Topp ti apper blant norske studenter

Telias Digitale Studentbarometer 2016: Topp ti apper blant norske studenter

Hvilke apper er mest populære blant landets studenter, og på hvilke apper er de mest aktive? Telia sin nyeste studentundersøkelse tar pulsen på norske studenters digitale hverdag.

I uke 33 gjennomførte YouGov på vegne av Telia en undersøkelse blant landets studenter for å finne ut av deres digitale hverdag. Etter å ha spurt 400 studenter levnes det liten tvil om hvilken app «alle» er på.

- Facebook er utvilsomt norske studenter sin favoritt-app, og dermed også det mest populære sosiale mediet. Facebook kaprer både første- og andreplassen på topp ti-listen i vår undersøkelse med henholdsvis Facebook på topp og Messenger hakk i hæl. Men Messenger står ikke alene på pallen; Snapchat er like populær og hele 76 prosent av alle spurte i undersøkelsen plasserer Snapchat likt med Messenger, sier Karl Fredrik Lund, leder for Telia Privat

Kvinnene mest trendy
Blant de spurte i undersøkelsen forteller én fjerdedel av studentene at de daglig publiserer innlegg i sosiale medier. Facebook benyttes oftest til innlegg og kommentarer, mens Snapchat er plattformen studentene helst publiserer bilder i. Men det er forskjell på menn og kvinner:

- Vår undersøkelse gir tegn på at mannlige studenter foretrekker å publisere bilder på Facebook, mens kvinnene helst tar i bruk Instagram. Og jo yngre studenten er, jo mer aktuelt blir Snapchat som primær plattform for bildepublisering. Det ser ut til at studinene raskt omfavner nye apper, mens mennene bruker litt tid. Mennene er ifølge denne undersøkelsen mer konservative enn kvinnene, sier Lund.

Dobling og tidobling i bruk av mobildata
I 2016 har Telia opplevd den største økningen i bruk av mobildata på mange år. Etter lanseringen av Roam Like Home har bruken også økt stort blant nordmenn på reise i EU og EØS. I Norge har den gjennomsnittlige mobilkunden brukt dobbelt så mye data i år som de gjorde i fjor, og på reise i EU og EØS økte mobildatabruken med ti-gangeren.

- Nordmenns surfing på mobiltelefonen øker stadig og vi finner nye måter å utnytte mobilteknologien på for hver dag som går. Ikke bare kommuniserer vi mer gjennom mobilnettet, vi drar også nytte av teknologien som en guide, hjelper og venn i hverdagen, sier Lund, og legger til:

- Vi bruker blant annet mobilen for å finne veien til steder, få tips om restauranter og som en treningspartner. Det er kun fantasien som setter grenser. Og selv om sommersuksessen Pokémon Go ikke havnet på topplisten til norske studenter, er det ingen tvil om at norske studenter likevel fanget japanske animasjonsdyr i sommer. 6 av 10 studenter i undersøkelsen har svart at de spilte Pokémon Go i sommerferien. Spørsmålet som da gjenstår er om jakten deres foregikk i det skjulte eller åpenlyst.

Topp 10: Norske studenters mest populære apper i 2016
1. Facebook
2. Messenger
2. Snapchat
3. Kamera
4. Instagram
5. Vipps
6. Google
7. YouTube
8. Spotify/Tidal
9. Google Maps/Kartfunksjon

* Studentundersøkelsen er utført av YouGov på vegne av Telia.
Undersøkelsen er gjennomført i 2016 i uke 33 blant et landsrepresentativt utvalg på 400 studenter over 18 år.

Pressetelefon

Pressekontakt Pressetelefon til bruk for journalister +47 465 00 000

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.