Mange nordmenn blir utsatt for ulike typer koronasvindel. Telenor advarer mot svindel på nasjonaldagen. Foto: Martin Fjellanger.

Se opp for falske 17. mai-arrangementer

(Fornebu, 14. mai 2021) Sikkerhetsekspert ber folk være på vakt mot falske 17. mai-arrangementer.

I over et år har vi levd med koronatiltak, og stadig forsøker noen å sko seg på krisen. Mange nordmenn blir utsatt for ulike typer svindel. Før nasjonaldagen i fjor opplevde flere å bli forsøkt svindlet gjennom falske digitale 17. mai-arrangementer på sosiale medier.

I forbindelse med nasjonaldagen i fjor var svindeloppskriften å lenke til et tilsynelatende troverdig 17. mai-arrangement. Foto: Martin Fjellanger

Spiller på nasjonalfølelse og frykt

– I tråd med utviklingen vi har sett i 2021, forventer vi i år mer sofistikerte, tekniske og målrettede angrep sammenlignet med i fjor. Vi ser at svindlerne i stadig økende grad kombinerer flere verktøy for å gjøre bedrageriet mer troverdig, sier Thorbjørn Busch, sikkerhetsekspert i Telenor.

I forbindelse med nasjonaldagen i fjor var svindeloppskriften å lenke til et tilsynelatende troverdig 17. mai-arrangement. Kanskje så det ut som at en seriøs aktør som NRK eller Oslo kommune var arrangør. I realiteten førte lenken til en falsk nettside der du må legge inn personopplysninger, kontoinformasjon eller betale for å se arrangementet – som egentlig ikke finnes.

Det kan være vanskelig å se forskjellen på ekte og falske arrangementer. Derfor er det viktig at du er kritisk til alle nettsteder og applikasjoner som krever at du oppgir personopplysninger, kontoinformasjon og andre sensitive opplysninger. Foto: Martin Fjellanger.

I forbindelse med 17. mai tror Busch at svindlerne kan spille på nasjonalfølelsen hos folk.

– Den er veldig sterk og kan derfor utnyttes av svindlerne. I tillegg er mange redde for å stå utenfor, særlig på nasjonaldagen. Dermed er det også et element av frykt i bildet.

Svindlerne er overalt – ikke bare på Facebook

En viktig grunn til at mange blir lurt på Facebook, er at plattformens algoritmer kan utnyttes til å gi svindelen troverdighet. Hvis du blir lurt til å like et arrangement eller sette deg som deltaker, kan dine Facebook-venner se dette – og dermed tenke at arrangementet er ekte.

Utviklingen viser at det er viktig å være varsom også i andre sosiale medier og plattformer, enten det er Instagram og Snapchat eller e-post, SMS og anrop.

– Falske arrangementer har vært mest utbredt på Facebook, men vær klar over at svindlerne er der du er – og de tilpasser seg, advarer Busch.

Nylig mottok mange nordmenn en SMS med beskjed om at en pakke var på vei til dem, og at de kunne laste ned en app for å spore bestillingen. Klikker man på den vedlagte lenken blir en bedt om å installere en aggressiv, ondsinnet malware-applikasjon installert på mobilen. Denne prøver å lure til seg nettbank-detaljer, i tillegg til at den sender falske SMS-er videre. I enkelte tilfeller er det snakk om tusenvis av meldinger uten at eieren av mobilen merker noe som helst.

Ikke trykk ukritisk på lenker

– Blir du mistenksom, må du stoppe, tenke og sjekke. Ta et skritt tilbake og kjenn etter om det spilles på følelser som frykt, glede eller i dette tilfellet, nasjonalfølelse. Gjør et Google-søk med navnet på arrangementet, nettsiden eller appen sammen med ordet «svindel» og se hva som dukker opp. Kanskje har noen varslet om nettopp det arrangementet i et kommentarfelt, sier Busch.

Her er noen forholdsregler du kan ta:

• Unngå å trykke på lenker til billettkjøp eller påmelding du finner i sosiale medier eller blir tilsendt. Besøk heller arrangørens offisielle nettsider.
  • Aldri opprett en brukerkonto eller legg inn betalingsinformasjon på en tjeneste du ikke vet hva er.
  • Kontroller språket og nettadressen hvis du er inne på en nettside. Ser du rare ord og formuleringer, eller en nettadresse som ikke stemmer (f.eks. «www.telen0r.no»), er dette åpenbare faresignaler.
  • Hvis du oppdager at arrangementet er svindel og penger blir trukket fra kontoen din, må du kontakte banken eller kortutsteder så fort som mulig. Det kan være vanskelig å få tilbake pengene, men du får i hvert fall forhindret fremtidige tap.

Dette er sosial manipulasjon:

Sosial manipulasjon er et verktøy svindlere bruker for å få tilgang til personopplysninger og andre verdier. Svindlernes manipulering av ofrene er nøkkelen til nesten all nettkriminalitet.

For eksempel kan de spille på nasjonalfølelsen din og lure deg til å delta på en digital 17. mai-feiring. For å bli med må du gi fra deg sensitiv informasjon eller betale for «inngangsbilletten». Svindlerne lurer deg altså til å selv gjøre noe som ikke er til ditt beste.

For mer informasjon kontakt Telenor sin pressetelefon: 800 80 900.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge, og vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i ni land. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no