Gå videre til innhold
Nordmenn er ivrige matreddere. For fire år siden var det solgt 413.000 poser med overskuddsmat gjennom appen i Norge - nå er tallet 5 millioner. Foto: Too Good To Go

Passert 5 millioner måltider

Siden Too Good To Go-appen startet opp i Norge i 2016 er 5 millioner poser med overskuddsmat reddet fra å bli kastet. 5000 tonn mat har unngått å ende som svinn.

Miljøbesparelsene tilsvarer 12.500 tonn CO2-ekvivalenter.

– Satt på spissen betyr det at 5000 tonn med mat har unngått å ende som svinn. App-brukerne og samarbeidspartnerne våre gjør en flott innsats for miljøet, sier Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go Norge.

Appen kom til Norge for litt over fem år siden og finnes nå i fjorten europeiske land og USA. Det hele går ut på å knytte forbrukere sammen med butikker og serveringssteder som har mat til overs. Varene pakkes i forundringsposer, som annonseres i appen til én tredjedel av fullpris.

– Mye har skjedd
Selskapet samarbeider i Norge med 3064 dagligvarebutikker, bakerier, bensinstasjoner, serveringssteder, hoteller og matprodusenter over hele landet – fra Hammerfest til Mandal. Til sammenligning fantes det 350 samarbeidspartnere i appen i mai 2017, etter omtrent ett år på det norske markedet. Antall brukere har økt fra 167.000 til 1,3 millioner i samme periode. Og mens antall reddede forundringsposer lå på 207.000 i mai 2017, har tallet nå bikket 5 millioner.

– Mye har skjedd siden vi startet opp. Butikkene jobber mer aktivt for å forhindre svinn, og matredding er blitt et fenomen. Drømmen er at det skal bli like vanlig som å pante flasker eller handle brukt på nett. Med Too Good To Go ønsker vi å gjøre det engasjerende å redde mat, blant annet gjennom konseptet med forundringsposer, som har bidratt til appens popularitet, sier Raknes Pfründer.

Matsvinn er en av verdens største miljøutfordringer og bidrar til rundt 8 prosent av de menneskeskapte klimagassutslippene, ifølge FNs klimapanel. Videre blir én tredjedel av maten som produseres i verden aldri spist – også det ifølge FN – og tall fra Matvett viser at vi bare i Norge kaster minst 417.000 tonn mat hvert år.

Ett av flere tiltak
Raknes Pfründer forteller at appen er ett av flere tiltak man kan ta i bruk for å redusere svinnet.

– Nedprising i butikk er et annet eksempel, og mange donerer til Matsentralen parallelt. Mye av svinnet oppstår imidlertid på forbrukersiden. Vi vil oppfordre folk til å utfordre datoskrekken sin, forbarme seg over restene i kjøleskapet og samtidig hjelpe butikkene med å redde overskuddsmaten, sier hun.

Rekordstor aktivitet det siste året
Aktiviteten blant butikker og brukere har vært spesielt stor det siste året, og for øyeblikket reddes det mellom 7000 og 8000 poser om dagen.

– Vi kommer til å fortsette å jobbe for at matredding skal bli en vane, og for at enda flere bedrifter blir med på samarbeidet, sier Raknes Pfründer.

Too Good To Go tar utgangspunkt i at én forundringspose med overskuddsvarer veier rundt én kilo. 5 millioner poser med overskuddsmat ville dermed tilsvart rundt 5000 tonn matavfall hvis de ble kastet.

Utviklingen i appen per år (antall solgte poser med overskuddsmat):
2016: 105.877 poser
2017: 413.035
2018: 837.543
2019: 1.340.933
2020: 1.559.703
Hittil i år: 749.164
Totalt: 5 006 255 (t.o.m 13. mai 2021)

Per fylke (antall solgte poser med overskuddsmat siden oppstart):
Oslo: 1.443.374 poser
Rogaland: 48.2106
Trøndelag: 306.724
Nordland: 210.052
Møre og Romsdal: 185.771
Svalbard: 1200
Viken: 891.210
Agder: 291.234
Troms og Finnmark: 136.177
Innlandet: 159.945
Vestfold og Telemark: 237.921
Vestland: 660.541
Totalt: 5 006 255 (t.o.m 13. mai 2021)

Nordmenns forhold til matsvinn:
Too Good To Go har laget en rapport om dette, blant annet basert på en undersøkelse som Norstat har gjort for selskapet i Norge. Les mer her.

10 matreddertips:
1. Vær smart i butikken. Ha en plan for handleturen, og ikke kjøp mer enn du kan spise opp.
2. Ha oversikt i kjøleskapet og pass på temperaturen. Ha en egen hylle eller boks til mat som må spises snart. Kjøleskapet skal holde mellom to og fire grader - da øker holdbarheten.
3. Se, lukt og smak. Best før betyr ikke nødvendigvis dårlig etter.
4. Bruk fryseren smart. Frys mat du ikke skal spise snart.
5. Restelunsj i matpakken. Middagsrester er perfekt som lunsj neste dag.
6. Restetorsdag. Ha en fast restedag hver uke dedikert til å spise opp maten.
7. Bruk det du har hjemme. Ris til overs fra i går? Da blir det stekt ris til middag i dag.
8. Slappe grønnsaker? De kan bli friske igjen hvis de legges i kaldt vann en stund.
9. Hjelp butikkene. Kjøp nedsatte datovarer og gårsdagens brød, velg maten med kortest holdbarhet hvis du skal spise den snart, redd single bananer og ta i bruk løsninger som gjør det enklere å finne overskuddsvarer, for eksempel Too Good To Go-appen.
10. Vær kreativ! Tørt brød kan ristes, brune bananer blir digge i pannekaker og “alt” kan gå i en smoothie eller omelett.

Kilde: Too Good To Go

Kontakt
Lene Kallum, kommunikasjonssjef i Too Good To Go i Norge, lkallum@toogoodtogo.no, 991 07 900

Om Too Good To Go

Jobber for å redusere matsvinn i 15 land. Appen knytter butikker og spisesteder som har mat til overs sammen med folk som ønsker å kjøpe maten til rundt én tredjedel av fullpris. Konseptet er såkalte forundringsposer, hvor man ikke helt vet hva som havner oppi – det kommer an på hva som er til overs. Selskapet samarbeider også med ulike aktører i matbransjen om å sette matsvinn på agendaen og deler informasjon om matsvinnproblematikken i ulike kanaler.

Pressekontakt 41514241

Vi bekjemper matsvinn og selger overskuddsmat gjennom appen vår

Too Good To Go tilrettelegger for at folk kan redde overskuddsmat fra butikker og spisesteder over hele landet – måltider som ellers ville endt opp som matsvinn. Selskapet så dagens lys i København i 2015, fikk fotfeste i Norge i 2016 og finnes nå i 17 land.

Too Good To Go
Tordenskiolds gate 2