Brukte mobiltelefoner: Apple er storfavoritt blant nordmenn

Brukte mobiltelefoner: Apple er storfavoritt blant nordmenn

I Telias oversikt over de mest populære brukte telefonene i årets første kvartal gjør Apple storeslem. Topp 10-listen består kun av telefoner fra selskapet fra Cupertino. Salget av brukte telefoner holder seg relativt stabilt mot samme periode i fjor.

Apple iPhone 11 er den mest populære brukte telefonen i første kvartal. Videre tapetserer ulike modeller av iPhone 13-serien topp 10-listen, og hele seks av ti telefoner støtter 5G.

– Med Apple sin sterke markedsposisjon er det naturlig for mange nordmenn å velge dem når de kjøper en brukt telefon til seg selv eller sine nærmeste, sier Siv Færø, ansvarlig for salg og kanalstyring for privatmarkedet i Telia. – Samsung havnet denne gangen rett under topp 10, men vi forventer at de kommer sterkere tilbake da vi tilbyr mange brukte telefoner fra selskapet. Vi jobber samtidig kontinuerlig og iherdig med å få opp tilbudet av denne type telefoner på tvers av merkenavn.

Topp 10 første kvartal 2023*:

1. iPhone 11
2. iPhone 12
3. iPhone 13
4. iPhone SE (2nd gen)
5. iPhone 12 Pro
6. iPhone 8
7. iPhone 13 Pro
8. iPhone XR
9. iPhone 11 Pro
10. iPhone 13 Pro Max

– Brukte telefoner er bra for både miljøet og lommeboka, og selv om markedet for mobiltelefoner totalt sett er ned i første kvartal, blant annet som følge av krevende makroøkonomiske forhold, holder salget av brukte telefoner seg relativt stabilt, sier Færø.

Salget av brukte telefoner i første kvartal var på rundt samme nivå sett mot samme periode i fjor.

– Det blir spennende å se om etterspørselen vil øke gjennom året, fortsetter hun.

Begynte med MobilPant
Telias satsing på brukte telefoner stammer fra 2016, da daværende NetCom lanserte MobilPant. Gjennom MobilPant, som fortsatt eksisterer, kunne kundene levere inn sine brukte telefoner og få en tilgodelapp på telefonens verdi. Mange av disse telefonene var av god kvalitet, og i 2018 begynte OneCall å selge telefonene under konseptet NestenNy. I 2020 lanserte Telia samme konsept under navnet Like Fin.

– Telia har alltid hatt og skal fortsette å ha en ledende posisjon på brukte telefoner, og i november i fjor nådde vi en viktig milepæl med over 100 000 solgte telefoner, sier Færø. – Nå jobber vi i tillegg med utvide vårt sortiment til å inkludere eksempelvis nettbrett og smartklokker.

Alle brukte telefoner som selges gjennomgår en grundig kvalitetssjekk før de selges, og det følger med 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.

*Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på salget i Telia og OneCall sine kanaler.

Daniel Barhom