Hit reiste vi i 2014

Las Palmas troner på toppen som vårt favorittreisemål i 2014, etterfulgt av Bangkok og London. Blant storbyene finner vi London på topp, mens Istanbul ble årets klatrer. Det viser fersk statistikk fra reisebyrået Ticket.

Ticket har samlet topplistene for reisene i 2014 og sammenstiller de aller mest populære reisemålene vi elsker å reise til. Se topplistene nedenfor for alle reisemål, storbyer og for sol- og baddestinasjoner.

En trend reisebyrået Ticket merker seg er den økende etterspørselen for storbyferier. Flere velger å  pakke reisen sin selv med fly og hotell og velger også leiebil når man vil oppleve mer av reisemålet. I løpet av 2014 økte bestillingene til storbyene med 4 prosent hos Ticket mot 2013.

- Vi ser en økning for reiser til både storbyer og for solreisemålene. I 2014 så vi spesielt en oppgang i antall bestilte storbyferier. Nå har det blitt populært å reise på flere  weekendturer flere ganger i året, og man tar seg gjerne fri på en fredag hvis man har muligheten til det. Blant storbyene her i Europa er det Barcelona (+36%) og Lisboa (+26%) som merker økninger, sier Ellen Wolff Andresen, markedssjef i Ticket.

Barcelona klatrer stadig opp i Tickets topplister. Med direktefly og lokale avganger til byen er det ikke så rart den spanske byen har blitt så populær over årene. Byen lokker med alt en norsk turist kan ønske seg. God mat, kultur, shopping, fotball og overnattingsalternativer.

Topplister for reiser i 2014

Årets reisemål, alle reisetyper:
1. Las Palmas (1)

8. Berlin (5)
9. Amsterdam (8)
10. New York (12)

Årets sol- og badreisemål:
1. Las Palmas (1)
2. Palma de Mallorca (3)
3. Chania (4)
4. Tenerife (5)
5. Antalya (2)
6. Rhodos (6)
7. Larnaca (7)
8. Lanzarote (9)
9. Split (8)
10. Bourgas (10)

*Listene viser reiser i perioden 1.1.2014 – 31.12.2014. Tall i parentes viser fjorårets plasseringer.

Kilde: Ticket Feriereiser / Blogg

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef, Ticket Feriereiser