Daglig leder i Too Good To Go Norge, Johan Ingemarsson. Foto: Erlend Skaug Ingebrigtsen

Store framskritt i kampen mot matsvinn: 50% økning for Too Good To Go i fjor

Matredder-appen så en 50% økning i antall måltider reddet på verdensbasis, med hele 79 millioner måltider reddet totalt.

Too Good To Go gir forbrukere muligheten til å redde overskuddsmat fra ulike butikker og spisesteder i hele verden, som på sin side får en unik mulighet til å redusere eget matsvinn.

Det siste året har de opplevd enorm vekst – også i Norge – hvor selskapet tidligere i år kunne konkludere med at det «aldri tidligere» har blitt reddet så mye overskuddsmat.

Nå har det blitt gjort opp status på verdensbasis for matredder-året 2022. I sin «Impact Report» for fjoråret kommer det blant annet fram at:

• 20 millioner nye brukere registrerte seg hos Too Good To Go i 2022, sammen med 80 000 nye aktive utsalgssteder. Appen teller nå over 80 millioner brukere og 140 000 aktive utsalgssteder.
  • Too Good To Go bidro til å redde mer enn 79 millioner måltider fra å gå til spille i løpet av 2022, nesten 25 millioner måltider mer enn i 2021 – en 50% økning fra 2021.
  • Reduksjonene i matsvinn igjennom utsalgsstedene stod for nesten 200 000 tonn CO2e-utslipp.
  • Hver dag åpnet 2 millioner brukere Too Good To Go-appen for å redde mat fra å gå til spille.
  • 1,7 milliarder matvarer fikk se-smak-lukt-etiketter på seg i et omfattende samarbeid med matprodusenter

Appen har blitt verdens suverent største markedsplass for overskuddsmat, og ett av de største enkeltinitiativene mot matsvinn siden oppstarten i 2015.

Rapporten fremhever noen av de største prestasjonene fra selskapet i 2022, inkludert oppkjøpet av CodaBene, en fransk oppstart som skal hjelpe utsalgssteder å spare mat, tid og penger igjennom å bedre kontrollere utløpsdato og lagerstyring – samt utrulling av «best før» og «se-lukt-smak»-etiketter på over 1,7 milliarder matvarepakker over mange europeiske land.

- I fjor forsøkte vi å heve listen igjen. Vi introduserte innovative nye løsninger, kampanjen vår for datomerking, utdanningsprosjekter og engasjerte oss politisk. Ikke minst hjalp vi, sammen med brukerne våre, med å redde mer enn 79 millioner måltider fra å gå til spille, sier administrerende direktør i Too Good To Go, Mette Lykke, og legger til:

- Denne effektrapporten representerer en mulighet til å reflektere over våre prestasjoner, og en sjanse til å fremheve hvor vi kan forbedre oss, for å bli en bedre, mer ansvarlig og mer effektiv virksomhet og samfunnsaktør.

WWF har anslått at 40% av all mat som produseres går til spille hvert år, noe som bidrar til 10% av alle menneskeskapte klimagassutslipp:

I Norge ble det i fjor reddet 2,8 millioner måltider, opp 22% fra det foregående året. Samtidig talte man 350 000 nye brukere, mer enn 23% opp fra 2021 – og appen har nå over to millioner registrerte brukere i Norge. Det tilsvarer mer enn hver andre voksne nordmann (20-55 år).

- Dette er virkelige gode nyheter, og vi har stor tro på at fremgangen kan fortsette i 2023. Målet vårt er å redde 3,5 millioner måltid i Norge dette året, og med god hjelp fra gode samarbeidspartnere og engasjerte matreddere tror vi det kan bli nok et rekordår for matredding her til lands, avslutter daglig leder i Too Good To Go Norge, Johan Ingemarsson.

Siden lanseringen i 2016 har Too Good To Go vokst til over 80 millioner registrerte brukere og 140 000 aktive forretningspartnere i 17 land i Europa og Nord-Amerika, noe som gjør Too Good To Go til det ledende selskapet i kampen mot matsvinn.