Konsernet TAFJORD driver sin virksomhet innen vannkraft, energigjenvinning, telekom og kraftnett. Foto: Marius Beck Dahle.

Historisk høyt resultat for TAFJORD

Konsernets regnskap for 2023 viser et resultat etter skatt på 401 mill. kr. Dette er historisk høyt og en økning på 129 mill. kr i forhold til året før.

Det er flere årsaker til denne økningen.

- De to siste årene har vært preget av et generelt høyt kraftprisnivå. Kraftmarked har disse årene også gitt oss muligheter for å hente betydelige merinntekter fra produksjonsoptimalisering, salg av systemtjenester - og ikke minst salg av opprinnelsesgarantier. I 2023 fikk vi i tillegg en regnskapsmessig gevinst knyttet til fusjonen mellom Mørenett og Linja. Høyprisbidraget, den nye særavgiften som ble innført på kraftproduksjon i 2022, ble betydelig lavere i 2023. Dette gir også positive utslag på resultatet, sier konsernsjef Erik Espeset.

Driftsresultatet for konsernet ble 780 mill. kr, en økning på 44. mill. kr i forhold til året før.

Vannkraftvirksomheten, som normalt er den største bidragsyteren til resultatet i TAFJORD, gikk litt tilbake.

- Den viktigste årsaken til dette er redusert ressurstilgang. Produsert volum er dermed lavere enn året før. Kraftprisen i 2023 var bare marginalt høyere enn året før, 44 øre pr. kWh i 2023 mot 43 øre pr kWh i 2022. Den finansielle kraftprissikringen og gode priser på opprinnelsesgarantier bidro for øvrig positivt sammenlignet med fjoråret, sier Espeset.

I virksomhetsområdet Kraftnett økte driftsresultatet betydelig i forhold til 2022.

- Gjennom nettreguleringsregimet er det myndighetene som fastsetter inntektene til nettvirksomhetene basert på effektivitet, avkastningsrente og investert kapital. I 2023 økte både den såkalte NVE-renten og kapitalgrunnlaget, noe som er en vesentlig årsak til den betydelige økningen i driftsresultatet i dette virksomhetsområdet, forklarer Espeset.

Driftsresultatet i telekomvirksomheten viser fin fremgang i forhold til året før. Virksomhetsområdet Energigjenvinning er derimot preget av nedskrivinger. Det underliggende driftsresultatet i dette virksomhetsområdet er også noe svakere enn fjoråret.

- Dette skyldes blant annet at volumet av behandlet avfall ved anlegget i Breivika gikk ned med 14% i forhold til året før. Vi fikk imidlertid ny dampturbin på drift ved anlegget i fjerde kvartal 2023, og dette vil løfte inntektene til dette virksomhetsområdet gjennom salg av varmekraft fremover, sier Espeset.

Styret foreslår et utbytte på 176 mill. kr.

For ytterligere informasjon:
konsernsjef Erik Espeset – mobil 905 20 033

TAFJORD er et konsern som har virksomhet innen vannkraft, avfallsbehandling og energigjenvinning, telekom og kraftnett. Hovedkontoret vårt er i Ålesund og vi har om lag 145 ansatte.