Her er høstens mest populære storbyer

I høst er interessen for storbyer rekordhøy. Storbyreisene øker med 78 prosent og London er den byen som lokker aller flest nordmenn. Det viser ferske tall fra reisebyrået Tickets bookingstatistikk.

På andre- og tredjeplass finner vi Berlin og København der vi ser at antall reisende har mer enn tredoblet seg fra i fjor.

Det har skjedd mange endringer i høstens toppliste over de mest bestilte storbyene. Ingen by holder samme plassering som i fjor, bortsett fra London som har satt seg fast øverst på listen. Roma og Paris har for eksempel måtte vike plass for Amsterdam og Stockholm.

- Aldri før har det vært så stor interesse for storbyreiser. Prisene nå er svært lave og vi setter av mer tid til en ekstra ferie utenlands nå som det blir mørkere ute. Tøff konkurranse mellom flyselskapene presser ned flyprisene, mens den sterke norske kronen gjør det billigere å leve, bo og stresse ned, sier Ellen Wolff Andresen, markedssjef i Ticket.

Amsterdam klatrer

En av byene som øker mest for høstens reiser i år er Amsterdam. I denne pittoreske, men trendy hovedstaden, finnes det massevis av severdigheter og museer, som for eksempel Anne Frank-huset og Rijksmuseum med Rembrandts Nattverden. Amsterdam har også et rikt tilbud av restauranter med mat fra alle verdens hjørner.

- Amsterdam er den perfekte weekendbyen. Kort flytid og bra hoteller gjør at man rekker å få med seg utrolig mye på en helg i denne mellomstore byen. Du kan også enkelt sykle eller ta en rundtur på kanalene for å få med deg byens historie og høydepunkter, forteller Wolff Andresen.

New York

Populære New York er ikke inkludert i Ticket liste over årets mest populære storbyer. I Tickets toppliste er det kun weekendreiser som er inkludert, det vil si reiser mellom 3 – 5 dager. Ticket ser at vi nordmenn bestiller reisen til New York i nærmere tid til avreisedato. Det er også en såpass stor by at det er verdt å legge flere feriedager her for å få med seg alt det byen har å by på.

Kilde: Ticket Feriereiser

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og administrasjonssjef, Ticket Feriereiser AS. Tlf: 22 05 15 10, 90 59 46 73, ellen.wolff.andresen@ticket.no

Toppliste – høstens mest populære storbyer*

1. London (1)
2. Berlin (6)
3. København (7)
4. Amsterdam (5)
5. Stockholm (11)
6. Paris (3)
7. Praha (8)
8. Barcelona (2)
9. Budapest (9)
10. Roma (4)

*Bestillinger gjort frem til 9. september med avreise mellom 1. september og 30. november. Reiselengde 3-5 dager. Fjorårets plassering i parentes.

• høstferie
  • storbyferie