Frode Meinich (53) overtar som direktør ved Teknisk museum. Foto: Trond Isaksen/ Statsbygg

​Direktørskifte ved Teknisk museum

Etter 12 år takkes Hans Weinberger av som museumsdirektør, etter endt åremålsperiode. Museet ønsker velkommen sin nye direktør, Frode Meinich (53). Han tiltrer 3. april 2018.

– Jeg gleder meg veldig til å starte i jobben ved museet, sier Frode Meinich. Jeg er genuint opptatt av teknologi og utvikling både i jobbsammenheng og privat. Teknisk museum er et museum nesten alle har et forhold til og hvor folk i alle aldre har stått med store øyne og beundret teknologihistorie. I dag er museet så mye mer, med bl.a. sitt medisinske museum og vitensenteret. Jeg ser frem til å være med på å bygge videre på dette solide fundamentet. Blant annet håper jeg museet kan ta en tydelig formidlingsrolle rundt den pågående digitalisering, men samtidig også være med å løfte en diskusjon om hva det betyr og hvilke muligheter og farer som ligger i det for fremtiden.

– Nå, etter 12 år, er det på tide å gi fra seg stafettpinnen, sier museumsdirektør Hans Weinberger. Det har vært en fantastisk reise med et voksende og stadig mer livfullt, men også mer alvorlig museum. Fordoblet besøkstall, mange internasjonale priser og en sterk ambisjon om å sette teknikk, vitenskap og medisin i sentrum for å forstå samfunnet, har gjort direktørarbeidet til en glede. Som jeg bruker å si: Teknisk museum har fremtiden for seg, sier Hans Weinberger, og ønsker den nye direktøren og hele museet lykke til.

Ny direktør med solid ledererfaring
I store deler av sin karriere har Frode Meinich hatt lederposisjoner i større virksomheter, med gode resultater. Han har en bred ledererfaring etter mer enn 20 år som leder, og de siste 14 som leder av store avdelinger ved UiO og i Statsbygg

Fra Statsbygg til Teknisk museum
Fra 2011 har Frode Meinich vært eiendomsdirektør i Statsbygg, med ansvar for drift og vedlikehold av Statsbyggs bygninger. Bygningsmassen inneholder en rekke museer, som f.eks. Nasjonalgalleriet, Holocaust senteret, Gamlehaugen, Håkonshall og Eidsvoll 1814.

Teknisk direktør
Fra 2003 til 2011 var Meinich teknisk direktør ved UiO. I denne perioden jobbet han tett med Kulturhistorisk museum og Naturhistorisk museum og deres behov for utvikling, blant annet med nye arealer og magasiner knyttet til Tullinløkka, Vikingskiphuset og Botanisk hage.

Bred erfaring innen teknologiutvikling
Frode Meinich har i første del av sitt arbeidsliv jobbet både som prosjektleder og oppdragsgiver innen automatisering og prosesskontroll. Siste halvdel av 90-tallet jobbet han i Statoil, før han i 2000 begynte å jobbe som konsulent for Telenor FoU. Der var han involvert i to konsernprosjekt med utvikling av interaktive tjenester for bredbånd, bl.a. levert på TV-skjermen. På det tidspunktet var det helt ny teknologi.

Styreposisjoner
Han har sittet i styret for Forskningsparken i Oslo og Baroniet i Rosendal, med museumsvirksomheten der.

Bakgrunn
Frode Meinich er fra Majorstuen i Oslo. Han er utdannet sivilingeniør innen tele og data fra NTH og bedriftsøkonom fra NHH.

Kontakt:
Museumsdirektør Hans Weinberger, telefon 48 89 83 97 e-post: hans.weinberger@tekniskmuseum.no
Påtroppende museumsdirektør Frode Meinich, telefon 91 33 07 45 e-post: Frode.Meinich@statsbygg.no

Kommunikasjonssjef Kathrine Daniloff, telefon 90 05 71 92 e-post: kathrine@tekniskmuseum.no