Nye sikkerhetsanbefalinger vekker interessen for siste generasjon redningskammer

I Norge/Norden er redningskammer anbefalt brukt om en tunnel er lengre enn 500 meter lang. De seneste anbefalingene fra Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, (NFF) får våkne entreprenører til å velge den nyeste teknologien innen redningskamre.

- Nye sikkerhetsanbefalinger vil føre til at entreprenører innenfor tunnel- og gruvedrift, men også innen andre bransjer, ser etter nye, sikrere og mer brukervennlige løsninger, sier Øyvind Lund, prosjektleder for tunnelsikkerhet i TESS, som har sikret seg det nordiske agenturet på redningskammer fra MineARC. Selskapet er verdensledende innen utvikling og produksjon av mobile redningskammer og annet HMS-utstyr til tunnel- og gruvedrift. I samarbeid med TESS har de utviklet en ny modellserie, Nordic Edition, i henhold til de seneste sikkerhetsanbefalingene beskrevet i NFF sin Håndbok nr. 12.

Norges første entreprenør bestiller
Nå er den første av en bestilling på i alt tre av disse redningskamrene på vei til Nye Veier sine tunnelprosjekter på E39 i Lyngdal, via entreprenøren Implenia.
- Her har entreprenøren tatt initiativ til å være først ute i landet med nyeste teknologi innen redning og sikkerhet, sier Lund. Han har over 20 års erfaring fra arbeidet med redningskamre/HMS innenfor flere segmenter, herunder olje og gass, kraftverkindustrien i tillegg til tunnel og gruvedrift.
- Vi har all grunn til å tro at interessen og etterspørselen vil øke etterhvert som flere bransjeaktører får øynene opp for den nye teknologien, sier han.

Betydelige oppgraderinger
Redningskammeret MineARC Nordic Edition har betydelige oppgraderinger sammenlignet med tidligere standarder. Den største forskjellen er at modellen er gass- og røyktett, med kontinuerlig overvåking og gassmåling som sikrer best mulig pusteluftkvalitet.
- Man kan puste fritt i kammeret på vanlig måte, uten bruk av røykdykkermaske, rømningsmasker eller slangeoppkoblinger, sier Lund. Som tidligere sportsdykker har han erfaring med hvor belastende det er å puste i tørr pusteluftkvalitet over tid.
- Tradisjonelle redningskamre krever røykdykkermaske, som gjør at man vil ha problemer med å utføre førstehjelp, i tillegg er det svært utfordrende å kommunisere internt og eksternt siden man er bundet til en 1,5 meter lang slange. For mange føles dette svært ubekvemt og stressende, sier han.

Redder liv
I en krisesituasjon kan redningskammeret huse mange personer. Strømforsyning med egen batteribank, for minimum 24 timers oppholdstid, sikrer korrekt inneklima og kommunikasjon eksternt via trådløst nettverk eller radio, med IP-telefoni og videosamband. Det mobile redningskammeret kommer i flere standard-varianter beregnet for opptil 24 personer og 36 timers oppholdstid.

- Det er beviselig at redningskammer redder liv. At nye generasjoner redningskammer utvikles raskt, på bakgrunn av NFF sine anbefalinger, er positivt for alle parter. Vi mottar gjerne erfaringer med den nye håndboken og anbefalingene i den, fremfor alt vil vi gjerne ha tips og innspill til initiativ, som kan bidra til ytterligere sikkerhet i bransjen, heter det i en offisiell uttalelse fra NFF.

For mer informasjon kontakt:

Øyvind Lund, prosjektleder Tunnelsikkerhet TESS as
Dir. tel: 900 37 252 / Switchboard +47 32 84 40 00
Epost: oyvind.lund@tess.no

Terje Hennum, salgsansvarlig Entreprenør TESS as
Dir.tel: +47 916 11 864
Epost: terje.hennum@tess.no
www.tess.no & www.industrinett.no

Om MineARC Nordic Edition

Standard redningskammer er beregnet for 8 til 24 personer med en minimums oppholdstid på 24 timer, og tilfredsstiller alle nye krav og anbefalinger i Håndboka, slik som:

• Gasstett med kontrollert positivt trykk kontinuerlig på minimum 100Pa
  • Overvåking for å sikre luftkvalitet, kontinuerlig gassmåling av O2, CO2 og CO.
  • Intern temperatur og fuktighetskontroll av pusteluft
  • Strømforsyning med egen batteribank for minimum 24 timers oppholdstid
  • Separat nødutgang
  • Kommunikasjon eksternt via trådløst nettverk eller radio, med IP-telefoni og videosamband
  • Robust utførelse med 5mm stålplater og forsterkningsribber.
  • Tåler trykkbelastning på minimum 0,5 bar
  • Utstyrt med gaffellommer, løftører samt slitestål på stålmeier
  • Synlighet med gulfarge RAL 1016 og reflekterende bånd på alle sider
  • Tydelig merking utvendig, «REDNINGSKAMMER – REFUGE CHAMBER» på alle fire sider.

TESS as leverer slanger og tilhørende vedlikeholdsprodukter til næringsliv og offentlig virksomhet i Norge og utlandet. Konsernet har over 1000 ansatte i Norge, Europa, USA, Brasil og Singapore. TESS har servicesentre på mer enn 120 steder i Norge.