Alf Moland blir utviklingssjef for «Beyond Zero» i Toyota Norge

Toyota Norge fortsetter arbeidet mot visjonen om å bidra ut over klimanøytralitet ved å etablere en «Beyond Zero»-avdeling for å utvikle relevante tiltak.

Gjennom over 20 år har Toyota med sine hybridbiler ledet an mot nullutslipp innen transportsektoren. Med lanseringen av elbilkonseptet bZ tidligere i år, ble også Toyotas visjon ut over klimanøytralitet presentert. Slik det eksempelvis er mulig med den banebrytende hydrogenteknologien, er målet at klimatiltakene går enda lenger enn nullutslipp.

- Allerede i dag kan Toyotas kunder kjøre hydrogenbilen Toyota Mirai som har vann som eneste utslipp og faktisk renser luften samtidig. Dette er et eksempel på hvordan vi tenker lenger enn lavest mulig utslipp, sier Alf Moland, som er den ferske utviklingssjefen for «Beyond Zero» i Toyota Norge.

Moland er fra Re i Vestfold og har jobbet i Toyota siden 2005. Først som teknisk konsulent og senere med ansvar for CRM (kunderelasjonshåndtering). I en periode jobbet han i Brussel for Toyota Motor Europe, og forventer å være i kontakt med kollegene der i sin nye stilling.

- Toyotas hovedkontor i Brussel blir en premissgiver for arbeidet vårt. Men det viktigste blir å ha tett kontakt med markedet i Norge og sammen med forhandlere og leverandører legge til rette for en god infrastruktur for blant annet smart lading og hydrogenfylling. Vi vil være avhengig av et godt samarbeid for å lykkes i fellesskap, sier Moland.

Den nye avdelingen skal rapportere til toppsjefen og vil ha tilstrekkelige ressurser for å implementere strategien. Og tilsvarende hvordan Toyota-konsernet i utviklingen av elbilkonseptet bZ tok læring fra hvordan Norge er langt fremme i elektrifisering, forventer Moland at andre land ser til hvordan Norge konkretiserer «Beyond Zero»-visjonen.

- Vi er på mange måter et pilotmarked i Europa når det gjelder elektrifisering og nullutslipp, og vi blir nå også en front-runner internt i Toyota-systemet i arbeidet med «Beyond Zero». Det er en spennende utfordring, sier Alf Moland.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10