Romsøppel og romferd før, nå og i fremtiden får man vite mer om 23. oktober på Teknisk museum.

Romdagen på Teknisk museum

Lørdag 23. oktober kan alle, helt gratis, få vite mer om rommet! Foredragene kan man høre på mellom klokken 12 og 15 på Teknisk museum.

Hva skjer i solsystemet og hvilke utfordringer er det med søppel i rommet? I mer enn 60 år har vi bemannet ulike farkoster på romferd, og hva skjer fremover, tro? Dette og flere spørsmål vil bli berørt når tre engasjerte foredragsholdere bemanner museets auditorium med sin kunnskap om rommet.

Her er foredragene:

Hva skjer i Solsystemet? Kl.12:30 - 13:20

Ved Øyvind Guldbrandsen - Norsk Astronautisk Forening

Utforskningen av Solsystemet pågår for fullt. Ved Mars har aktiviteten aldri vært større. Et titalls romsonder, inkludert tre rovere, fra fem nasjonale eller internasjonale romorganisasjoner, er i drift i kretsløp rundt eller på overflaten av planeten. Flere er under bygging eller planlegging. NASA har nylig også vedtatt å bygge to nye Venus-sonder, deres første på over tretti år. En ESA-sonde vil snart ankomme Merkur, og ESA og NASA vil snart skyte opp hver sin sonde til Jupiter. Der er det allerede er en i kretsløp. Om noen år skal til og med en drone skytes opp til Titan. Etter ankomsten skal den fly rundt i Saturn-månens tykke atmosfære.

Øyvind Guldbrandsen er artikkelskribent for romfart.no og Romfart, henholdsvis nettstedet og tidsskriftet til Norsk Astronautisk Forening. Han har også vært redaktør i bladet og har gjennom mange år holdt foredrag om romrelaterte emner.

Romsøppelutfordringer Kl. 13:30 - 14; 20

Ved Yngvild Andalsvik - Fagsjef, Romovervåking - Norsk Romsenter

Det er ikke bare på Jorden forsøpling er et problem. Dette gjelder også i det nære verdensrommet. Rundt 26 000 biter romsøppel blir overvåket i bane rundt Jorden. I tillegg finnes det større mengder mindre fragmenter som ikke kan spores. Økningen i antallet satellitter, særlig i lav jordbane, aktualiserer utfordringen med romsøppel ytterligere, både i form av kollisjonsvarsler, potensielle kollisjoner og generering av mer romsøppel.

Mangelen på trafikkregler i rommet gjør heller ikke slike situasjonen lettere å håndtere. Dette er også et tema som diskuteres på internasjonale arenaer som i FN, World Economic Forum og nylig på G7 møtet i Storbritannia. I juni forpliktet landene der seg til å jobbe for sikker og bærekraftig bruk av rommet. Framveksten av ulike aktører og aktiviteter i rommet fører også til større bredde i type aktiviteter og teknologier som utvikles, inkludert teknologi for fjerning av romsøppel og reparasjon av satellitter i bane. Disse har et interessant forretningspotensiale.

60 år med bemannet romfart; hva skjedde, og hva kan vi forvente i de neste 20 årene. Kl. 14:30 15:20

Ved Ragnar Thorbjørnsen - Norsk Astronautisk Forening

I år er det 60 år siden historiens første bemannede romferd; Jurij Gagarin gjennomførte én runde rundt Jorden i romskipet Vostok 1 den 12. april 1961. Den neste store milepælen var USAs månelanding i 1969. Nå har det gått nesten 50 år siden sist gang mennesker forlot jordbanen, og endelig har vi en plan som får oss til å tro at det vil skje igjen, kanskje allerede i 2023. Men så kan vi spørre oss: Når vil mennesker igjen lande på Månen, og kommer mennesker til å reise til Mars før 2040?

Ragnar Thorbjørnsen var redaktør for tidligere Romfart Ekspress, skriver artikler i romfart.no og tidsskriftet Romfart. Han har holdt mange foredrag om bemannet romfart

---------------

Romdagen er et samarbeid mellom Norsk Astronautisk Forening og Teknisk museum. Foredragene foregår i auditoriet i underetasjen. Det er merket fra hovedinngangen.

Se mer: https://www.tekniskmuseum.no/r...