Verdenspremiere for konseptet Toyota bZ4X

Verdenspremiere for konseptet Toyota bZ4X

• Forløper for en hel familie av batterielektriske biler
  • Toyota bZ - ‘beyond Zero’ – fokuserer på Toyotas forpliktelse ut over karbonnøytralitet
  • Bygges på den helt nye e-TNGA plattformen - designet og optimalisert for elbiler
  • Drar nytte av arven og kunnskapen fra Toyota og Subaru til å levere ledende firehjulsdrift
  • Klasseledende effektivitet og en konkurransedyktig rekkevidde - også i kaldt klima
  • Debut for et avansert “steer-by-wire”-system og mulighet for solcellelading
  • Utnytter e-TNGAs muligheter til å skape et eksteriørdesign med temaet «Dynamikk og nytte»
  • Kupéplass på nivå med en stor sedan og med panoramaoversikt for føreren

I dag presenterer Toyota en konseptversjon av den kommende Toyota bZ4X på Shanghai Motor Show. Denne modellen er den første i en serie batterielektriske biler (BEV) med nullutslipp.

Konseptmodellen Toyota bZ4X er en SUV i mellomklassen med firehjulsdrift. Den er en integrert del av Toyotas overgang fra rendyrket bilvirksomhet til å drive selskapet til å levere “bedre mobilitet for alle”.

Bokstavene ‘bZ’ er hentet fra begrepet ‘beyond Zero’ som forsterker Toyotas forpliktelse til ikke bare å oppnå nullutslipp og karbonnøytralitet, men også til å strekke seg enda lenger for å realisere nye fordeler for miljøet, for individene og for samfunnet som helhet.

Konseptmodellen Toyota bZ4X er utviklet av Toyota i partnerskap med Subaru og bilen bygger derfor på spesialkompetanse og erfaring fra begge selskapene. Produksjonsversjonen er forventet å komme i salg rundt midten av 2022.

Introduksjon av konseptmodellen Toyota bZ4X

Konseptmodellen Toyota bZ4X er ikke bare et transportmiddel, den skal også fungere som et komfortabelt rom hvor folk kan nyte å være på reise sammen.

- Vi sikter mot kunder som mener det er viktig å tilbringe tid sammen med familie og venner. Når de ønsker å være sammen, kan Toyota bZ4X konseptet være et samlingspunkt, sier sjefsingeniør Koji Toyoshima.

Eksteriørdesign som kombinerer dynamikk og nytte

Toyota bZ4X konseptet har et eksteriørdesign som skal imøtekomme folks høye forventninger til kjøre­opplevelsen i en elbil uten å måtte gjøre kompromisser. Formen kombinerer det dynamiske med det nyttige: SUVen har en karakteristisk høy kjøreposisjon, men er likevel plantet trygt ned mot veien. Karosseriprofilene er myke og elegante kombinert med nøyaktig, high-tech styling.

Fronten, «ansiktet» som skal sørge for at alle bilmodeller gjenkjennes øyeblikkelig, er befridd for den tradisjonelle grillen, og har i stedet et arrangement med lykter, sensorer og aerodynamiske elementer i en karakteristisk form.

Rommelig kupé og “kjøremodul”

Toyota bZ4X konseptet er bygd på den nye, modulære e-TNGA-plattformen. Den er utviklet spesielt med tanke på elbiler. Stor akselavstand og korte overheng bidrar til å skape en særdeles rommelig og åpen kupé. Faktisk er benplassen bak like god som i en stor sedan.

Foran er kupéen designet rundt en «kjøremodul» som gir føreren en følelse av direkte kontakt med veien og viktig informasjon. Instrumentpanelet er plassert lavt og åpner for panoramasikt forover samtidig som løsningen forsterker opplevelsen av plass og rom. Kontrollene er gruppert rundt midtkonsollen og utformet for å være lett gjenkjennelige og enkle å betjene. Instrument­panelet foran føreren er plassert over rattet, slik at bare minimal øyebevegelse skal til for å registrere informasjonen.

