Foto: GettyImages

Godt resultat for TAFJORD i 1. halvår 2023

Halvårsregnskapet for konsernet viser et driftsresultat på 364. mill. kr, mot 175 mill. kr i samme periode i fjor. Resultatet etter skatt ble på 150 mill. kr i første halvår, mot 57 mill. kr i fjor.

Konsernsjef Erik Espeset forteller at han er godt fornøyd med innsatsen som er lagt ned innen alle forretningsområdene, men det er først og fremst forretningsområdet Vannkraft som har bidratt til den betydelige resultatfremgangen.

- Vi har hatt betydelig høyere kraftpriser første halvår i år enn det vi hadde i samme periode i fjor. Gjennomsnittlig områdepris hos oss i Midt-Norge (NO3) var 129% høyere enn de seks første månedene i 2022. Dette har gitt oss et betydelig løft, selv om produsert volum var 22% lavere enn i fjor, sier han.

Årsaken til at prisene i NO3 har vært høyere i første halvår 2023 enn i tilsvarende periode i fjor, er lite nedbør i første halvår. Magasinfyllingen og snøakkumuleringen har i tillegg vært under normalt nivå, og snøsmeltingen kom sent i gang. Vindkraftproduksjonen har også vært lavere enn normalt. Dette i motsetning til første halvår 2022, da prisene i vårt område var under sterkt press.

- Kraftprisen i Midt-Norge har i stor grad fulgt prisene i nordlige Sverige. Flaskehalser i overføringsnettene mellom nord og sør i Norge og i Sverige fører fortsatt til at prisnivået i vårt område er betydelig lavere enn i de sørlige delene av Norden. Der er markedet mer knyttet opp mot kontinentet og ved dette også påvirket av det internasjonale gassmarkedet, forteller Espeset.

Virksomhetsområdene Telekom og Kraftnett kan også vise til økt driftsresultat sammenlignet med første halvår 2022. Virksomhetsområdet Energigjenvinning har et betydelig svakere resultat første halvår, ikke minst på grunn av nedskrivinger.

Skattekostnadene for konsernet utgjør 211 mill. kr, mot 87 mill. kr i samme periode i fjor. Av årets skattekostnader utgjør grunnrenteskatten 137 mill. kr mot 54. mill. kr for samme periode i 2022.

Konsernsjef Espeset sier at konsernet forventer et svakere resultat for andre halvår enn som ble lagt frem for første halvår i år.

- Både telekom- og kraftnettvirksomheten er godt posisjonert i markedet og i energigjenvinnings-virksomheten vil inntjeningen øke når vi får den nye dampturbinen i drift i løpet av fjerde kvartal. CO2-avgiften på forbrenning av avfall som ble innført i 2022, representerer imidlertid en betydelig utfordring. Innen virksomhetsområdet Vannkraft, er prognosene svært usikre. Oppsiden i kraftprisene vurderes imidlertid å være begrenset. Dette som følge av den gode ressurssituasjonen vi har sør i landet og den tilnærmet normale magasinsituasjonen i Sverige, sier han.

For ytterligere informasjon, kontakt:
konsernsjef Erik Espeset, mobil 905 20 033

TAFJORD er et konsern som driver sin virksomhet innen vannkraft, avfallsbehandling og energigjenvinning, telekom og kraftnett. Vårt hovedkontor er i Ålesund og vi har om lag 150 ansatte.