- I disse tider da store deler av norsk avfall fraktes over grensen til Sverige og forbrennes der, er det ekstra kjekt at vi vinner kontrakter om lokalt avfall. Denne avtalen betyr at husholdningsavfallet fra Sande, Herøy, Ulstein og Hareid de kommende årene vil bli behandlet og utnyttet lokalt - til varme og strøm i Ålesund. Det er fornuftig bruk av ressursene, sier han.

Ved Tafjord Kraftvarme sitt forbrenningsanlegget i Breivika i Ålesund har de to ovnslinjene kapasitet til å forbrenne 90 000 tonn avfall årlig. Med den nylig inngåtte avtalen med Søre Sunnmøre Reinhandsverk, vil de ved forbrenningsanlegget fremover motta og gjenvinne alt avfall fra Nordfjord, Sunnmøre og store deler av Nordmøre.