Telenor åpnet den aller første 5G-basestasjonen i Kristiansand mandag.

Nå får du 5G i Kristiansand

(Fornebu, 23. juni 2021) Mandag åpnet Telenor den første 5G-basestasjonen i Kristiansand. – Mer skal det bli, lover Telenors dekningsdirektør.

I oktober annonserte Telenor at Kristiansand ville bli blant de første byene i Norge som får 5G. Nå er den første 5G-basestasjonen aktivert.

– Vi er i gang med en storstilt modernisering av nettverket i hele Norge. Selv om vi har brukt god tid på å kvalitetssikre 5G-nettet før vi øker utbyggingstakten, så er Kristiansand tidlig ute. Dette er kun starten, og mer skal det bli, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge.

Her får du 5G-dekning

Mandag åpnet Telenor den første 5G-basestasjonen i Kristiansand. Ifølge Amundsen, er dette kun en forsmak på det som kommer.

– Den første 5G-basestasjonen står plassert i Barstølveien, like ved Sørlandssenteret. Den neste planlagte 5G-basestasjonen står i Voie og vil forhåpentligvis bli aktivert innen kort tid. Vi er i en tidlig fase og det er mye som gjenstår, men vi har store planer for Kristiansand, sier Amundsen og legger til:

– Vi har planer om mange nye 5G-basestasjoner og hele Kristiansand vil bli modernisert i løpet av året. Dersom du befinner deg i 5G-områdene i sommer, så vil du kunne nyte av ekstreme hastigheter på mobilen. Den moderniseringen vi gjør nå vil også nærmest doble kapasiteten i 4G-nettet. Med andre ord, innbyggerne i Kristiansand går en fin tid i møte.

Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, forteller at den første 5G-basestasjonen som er åpnet i Kristiansand er kun en forsmak på det som kommer (foto: Martin Fjellanger).

Over 9.000 i Kristiansand har 5G-mobil

Ifølge ferske tall fra Telenor er det registrert over 300.000 5G-mobiler i Telenors nett. Mer enn 9.000 av dem befinner seg i Kristiansand.

– På landsbasis er det et fåtall som har en 5G-mobiltelefon, men antallet vokser hver eneste dag. Landet rundt finner du mange som tripper på tærne etter å teste det nye nettet, og over 9.000 innbyggere i Kristiansand vil være blant de første som nå får muligheten, sier Amundsen.

Alternativ for over 4.500 kobberkunder

Telenor er over halvveis med det største teknologiskiftet i Norge i nyere tid. Innen utgangen av 2022 skal kobbernettet fases ut, og alle Telenor-kunder i hele landet får tilgang til mer moderne telefoni- og internettjenester. På sikt vil mange kunder som er tilkoblet det over 100 år gamle kobbernettet få mulighet til å koble seg på det nye 5G-nettet.

– I Kristiansand finnes det over 4.500 kobberkunder. Nå som 5G gjør sitt inntog i Kristiansand, vil disse kundene gradvis få tilbud om Trådløst Bredbånd via 5G. Med rekordrask forbindelse, lav forsinkelse og ekstrem kapasitet, vil kundene på sikt få gleden av å få fremtidens supernett midt i stua, sier Amundsen.

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge
Tlf: 900 21 000, e-post: ba@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge, og vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i ni land. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Pressetelefon