Too Good To Go sin nye KI-platform skal bistå dagligvarebutikkene ved å unngå mindre matsvinn.

Too Good To Go lanserer ny KI-plattform i dagligvarebransjens matsvinn-kamp

Matredder-appen Too Good To Go lanserer KI-satsning for dagligvarekjedene - tror det kan være milliarder å hente i overskuddsmat.

Tidligere i januar leverte Matsvinnutvalget sin rapport til Regjeringen: de mener Norge kan oppnå 75% reduksjon i matsvinn - 25% mer enn det bransjeavtalen legger til grunn i dag.

Matredder-appen Too Good To Go mener at det i tillegg til å være et avgjørende klima- og miljøtiltak, vil være store verdier å hente for butikkene i overskuddsmaten.

– Det tydelige signalet fra Matsvinnutvalget er at det skal, og kan reddes mer mat. Vi er allerede, og ønsker å være et av verktøyene dagligvarekjedene bruker for å nå målet om 50% reduksjon i matsvinn innen 2030, sier daglig leder i Too Good To Go Norge, Johan Ingemarsson.

Enkelt for butikkene

Tall for 2021 sier at matsvinnet i Norge har en verdi på over 21 milliarder kroner, og ifølge European Grocery Retailing Institute er utgiftene knyttet til matsvinn nesten 2% av dagligvarekjedenes nettoomsetning - tilsvarende de gjennomsnittlige marginene i bransjen.

– Prosesser for kontroll på utløpsdato og rabatter i butikk kan være arbeidskrevende, ressurskrevende og inneholder mange mulige feilkilder - spesielt i stor skala. Løsningen vår skal gjøre det enkelt å tilpasse og utnytte teknologi og kunstig intelligens for å effektivisere den innsatsen, og vise at det ligger store verdier i matsvinn, fortsetter Ingemarsson.

Appen har de siste årene opplevd rekordvekst for sin markedsplass hvor kafeer, matbutikker og andre aktører kan selge overskuddsmat til redusert pris.

– I Too Good To Go samarbeider vi med noen av verdens største dagligvarekjeder, som Carrefour, Auchan, SPAR, ALDI, Coop og mange flere. Hver dag driver vi mange tusen brukere inn i disse butikkene og hjelper partnerne våre med å generere inntekter og omsetning fra overskuddsmat, sier Ingemarsson.

En av 'verdens beste apper'

Bare i fjor økte antall brukere av appen i Norge med 300.000, og det ble totalt reddet over 3,3 millioner overskuddsmåltider i Norge alene - gjennom selskapets partnere som spenner fra lokale mataktører til nasjonale aktører som Scandic, Meny og Narvesen.

På verdensbasis har appen 150.000 aktive forretningspartnere og 85 millioner registrerte brukere, og ble nylig kåret av Apple til en av de beste appene i verden.

– Med introduksjonen av Too Good To Go-plattformen kan vi nå også støtte lagerstyringen i butikkene og hjelpe dem med å gjøre en betydelig forskjell både for bunnlinjen og for å redusere matsvinnet, sier Mette Lykke, CEO i Too Good To Go.

Slik fungerer det

Plattformen inkluderer fem moduler i én løsning som butikkene kan tilpasse slik de ønsker. Disse modulene inkluderer: utløpsdato, anbefalinger, smart rabattering, Too Good To Go-markedsplassen og donasjoner.

• Håndtering av utløpsdato: Ansatte i dagligvarehandelen bruker daglig verdifull arbeidstid på manuell datosjekking av produkter. Ved å digitalisere verifiseringen av utløpsdatoen blir lagerstyringen i butikken betydelig mer effektiv.
  • Enkle instruksjoner: Via butikkens egen teknologiløsning anbefaler Too Good To Go-plattformen de butikkansatte nøyaktig hva de skal gjøre med hvert enkelt produkt som er i ferd med å gå ut på dato, basert på forhåndsinnstilte, tilpassede regler og preferanser som er skreddersydd for butikken.
  • Smarte rabatter: Too Good To Go-plattformens KI behandler store datamengder for å optimalisere rabattnivåene og anvende detaljerte rabattsatser på SKU (Stock Keeping Unit)-nivå, noe som systematisk forbedrer inntektene fra rabatterte produkter som nærmer seg utløpsdato.
  • Markedsplassen Too Good To Go: Direkte fra bedriftens teknologiløsning kan butikkansatte enkelt fordele overskuddsmatvarer til Too Good To Go-forundringsposer og laste dem opp på markedsplassen, der brukere i nærmiljøet står klare til å kjøpe og hente dem.
  • Donasjoner: Med Too Good To Go-plattformen kan butikksjefer laste ned CSV-filer med listen over donerte produkter som er klare til å analyseres, eller koble seg til en tredjeparts donasjonsapplikasjon eller ERP via API.

Siden lanseringen i 2016 har Too Good To Go vokst til over 80 millioner registrerte brukere og 140 000 aktive utsalgssteder i 17 land i Europa og Nord-Amerika, noe som gjør Too Good To Go til det ledende selskapet i kampen mot matsvinn.