8 av 10 kobler seg på utrygge nett

(Fornebu, 17. desember 2019) Nordmenn har tilgang til WiFi «overalt», og de fleste nøler ikke med å koble seg på trådløse nett. En ny undersøkelse fra Telenor viser at mer enn 8 av 10 kobler seg på åpne nettverk. De færreste tenker over hvilken sikkerhetsrisiko dette innebærer.

Enten det er på den lokale kafeen, eller på flyplassen, de fleste av oss kobler seg på trådløse nett når anledningen byr seg. Til og med på flyreisen finnes det muligheter for å bruke internett. Men hvor klokt er det? Endrer du oppførselen din når du er på offentlige nettverk?

– Dersom du kobler deg til et offentlig nettverk, bør du være klar over adferden din på nettet. Du har ikke kjennskap til hvordan nettverket er satt, opp og bør derfor betrakte offentlige nettverk som usikkert, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge.

Trådløse nett er risikabelt

Ifølge Telenors spørreundersøkelse kobler 1 av 3 seg på åpne trådløse nett til tross for de føler det er utrygt. Dette kan være et skjebnesvangert valg.

– Når du kobler deg på åpne trådløse nettverk, tar du en unødvendig risiko. Du vet aldri hvem som er koblet til, og i verste fall avlytter kommunikasjonen din.. Dersom du er uheldig, kan utenforstående overvåke din kontakt med venner, jobb eller bank. Slike forsøk kan skje uten at du selv merker dem eller oppdager dem sier Tangen Nilsen.

Når du kobler deg på åpne trådløse nettverk, tar du en unødvendig risiko, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge.

Flest skeptisk til nettverk i utlandet

Telenors spørreundersøkelse viser at de fleste nordmenn er mest skeptisk til å koble seg på åpne trådløse nett i utlandet. Hele 64 prosent velger ikke å koble seg på grunnet høy usikkerhet. Åpne nettverk på kafeer kommer på andreplass, mens nettverk på flyplasser kommer på tredje.

– Dette viser at nordmenn har lært om farene som lurer, og hvor det er høyest risiko. Noen land er nok mer risikable enn andre, men generelt sett er det en god retningslinje å vise skjønn og holde seg unna dersom du er usikker, sier Tangen Nilsen og legger til:

– Det viktigste er å være bevisst, uavhengig av hvor du befinner deg. Dersom du vil være helt sikker på at nettet du bruker er kryptert, så anbefaler jeg å bruke 4G eller VPN. Årsaken til at 4G er tryggere i Norge er at da kommuniserer din enhet direkte med en basestasjon. Denne tilkoblingen er kryptert (sikret mot endring og avlytting) og dermed mye tryggere.

Her er vi mest skeptisk til åpne nettverk:

1. I utlandet (64 prosent)
  2. På kafeer (59 prosent)
  3. På flyplasser (55 prosent)
  4. På hoteller (33 prosent)

1 av 4 vet ikke hva VPN er

Ifølge Telenors spørreundersøkelse, vet 1 av 4 nordmenn ikke hva VPN er. VPN står for «Virtual Private Network» og er betegnelsen på teknologi som brukes for å skape sikrere forbindelser. VPN innebærer at all datatrafikken din krypteres før den forlater din PC eller mobilenhet, og deretter sendes til en server et annet sted. Her dekrypteres datatrafikken før den forlater serveren til det tiltenkte målet, akkurat som om enheten din skulle ha befunnet seg der.

– Hvis du vil bedre din sikkerhet på nett, så vil en VPN-løsning være en god løsning. Denne løsningen gjør det vanskeligere for ondsinnede aktører å lokalisere deg og din datamaskin, slik at du holder deg tryggere på nett, sier Tangen Nilsen.

Tips til deg som skal bruke offentlig WiFi

1. Slå av «automatisk påkobling»

Mobiler søker kontinuerlig etter åpne nettverk, men har dessverre ingen kritisk sans. Sørg for at den spør deg om tillatelse før den kobler seg på et nettverk.

2. Unngå å legge igjen sensitiv informasjon

Her er det føre var-prinsippet som gjelder. Unngå å bruke nettbank og andre sensitive websider. Ikke legg igjen kredittkortnummer og annen info.

3. Ha oppdatert programvare

Sørg for at operativsystemet på mobilen din er oppdatert. Det samme gjelder sikkerhetsprogrammer, brannmur og antivirus.

4. Vær oppmerksom

Sjekk at påloggingssiden til det trådløse nettverket er kryptert, se etter hengelåssymbolet når du besøker nettbanken. Om noe ikke virker helt riktig, er det som regel heller ikke det.

Smarte sikkerhetstips

Surf via mobilnettet. Det er mye vanskeligere og krever et mer dedikert angrep om en kriminell skal få tilgang på en enhet som er koblet til nettet via mobilnettet.

Slå av WiFi når du ikke bruker det. Dermed vil ikke mobilen aktivt lete etter trådløse nett den kan koble seg til – dette kan skje selv når mobilen ligger i lomma.

Ikke lagre åpne nett. Om du ikke har lagret noen åpne, trådløse nett, vil heller ikke telefonen din prøve å koble seg automatisk til noen av disse.

Sjekk at tilkoblingen er sikker. Om du for eksempel logger deg på en nettbank via en nettleser, sørg for at du er koblet til med SSL – altså at adressen begynner på https:// og har en grønn hengelås eller lignende.

Bruk VPN. VPN-løsninger lager en sikrere og kryptert «tunnel» du kan sende data gjennom, slik at det blir vanskeligere for uvedkommende å plukke informasjonen opp på veien.

Om Telenors spørreundersøkelse

• Resultatene i spørreundersøkelsen er basert på 1075 intervju og er gjennomført av Kantar TNS.
  • Utvalget er representativt 15+ og resultatene kan ansees som representative for den norske befolkningen over 18 år.
  • Feltarbeidsperiode: 12-19 november 2019.

Anders Krokan, fungerende kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge

Tlf: 952 09 037, e-post: anders.krokan@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900. Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklassen. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3400 medarbeidere fordelt på 23 kontorer i hele Norge, og vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i 12 land. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Anders Krokan