Techstep ASA: Q4 2021 resultater

Oppsummering av Q4 2021

• Omsetning i fjerde kvartal 2021 på NOK 384 millioner kroner (399 millioner kroner), kvartalsvis nedgangen reflekterer overgang til gjentagende inntektsmodell og en høyere andel engangsleveranser i 2020
  • Bruttoresultat på NOK 123 millioner (NOK 146 millioner) reflekterer utviklingen i driftsinntekter og realisering av transaksjonsbasert hardware reserver
  • EBITDA justert på NOK 25 millioner (NOK 51 millioner), en refleksjon av bruttomarginen i kvartalet
  • Gjentagende inntekter (RR) i fjerde kvartal på NOK 266 millioner (annualisert), inkludert segmentene Own Software, Advisory & Services og Hardware-as-a-Service
  • Fokus på transformasjon fra en transaksjonsbasert til en gjentagende inntektsmodell, drevet av software og verdiøkende tjenester
  • Signerte 11 nye MMS kontrakter med en estimert verdi på NOK 48 millioner og ~12 600 enheter i kvartalet
  • Nytt lederteam i tråd med softwaredrevet vekststrategi, Anita Huun utnevnt til CFO og Sheena Lim utnevnt til CMO
  • Salg av virksomhet som ikke var del av kjernen, Voice & Contact Center, for å effektivisere organisasjonen og øke fokus på kjerneprodukter

I en kommentar om utviklingen i kvartalet og fremtiden til Techstep, sier administrerende direktør, Børge Astrup:

“I fjerde kvartal fortsatte Techstep sin langsiktige transformasjonsreise mot å bli den ledende europeiske tilbyderen av mobilteknologi for kunder som ønsker å jobbe smartere og mer bærekraftig. Vi transformerer vår forretningsmodell fra engangssalg til å ha fullt fokus på å selge pakker av løpende produkter og tjenester. Vi har en spennende markedsmulighet foran oss og vi vil skjerpe våre produkter og go-to-market strategi for å fange den på best mulig måte i årene som kommer i et marked som har en årlig tosifret vekst.

Det er mye aktivitet på gang, og i løpet av mars vil vi lansere en reprofilering av Techstep. Reprofileringen vil sørge for at vi har et klarere budskap og en tydelig storyline for hvordan vi støtter kunder gjennom smartere mobilteknologi for en bedre fremtid via vår «Smart» produktportefølje.

Vi signerte 11 MMS kontrakter i kvartalet, og vi er veldig glade for tillitserklæringen fra Norges største finanskonsern, DNB. Vi er også glade for å se en voksende pipeline av nye kundemuligheter og ser frem til å konvertere disse til nye kunder og øke kommersielt momentum.

Vi er sikre på at vår salgsutvikling vil være svært positiv over tid. Vi effektiviserer organisasjonen og styrker ledergruppen med spesialistroller innen både markedsføring og salg. Med restruktureringen flytter vi også investeringene våre mot den kommersielle divisjonen og optimaliserer støttesystemene og generering av nye kundemuligheter.

Vi er lidenskapelig opptatt av at ny teknologi vil drive positiv endring – for dagens samfunn og for planetens fremtid. Mobilteknologi gjør ansatte lykkeligere og mer produktive ved å frigjøre de til å jobbe smartere. Dette er bra for organisasjoner så vel som planeten vår. Ved å jobbe hardt for å gjøre løsningene våre mer bærekraftige, tar vi ansvar for fremtidige generasjoner. Vi vil overføre dette til kommersielle suksesshistorier for våre kunder, og for Techstep.

Samtidig er ikke Techstep sine økonomiske resultater på de nivåene vi ønsker. Vi ønsker økt salg og bedre lønnsomhet. Resultatene for 2021 reflekterer den pågående restruktureringen og transformasjonen. Vi forventer at resultatene vil begynne å forbedre seg som følge av økt salg, og etter hvert som våre kunder i alle markeder går over til vår gjentagende inntektsmodell bestående av høymargin software og verdiøkende tjenester. Vi må fullføre den organisatoriske restruktureringen, implementere nye ERP- og CRM-systemer, og ikke minst få på plass vårt nye lederteam for å akselerere vår markedspenetrasjon, drive salg og forbedre lønnsomheten.

For å lykkes med den pågående transformasjonen til et software- og verdiøkende tjenesteselskap, effektiviserer vi organisasjonen og tilpasser selskapet rundt produktene våre og kundereisen. Resultater vil være nært knyttet til kundesuksess, salg av gjentagende tjenester og inntektsvekst, og til syvende og sist verdiskaping og lønnsomhet. Vi brøt 100 millioner ARR-merket på vår egen software-IP med avtalene inngått i Q4. En viktig milepæl for oss.

Å gjøre vår verden litt smartere, lykkeligere og mer bærekraftig er hvordan vi vet at vi gjør ting riktig», sier Børge Astrup, administrerende direktør i Techstep

• Arbeidsliv

• it-selskap
  • jens rugseth
  • techstep
  • mobile tech
  • kvartalsresultater
  • making work mobile

Om Techstep ASA

Techstep er en komplett tilbyder av mobil teknologi som muliggjør positive endringer i verden av arbeid; ved å frigjøre mennesker til å jobbe mer effektivt, sikkert og bærekraftig. Vi hjelper kunder som ønsker å jobbe smartere, samtidig som de leverer på sine ESG-forpliktelser. Med mer enn 350 ansatte basert i Norge, Sverige, Danmark og Polen betjener vi mer enn 2000 bedriftskunder i Europa. Techstep har 1,3 milliarder kroner i inntekter for 2021, og er notert på Oslo Børs under tickeren TECH. For å lære mer, vennligst besøk techstepasa.no.

Erik Haugen

Pressekontakt Chief Transformation Officer +47 967 90 101