Hit reiser vi sommeren 2014

Ferieplanleggingen foran sommeren er i full gang og det er mange som vil sikre seg sol og sommer utenlands. Hos reisebyrået Ticket har antall bestillinger økt med fem prosent sammenliknet med samme periode foregående år. Sommerens favorittreisemål er nok en gang Mallorca, etterfulgt av Kreta og Antalya.

I en fersk undersøkelse som Ticket har gjennomført via Respons Analyse oppgir 60 prosent at de kommer til å reise utenlands i sommer. Og det virker som de fleste satser på en lengre reiser. Hele 45 prosent planlegger å være bortreist i to uker eller mer, mens 15 prosent nøyer seg med en uke.

Reiser til Spania på topp i sommer
– Spania er det største ferielandet i sommer. Mallorca og Barcelona står for de største volumene, mens Alicante står for den største økningen. Reisene dit har nesten doblet seg sammenliknet med forrige sommer, blant annet fordi Norwegian har åpnet flere nye direkteruter dit det siste året. Vi ser også en økt interesse for Hellas som et resultat av at charterarrangørene har satset på nye konsepthotell, økt kapasiten og tilbyr flere reisemål, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Ticket opplever at det har skjedd en omprioritering når nordmenn reiser på ferie. I år er det ikke lengre sol, bad og avkopling som står i fokus. Nå er det opplevelser som gjelder. I Tickets Respons Analyse-undersøkelse fremkommer det at 4 av 10 foretrekker å reise rundt på egenhånd og oppleve flere ulike reisemål eller land i løpet av en og samme reise.

44 prosent leier bil på reisen
– At opplevelsestrangen er stor merker vi på vår daglige kontakt med våre kunder. Et fint hotell og en fin strand er ikke lenger nok. Det viktigste er at det er mye å se og gjøre på reisemålet. Vi ser også at stadig flere velger å leie bil for å foreta egne utflukter og oppleve mer på reisen. I undersøkelsen svarte 44 prosent at de pleier å leie bil når de vil utforske er reisemål, forteller Wolff Andresen.

De reisemålene som øker mest foran denne sommeren er Paris, Reykjavik og Berlin. Dette styrker også trenden om at det er opplevelser som står i fokus i år da ingen av disse stedene er spesielt kjente for fine badestrender. Det disse byene derimot kan tilby er et mangfold av opplevelser, kultur og severdigheter som de klassiske charterreisemålene vanskelig kan overgå.

Fotball-VM gir Brasil en dytt oppover
Akkurat nå har Ticket flere bestillinger til Brasil enn til Sverige. Selv om Norge ikke gikk videre til fotball-VM, så er det ingen tvil om at det kommende verdensmesterskapet har fremmet reiser til Brasil. Det er først og fremst Rio de Janeiro som lokker. Men Ticket ser også økninger till Natal og Saõ Paolo, der flere av kampanje blir spilt.

Sommerens topp 10 reisemål:
1. Palma de Mallorca (1)
2. Kreta (2)
3. Antalya (3)
4. Rhodos (4)
5. Barcelona (5)
6. Split (10)
7. Bangkok (7)
8. Gran Canaria (6)
9. London (9)
10. Alicante (ny)

Fjorårets plassering i parentes. Listen er basert på Tickets bookinger av alle typer reiser med avreise i perioden 1.5 – 31.10 2014. Bestillinger gjort frem til og med 26.3.

Kilde: Ticket Feriereiser/Blogg

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser