Administrerende direktør Petter-Børre Furberg og leder for TV og bredbånd Camilla Amundsen la nylig fram status for kobbernettet og nye bredbåndsteknologier i Telenors gamle kobbersentral på Fagerborg i Oslo. (Foto: Martin Fjellanger)

Neste år stenger kobbernettet: 100.000 kunder på trådløst bredbånd

(Fornebu, 15. november 2021) Ny milepæl: Før nyttår vil flere enn 100.000 kunder ha trådløst bredbånd. I løpet av neste år er det over 100 år gamle kobbernettet historie.

I begynnelsen av 2019 startet Telenor for alvor arbeidet med å avvikle kobbernettet for å få kundene over på noe nytt og bedre innen 31. desember 2022.

– Nå er det snart bare ett år igjen til alle våre kunder i Norge skal være over på tidsriktige og mer hardføre løsninger på mobil og fiber, forteller administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge.

Kritisk
Kobbernettet er på oppløpssiden og har tjent det norske samfunnet i 100 år. Over så lang tid i tjeneste er nettet utdatert.

– Det merker vi for eksempel ved at 10 prosent av kobberkundene opplever feil på fasttelefon eller bredbånd hvert år. Nå som vi har flyttet veldig mange kunder allerede, merker vi også at vi trenger langt mindre feilretting, sier Furberg.

Mange feil på det sårbare kobbernettet er en av årsakene til at det er kritisk å flytte alle til bredbånd og tale via mobilnettet og fiber.

Kundestyrt avvikling
Kobbernettet har vært viktig og i mange tilfeller det eneste alternativet for Telenors kunder. Nettet ble opprinnelig bygget som et rent fasttelefonnett. Da bredbånd ble innført over kobbernettet på slutten av 90-tallet, fungerte løsningen godt i en tid da kravet til fart og kapasitet ikke var så stort. Men etter hvert som nye løsninger over fiber og mobil ble lansert, valgte mange bort kobberforbindelsen.

Furberg viser til tallenes tale for å understreke at avviklingen er kundestyrt:

– Toppåret for kobbernettet var i 1996 med 2,4 millioner abonnenter på fasttelefoni. Nå er det under 91.000 kunder på fasttelefon og 83.000 på bredbånd, forklarer Furberg.

Moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen har jobbet tett med norske kommuner for å finne nye løsninger til alle kobberkundene. Her blant kobberkabler på Fagerborg stasjon i Oslo. Neste år stenges en rekke sentraler som denne over hele landet. (Foto: Martin Fjellanger)

Tett samarbeid med kommuner og myndigheter
Furberg forstår at overgangen fra den kjente og for mange kjære fasttelefonen kan være vanskelig.

– Derfor har vi brukt mye tid med kunder som ønsker hjelp til å få nye tjenester i hus, og vi har utviklet gode erstatningsprodukter for fasttelefon. Arbeidet med å bytte ut kobbernettet skjer dessuten i tett samarbeid med kommunene. Deres kunnskap om lokale forhold er avgjørende for at vi skal sikre en smidig overgang til nye teknologier, forteller Furberg.

For å sikre at alle kundene får et minst like godt tilbud som før, investerer Telenor 6 milliarder kroner i år, både i mobil- og fiberforbindelser der dette er nødvendig.

– Tilbakemeldingene fra de som er over på ny teknologi er nærmest entydig: Ingen ønsker seg tilbake til kobbernettet, sier Furberg.

Verdiskapende for bedriftskunder
Moderniseringen gjelder også for Telenors kunder i bedriftsmarkedet.

– De har mer avanserte tjenester, og følges derfor opp ekstra tett av oss i overgangen til ny løsning. Disse kundene etterspør i dag et nett som er lynraskt, har høy kapasitet og er oppe og står 24/7. Dette er krav vi på ingen måte kan innfri med det gamle kobbernettet. Nyutvikling er en forutsetning for videre verdiskapning og vekst for små og store virksomheter. Når vi nå tilbyr kundene i bedriftsmarkedet nye tjenester innen 31. desember 2022, blir dette et stort løft for industrien og offentlig sektor, sier Furberg.

Mens kjelleren på Fagerborg stasjon i Oslo inntil videre er full av kobberkabler, er det mobilantenner med 5G som dominerer på taket. (Foto: Martin Fjellanger)

Fakta moderniseringsarbeidet

• Telenor besluttet i 2019 å avvikle kobbernettet og gi kunder tilbud over fiber og mobil. For 4 år siden var det mer enn 1 million kunder på tjenester over kobbernettet. I dag er det under 250.000 kunder igjen. Kundene som forlater kobbernettet går over til fiber eller mobil. Hele mobilnettet med rundt 8800 basestasjoner er modernisert, og mange av disse er klargjort for 5G. Det er bygget 30.000 km fiberkabel siden 2019.
  • Over halvparten av kundene som ikke lenger har kobbernett går til mobil. Alle som velger trådløst bredbånd i dag får utstyr som er klart for 5G. De som dekkes av 5G kan velge hastigheter for bredbånd i hjemmet helt opp til 500 Mbit/s.
  • I høst ble dessuten 3G-nettet stengt etter å ha tjent Telenor og kundene siden 2004. Frigjort kapasitet i det tidligere 3G-nettet kommer 4G- og 5G-nettene til gode.

Magnus Line, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 415 00 632, magnus.isaksen-line@telenor.no eller ring pressetlf. 800 80 900

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge, og vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i ni land. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no