Techstep ASA: Q1 2022 resultat

Høydepunkt for Q1 2022

• Inntekter på NOK 346,2 millioner, som representerer 13 % år-over-år vekst, organisk inntektsvekst var 15 % grunnet salg av ikke-kjernevirksomhet i Q4 2021
  • Sterk vekst innen egen programvare, hardware-as-a-service (HWaaS) og Hardware one-off år-over-år
  • Bruttoresultat på 113,6 millioner kroner (114,0 millioner kroner) grunnet produkt- og kundemiks i kvartalet, med et sterkt kvartal for hardware one-offs med lavere marginer
  • EBITDA justert på NOK 14,1 millioner (NOK 13,3 millioner) grunnet stabil utvikling i rapportert bruttoresultat
  • Transformasjonen til et software-drevet recurring services selskap går fremover, men økonomiske resultater lagger grunnet implementering og ledetider
  • Gjentagende inntekter (ARR) økte med 2 % kvartal-til-kvartal til NOK 270 millioner, drevet av egen programvare, rådgivnings tjenester og Hardware-as-a-Service
  • Signert 17 nye eller oppsalgs Managed Mobility Services (MMS)-kontrakter med en verdi av NOK 11 millioner i årlige gjentagende inntekter (ARR), forventet levert i løpet av de kommende kvartalene
  • Økt kommersielt momentum med positive salgsbookinger og MMS-kontrakter backlog utvikling, Q1-seier inkluderer Norwegian, Specsavers, Felleskjøpet, DHL, ISS og Postnord
  • Lanserte rebranding som forsterker Techstep som en ledende europeisk tilbyder av smartere mobilteknologi som får folk til å jobbe mer effektivt, sikkert og bærekraftig
  • Kjøpte gjenværende aksjer i HWaaS-datterselskapet Techstep Finance AS, som styrker MMS-virksomheten med årlige gjentagende inntekter (ARR)

Etter slutten av kvartalet

• Annonsert oppkjøp av cybersikkerhets-SaaS-selskapet Crypho, som selger ende-til-ende kryptert mobilmeldings- og delingsprogramvare, noe som utvider Techsteps produkttilbud til eksisterende og nye kunder

I en kommentar om kvartalet og fremtiden for Techstep, sier CEO, Børge Astrup følgende:

“Techsteps transformasjonsreise går fremover, og selv om førstekvartalsresultatet ikke er der vi ønsker det skal være, er jeg glad for å se at de underliggende faktorene peker i riktig retning. Mens vi transformerer selskapet fra engangstransaksjonssalg- til gjentakende inntekter modell, fokuserer vi på å levere høy kundeverdi gjennom våre tjenester og produkter – hver dag. Noe som igjen resulterer i et gjensidig, tilbakevendende engasjement mellom våre kunder og Techstep.

For å gjøre arbeidsverdenen smartere og mer bærekraftig, tror vi lidenskapelig på kraften i teknologi, da den også hjelper kundene våre med å oppfylle sine ESG-forpliktelser. Vi tror sterkt på å bygge bærekraftige løsninger for i dag og for fremtiden, for å levere stor verdi for kundene våre. Våre løsninger hjelper våre kunder til å jobbe smartere og kjøpe programvare og enheter med god samvittighet. For å kunne lykkes med livssyklusstyring, må dette være en del av et automatisert system”, sier Børge Astrup, CEO for Techstep.

Presentasjon:

En forhåndsinnspilt presentasjon ble publisert kl 06:30 CEST I dag. Presentasjonen ble holdt på engelsk av CEO Børge Astrup og CFO Anita Huun. For å se presentasjonen, vennligst bruk følgende link: [●]

Videre ble det holdt en live spørsmål- og svar sesjon kl 10:00 i dag. Et opptak av sesjonen vil bli gjort tilgjengelig på techstep.io.

For mer informasjon:

Børge Astrup, CEO, Techstep ASA: +47 928 27 676

Anita Huun, CFO, Techstep ASA: +47 924 11 563

Erik Haugen, CTO, Techstep ASA: +47 967 90 101

Om Techstep ASA

Techstep er en komplett tilbyder av mobil teknologi som muliggjør positive endringer i verden av arbeid; ved å frigjøre mennesker til å jobbe mer effektivt, sikkert og bærekraftig. Vi hjelper kunder som ønsker å jobbe smartere, samtidig som de leverer på sine ESG-forpliktelser. Med mer enn 350 ansatte basert i Norge, Sverige, Danmark og Polen betjener vi mer enn 2000 bedriftskunder i Europa. Techstep har 1,3 milliarder kroner i inntekter for 2021, og er notert på Oslo Børs under tickeren TECH. For å lære mer, vennligst besøk techstep.io.

• Arbeidsliv

Techstep tilbyr komplette løsninger for mobil teknologi som forbedrer folks arbeidshverdag ved å frigjøre dem til å jobbe mer effektivt, sikkert og bærekraftig. Vi hjelper kunder som ønsker å jobbe smartere, samtidig som de møter sine ESG-forpliktelser. Med mer enn 350 ansatte basert i Norge, Sverige, Danmark og Polen, betjener vi mer enn 2 000 bedriftskunder i Europa. Techstep har 1,3 milliarder kroner i inntekter for hele 2021, og er notert på Oslo Børs under tickeren TECH. For mer informasjon vennligst besøk techstep.io

Erik Haugen

Pressekontakt Chief Transformation Officer +47 967 90 101