Gå videre til innhold
Bli med i en åpen samtale mellom fag- og lekfolk knyttet til kjønnsmangfold og diagnosens makt

Kjønnsmangfold og diagnosens makt: Invitasjon til samtale

Onsdag 24. oktober arrangerer Nasjonalt Medisinsk Museum / Norsk Teknisk Museum, det aller første av flere, Medisinske rom. Første samtale handler om kjønnsmangfold og diagnosens makt

I Verdens helseorganisasjons (WHO) nye internasjonale diagnosesystem, er det å være transkjønnet offisielt ikke lenger en sykdom. Hva skjer da? Får mennesker av alle kjønn tilgang til den medisinske hjelpen de trenger når det nye systemet trer i kraft?

Hva er praksis, maktkamp og politikk knyttet til transseksualisme? Hvordan blir det bestemt om du er syk, frisk, gal eller normal? Hva er egentlig en «riktig» diagnose? Samtalen vil dreie seg om hvordan og hvorfor interessegrupper forsøker å endre bestemmelser, vitenskap og klinisk praksis.

Medisinske rom er et nytt forum, et samtalerom, der viktige samtidige og historiske spørsmål om medisin, helse og samfunn skal undersøkes. Medisinsk museum/Teknisk museum inviterer ulike aktører fra lokalsamfunnet, spesialister, aktivister, pasientgrupper og ansatte i helsevesenet for å samtale om spørsmål knyttet til blant annet diagnoser, sett fra ulike vinkler. Fag- og lekfolk skal møtes for å utveksle og danne ny kunnskap:

Medisinske rom skal være en arena der mennesker med ulike forutsetninger og bakgrunner kan møtes for å finne mer ut av kompliserte samfunnsspørsmål. Viktige og marginaliserte stemmer og posisjoner i det offentlige ordskiftet vil trekkes inn for å sammen utvikle nye kunnskaper og innsikter.

- Museet har et spesielt utgangspunkt med kompetanse på vitenskap, teknologi og samfunn og kan legge til rette for nyanserte samtaler og nye refleksjoner. Det er et stort ansvar og en fantastisk mulighet. Vi vet at vi kan gjøre en forskjell i den offentlige samtalen ved å aktualisere uavklarte og ofte vanskelige temaer.  Kunnskapen og innsikten vi samler inn vil inngå i museets framtidige utstillinger. Dette vil bidra sterkt til den kollektive hukommelsen for vår egen og senere generasjoner, sier Ellen Lange, prosjektleder og konservator ved Medisinsk museum.

Medisinske rom er også en kommende utstilling, som åpner i 2020 ved Medisinsk museum / Teknisk museum.

Neste samtaleforum, Medisinske rom, er 23. januar 2019.

Se mer på www.tekniskmuseum.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sted:Teknisk museum.

Adresse: Kjelsåsveien 143, Oslo

Tid: 24. oktober kl. 18.00-21.00.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Intervjuobjekter

En rekke mennesker med førstehåndserfaringer, og ekspertise innen aktivisme, medisin og historisk forskning vil være tilstede. Her er et utvalg aktuelle intervjuobjekter. Kontaktinformasjon kan fås ved henvendelse til kontaktpersonene ved museet, under:

• Silje-Håvard Bolstad, psykolog med videreutdanning i sexologi, ved Helsestasjon for kjønn og seksualitet i Oslo innleder arrangementet og snakker om den nye diagnosen..
  • Luca Dalen Espseth, rådgiver i kjønnsmangfold for FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.
  • Mor til I (15), som har hatt ulike kjønnsidentiteter (ikke tilgjengelig for TV eller radio)
  • Ellen Lange, prosjektleder for Medisinske rom hos Medisinsk museum/Teknisk museum. Kan kontaktes på tlf. 482 58 183 for intervju eller kontaktinformasjon til andre intervjuobjekter.

Arrangementet er laget i samarbeid med Fritt Ord.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Ellen Lange, prosjektleder og konservator ved Medisinsk museum

Tlf. 482 58 183, e-post: ellen.lange@tekniskmuseum.no

Kathrine Daniloff, kommunikasjonssjef ved Teknisk museum

Tlf: 900 57 192, e-post: kathrine.daniloff@tekniskmuseum.no

Om Norsk Teknisk Museum

Norsk Teknisk Museum er nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin og et eldorado for utforskende mennesker i alle aldre. Teknisk museums utstillinger: Museet har over 25 permanente og temporære utstillinger om energi, olje, industri, medisin, fly, biler og tog. Visjonen er å bli Norges mest synlige, dristige og dialogorienterte museum.

Oslo vitensenter setter undring og opplevelse i fokus. Gjennom lekende læring kan du utforske naturvitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor temaene energi, fysiske fenomener, kroppen, matematikk og verdensrommet. Her finner man både Robotsenteret og Planetariet.

Nasjonalt medisinsk museum inneholder medisinhistoriske utstillinger og samlinger av gjenstander, bøker og arkivalia. Museet er integrert i Norsk Teknisk Museum.

Laila Andersen

Pressekontakt Avdelingsleder for kommunikasjon og marked 90038772
Jill Bottolfsen

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 92628011

En gullgruve for nysgjerrige i alle aldre

Nasjonalmuseet for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin og et eldorado for utforskende i alle aldre og kåret som Oslo beste opplevelse for barn.

Oslo vitensenter setter undring og opplevelse i fokus. Med over hundre interaktive installasjoner kan du utforske naturvitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor temaene energi, fysiske fenomener, kroppen, matematikk og verdensrommet.

Nasjonalt medisinsk museum viser permanente og temporære inneholder medisinhistoriske utstillinger og har samlinger av gjenstander, bøker og arkivalia. Museet er integrert i Norsk Teknisk Museum.

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143