Mollestad inviterer publikum til å spille bordtennis og på arkademaskiner i utstillingen, som også viser maleri og skulptur. Wangs motiver er bearbeidet etter foto som florerer på nettet av dyr og søppel i naturen og i havet.

VICENTE MOLLESTAD | More Lost Summers of my Youth • MARIUS WANG | Untitled Untangle

Telemark kunstsenter har gleden av å åpne 2021 med å invitere til separatutstillingene:

Vicente Mollestad | More Lost Summers of my Youth
Marius Wang | Untitled Untangle

Utstillingen vil være åpen for publikum med ekstra fokus på smittevern og begrenset antall besøkende, ettersom Vicentes utstilling inviterer publikum til å spille bordtennis og på tre arkademaskiner.

På åpningsdagen vil vi strømme en samtale mellom kunstnerne og daglig leder Hilde Tørdal på TKS, via Facebook Live. Utstillingen er åpen hver dag utenom mandag mellom 23. januar – 28. februar, mellom 12.00 og 16.00.

VELKOMMEN

VICENTE MOLLESTAD | More Lost Summers of my Youth

More Lost Summers of My Youth tar utgangspunkt i en utstilling vist ved Eufforia Games i La Paz, Bolivia (2019), en arkade, spillehall, som for anledningen ble gjort om til et alternativt visningsrom for samtidskunst. Arkaden var allerede et samlingssted for bolivianske tenåringer etter skoletid og i helger, noe som bygget opp under utstillingens tematikk.Utstillingen her i Telemark vil invitere publikum til å spille bordtennis og på arkademaskinene; en dansemaskin og to skytespill, i tillegg til å se skulpturer og malerier.

Mollestad er interessert i overgangen på grensen mellom to tilstander eller steder. I ungdommenes tilfelle er det mellomposisjonen hvor de enda ikke deltar i samfunnet som voksne, samtidig som de ikke er barn lengre. Når kunstverket nå flyttes til Norge og norske forhold, som er så ulike de i Bolivia, endres også sammenhengen verket inngår i. De tilføres en vestlig idé om oppvekst og oppvekstvilkår, i kontrast med andre kulturer. Verkene springer ut fra kunstnerens egne opplevelser og oppvekst i Norge, men med bolivianske røtter.

Vicente Mollestad (f.1987) bor og arbeider i La Paz, Bolivia etter endt masterutdanning fra Sandberg Instituut i Amsterdam i 2017. Mollestad bruker sin kunstneriske praksis som et eksperimentelt verktøy og møtepunkt mellom aktivisme, maleri, performance, lyd og tekstproduksjon. Ofte med gjentagende temaer knyttet til forholdet mellom det vestlige og det ikke-vestlige.

Takk til Norsk kulturråd for prosjektstøtte til gjennomføring av utstillingen.

Mollestad er årets mottaker av Skien kommunes kunstnerstipend med ettårig opphold i Skien.

MARIUS WANG | Untitled Untangle

Med utstillingen Untitled Untangle ønsker Marius Wang å se nærmere på det eksplisitte møte mellom naturen og menneskeprodusert avfall, samt forholdet mellom naturlig form, deformasjon og interpretasjon. Arbeidene er basert på appropriert billedmateriale fra internett som er bearbeidet og gjenskapt som silhuetter kuttet ut av flammeblåste furufinérplater. Verkene befinner seg i krysningspunktet mellom fotografi og skulptur, og i fusjonen mellom virkelighet og illusjon.

Marius Wang er billedkunstner fra Ås (f. 1975) utdannet ved Robert Meyer Kunsthøgskole, KHIB og Universitetet i Leiden. I perioden 2005-2015 jobbet han med kunstnergruppen El Parche, og i 2013 kuraterte han blant annet utstillingsserien COLOMBORAMA i Oslo.

Smittevern:
Utstillingen til Vicente Mollestad blir en videreutvikling av utstillingen i La Paz og vil inkludere fullt fungerende arkademaskiner, bordtennisbord, samt skulpturer og malerier. Publikum inviteres til å spille bordtennis og på arkademaskinene, som er to skytespill og en dansemaskin hvor to kan danse samtidig. Vi håper at alle grupper i kohort ser sitt snitt til å få en etterlengtet mulighet til å være sosiale igjen, et annet sted enn hjemme og gjøre noe gøy sammen i trygge omgivelser. TKS har tilrettelagt for trygge omgivelser, hvor smittevern overholdes med:
• rutinert vask av overflater
• krav om bruk av maske og hansker
• krav om 2 meters avstand
• max 10 stykker samtidig
• ekstra smittevernsutstyr fra Cuprio, som er et lokalt firma som har lånt oss et lukket ventilasjonsanlegg med ultrafiolett stråling som dreper virus og bakterier i luften.

Book tid til din kohort (20 min) hos hilde@telemarkkunstsenter.no (Hilde Tørdal, daglig leder TKS), eller bare stikk innom og se om det er ledig.

Telemark kunstsenter har inngått en avtale med den lokale smitteverns-gründerbedriften Cuprio. De har utviklet nye løsninger for smittevern og har lånt oss et lukket ventilasjonsanlegg med ultrafiolett stråling som dreper virus og bakterier i luften. For mer informasjon om deres bedrift og innovasjon innen smittevern, kontakt Jostein Gjærum på e-post jostein@cuprio.no eller telefon 91 46 74 00.

Takk til Maria, Liv Randi, Ingrid, Oliver og Sølve for testing av maskinene og være med på photoshoot med fotograf Istvan Virag, som har tatt alle bildene. Fotokreditering Istvan Virag og husk også å kreditere kunstneren bak utstillingene! Takk:)