Fra Silicon Valley til Oslo – til Silicon Valley igjen?

I 2012 satt Arild Fagerland og Malin Sjoner og så på en film om gründere som hadde en idé i Silicon Valley. Historien er klisjé; Garasjegründerne har en genial forretningsidé, investorene lurer dem og det hele ender med at gründerne tar innersvingen på investorene og vinner både selskapet og halve Silicon Valley. Etter filmen snudde Arild seg til Malin og sa: Malin, vi starte et selskap! Ja, enig, svarte Malin, men hva skulle det vært? Det ble helt stille. Etter en kunstpause, sa Arild: Jeg har en idé! –Husker du hvor tungvint det var med vaktlister på den restauranten vi jobbet på? De mimret en stund om prosessen rundt planlegging og bytting av vakter. De husket frustrasjonen med å få vaktkabalen til å gå opp, måned etter måned. Med vakter som måtte dekkes, forespørsler i forbifarten; På Post-it, SMS, e-post og telefon. I tillegg til ønskene fra de ansatte, måtte man ta hensyn til en omfattende arbeidsmiljølov. Vaktplanlegging må jo kunne gjøres automatisk, sa Arild, med en glødende lyspære over seg. Ja, svarer Malin entusiastisk, vi har en plan. Dagen etter var selskapet startet, og gründereventyret var i gang, forteller gründerne.

Eventyret startet med en god idé, men på dette tidspunktet hadde de ingen utviklere. Gründerne forteller at de lenge vurderte hva de skulle gjøre med situasjonen- outsource til et lavkostland eller prøve å finne utviklere i Norge som kunne tenke seg å være en del av teamet? Malin kjente til en som jobbet i utviklerselskapet Computas, og fikk ordnet et møte der de skulle få et prisanslag på hvor mye det ville koste å lage en prototype av systemet og hente investorer på bakgrunn av dette. Det endte med en produktiv samarbeidsperiode, hvor grafisk prototype ble sponset av Computas som et internt læringscase innenfor mobilitet. Det er utrolig viktig å bruke nettverket sitt aktivt, forteller Malin. Vi hadde jo ikke fått laget noe prototype hvis ikke det var for at vi tok opp telefonen og spurte om et møte.

Med den grafiske prototypen var Fagerland og Sjoner klar for å presentere konseptet for et større publikum og dro til både Tallinn og Stockholm på investorarrangementer for å høste tilbakemeldinger og kapital. Sistnevnte viste seg å være vanskelig uten et ferdig utviklet system, og prosessen lærte gründerne at det var mangel på såkornfinansiering. Heldigvis fant de utviklergeniet Øyvind Heggernes som har startet opp IT-selskaper før og syntes ideen var spennende nok til å legge inn alle utviklertimene som er nødvendig for å få et fullverdig produkt. Malin forteller at hun tidligere hadde jobbet med Øyvind, og at nettverket igjen var essensielt for å sette i gang hjulene. Vi hadde nok aldri klart dette uten Øyvind, vi manglet virkelig den tekniske ressursen sårt før vi fikk han inn i teamet. Arild skyter inn at det er særdeles viktig at man tidlig identifiserer hvilken kompetanse man mangler i kjerneteamet, og hvordan man kan fylle de eventuelle kompetansehullene internt i gruppen og eksternt gjennom partnere/rådgivere. Man kan få gjort mye med lite ressurser, så lenge man kan finne alternative insentiver for motparten legger han til. I tillegg har vi virkelig benyttet oss av alt som finnes av gründerordninger, legger Malin til, noe jeg anbefaler alle å starte med.

Så hvordan ender eventyret? -Det var jo litt morsomt at vi faktisk dro til Silicon Valley, ett år etter vi hadde sett filmen om stedet, forteller Arild. For selskapet dro faktisk til Silicon Valley året etter oppstart. De fikk være med på satsningen Tech Incubator, der Innovasjon Norge sender fem bedrifter i halvåret til å være en del av Silicon Valley-nettverket med egne mentorer og kontorer. Nå har de lansert vaktlisteplanleggeren TimeCloud (www.timecloud.no) og håper på å kunne dra tilbake til Silicon Valley i løpet av kort tid. - Målet er jo å lykkes globalt, sier Fagerland.

Noen råd til ferske gründere?

Vårt viktigste råd for oppstart er, som Innovasjon Norge sier så genialt; start lokalt, tenk globalt.

Tør å satse

Vær forberedt på at en oppstart tar mye lengre tid enn man gjerne tror

Søk Innovasjon Norge og Skattefunn.

Start med å sette sammen et godt team, som er mangfoldig i forhold til kunnskap og bakgrunn (en økonom, en markedsfører og en utvikler for eksempel).

Snakk ofte om visjonen og målene slik at alle i selskapet deler den samme forståelsen og føler et eierskap.

Bestem dere for hvor ofte det skal jobbes med prosjektet og hvilke mål som skal nås, vær klar på hvor mye dere ønsker å satse.

Bruk mye tid til å snakke med kunder, ikke nødvendigvis for å få til et salg, men for å hente informasjon. En metode vi har brukt er å lage en hypotese og teste den i markedet. Valider alt du tror du vet om kunden, markedet, og produktet/tjenesten din.

Spør om hjelp fra noen som har startet opp før og finn de arenaene der du kan møte de. Vi har fått masse gode råd av seriegründere på veien og hadde aldri fått til noe hvis vi bare hadde sittet på et lukket kontor og grublet på ideen vår.

Ikke prøv å løse alt, i hvert fall ikke med én gang. Vi lærte oss konseptet med ”Minimal Viable Product” da vi var med Innovasjon Norge til Silicon Valley. Med andre ord: Finn ut hva kjernen i produktet ditt er, lag en svært forenklet Beta-versjon av dette og test det i markedet. Da kan du også få tilbakemelding på hvordan kjernen i produktet ditt fungerer og kanskje noen gode råd fra kundene.

• Entreprenørskap

• bedriftsetablering
  • silicon valley
  • oppstart
  • gründer

• Akershus

Faktaboks:

Hva er TimeCloud?

Automatiske vaktlister for restaurant, butikk, hotell og liknende bransjer. Planlegge arbeidsskift og distribuere på nett. Løsningen har en mobil versjon der de ansatte kan se sine skift og nyheter fra ledelsen. Tanken er at skiftbaserte arbeidsplasser med mye deltidsarbeid skal slippe å måtte jobbe i manuelle Excel-ark og bruke unødvendig tid på planlegging av dagens bemanning. På www.timecloud.no har man muligheten til å prøve løsningen gratis.

Gründere og bakgrunn?

Arild Fagerland – Daglig leder – B.A. Markedsførings og salgsledelse

Malin Sjoner – Medgründer og CFO - Siviløkonomstudent, har gründerbloggen www.grunderguru.com

Øyvind Heggernes - Produktsjef - lang erfaring i produktutvikling og er et kodegeni