Foto: Getty Images

Godt fornøyd med resultatet for 1. halvår

Halvårsregnskapet til konsernet viser et resultat etter skatt på 57 mill. kr, noe som er 29 mill. kr lavere enn for første halvår 2021. Årsaken til nedgangen er først og fremst lave kraftpriser.

De første seks månedene i år har kraftmarkedet i Midt-Norge vært preget av en mild og våt vinter med mye nedbør og stor snøakkumulering. Dette har ført til lave kraftpriser, spesielt etter at snøsmeltingen kom i gang.

Gjennomsnittsprisen i vårt område (NO3) har i denne perioden har vært 37 % lavere enn første halvår i fjor. Dette er den viktigste årsaken til at virksomhetsområdene Vannkraft og Energigjenvinning viser et noe svakere resultat enn for første halvår i fjor. Høyere produksjon og finansielle sikringskontrakter har imidlertid kompensert for mye av prisfallet. Virksomhetsområdet Kraftnett kan vise til en liten resultatfremgang i forhold til samme periode i fjor, mens Telekom har levert omtrent på samme nivå som første halvår 2021.

- Selv om resultatet vi legger frem nå er lavere enn det vi la frem etter første halvår i fjor, er jeg godt fornøyd. Den sterke hydrologien som har preget første halvår, og flaskehalser i overføringsnettene, har ført til at vi her i Midt-Norge ikke har hatt de høye kraftprisene som de har hatt lengre sør i landet som følge av krigen i Ukraina og energikrisen på kontinentet, sier konsernsjef Erik Espeset.

Espeset påpeker også at situasjonen i kraftmarkedet nå er uoversiktlig og at det derfor er svært usikkert hvordan kraftprisene vil utvikle seg fremover.

- Energikrisen på kontinentet er allerede et faktum. Europa står foran en svært krevende vinter, og ingen evner i dag å spå hvordan dette utvikler seg i månedene og årene som kommer. På grunn av flaskehalser i overføringsnettene mellom nord og sør i Norge og Sverige er vi i Midt-Norge i stor grad skjermet fra situasjonen på kontinentet, men mye avhenger også av ressurssituasjonen. I perioder med stram hydrologi i nord vil prisbildet i sør kunne smitte over også på våre områder, og kanskje særlig i de tidsavsnittene der det er lite vind og den store vindkraftkapasiteten i Trøndelag og Nord-Sverige produserer lite kraft, sier han.

TAFJORD halvårsrapport 2022

TAFJORD er et konsern som driver sin virksomhet innen vannkraft, avfallsbehandling og energigjenvinning, telekom og kraftnett. Vårt hovedkontor er i Ålesund og vi har om lag 150 ansatte.