Batteristyring som nøkkel til optimal rekkevidde

Utviklingsprogrammet har kunnet høste av Toyotas mer enn 20 år lange erfaring som ledende innen elektrifisering av kjøretøy og selskapets profil bygd på kvalitet, slitestyrke og pålitelighet. Dette har resultert i at det elektriske drivverket – motorene, kontrollenheten og batteristyringssystemet – leverer klasseledende effektivitet og en konkurransedyktig rekkevidde.

Bilens miljøprofil er ytterligere forsterket av at den har sitt eget solcellesystem, som bidrar til å øke rekkevidden. Takket være Toyotas omfattende erfaring med å utvikle batteriteknologi for sine hybridelektriske biler og plug-in hybrider, er det større og sterkere batteriet som Toyota bZ4X konseptet trenger, konstruert for pålitelige og langvarige ytelser, slik at bilens rekkevidde opprettholdes også i kaldt klima.

En ekte SUV med ledende firehjulstrekk og fremkommelighet

Systemet med drift på alle fire hjul som besørges av to elektriske motorer på for- og bakakselen er utviklet i samarbeid med Subaru. Den omfattende erfaringen og ekspertisen de to selskapene har på dette området er nå lagt sammen for å kunne levere et fremragende firehjulsdrift og fremkom­me­lig­het som bidrar til at Toyota bZ4X konseptet skiller seg klart ut i segmentet. Systemet gir bilen ekte offroad­egen­skaper som betyr ekstra trygghet og bekymringsfri kjøring i alle slags vær-, vei- og føreforhold.

Avansert «steer-by-wire»-system

Toyota bZ4X konseptet kommer med verdens første kombinasjon* av en styrestikke og «steer-by-wire»-system. Teknologien gir føreren bedre kontroll, fjerner påvirkning fra humper og dumper i veidekket og av bremsing, slik at den gir mer presis respons tilpasset bilens hastighet og hjul­vinkel. «Steer-by-wire»-systemet betyr også farvel til det runde rattet. Det blir erstattet av en ny form for ratt. Med den nye teknologien slipper føreren å flytte hendene rundt rattkransen for å svinge. Bilen blir enklere og morsommere å kjøre.

*som masseproduksjonsmodell.

Toyota bZ – en dypere mening bak en serie nye batterielektriske biler fra Toyota

Toyota bZ4X konseptet er den første som har fått Toyotas nye bZ-betegnelse – beyond Zero – som del av navnet. Innen 2025 har Toyota som mål å tilby 15 batterielektriske modeller, av disse er 7 bZ-modeller.

Denne nye serien av batterielektriske biler, vil gjøre det enkelt og problemfritt for folk å skifte fra nåværende bil, samtidig som de får alle fordelene en helelektrisk bil kan by på. Dette er et resultat av en utviklingsprosess med fokus på mennesket og ved å tilby mobilitet som er tilpasset det virkelige liv og erfaringer. Sjefsingeniør Toyoshima forklarer:

- Det handler ikke bare om å bidra til miljøet med nullutslippsbiler, men også om å tilføre verdier i tillegg til ‘beyond Zero’ ved å gjøre dem enklere og morsommere å kjøre.

Toyotas bZ-modeller vil også bidra til målet om karbonnøytralitet. Med karbonnøytralitet menes tilnærminger og initiativ som har nøytralisering av CO2-utslippene gjennom hele bilens livssyklus som mål – inkludert produksjon, distribusjon, bruk, resirkulering og endelig utrangering.

Toyota definerer fire aspekter ved ‘beyond Zero’, og det første og viktigste av dem er «Du og miljøet», noe som ikke bare handler om energien bilen bruker for å kjøre, men også hvordan den kan utnytte regenerativ eller fornybar energi, som f.eks. solenergi.

Det andre aspektet er “Du og bilen din”, der en batterielektrisk bil er designet på en egnet plattform og utnytter de siste teknologiske funksjoner og har utmerkede tilkoblingsmuligheter som gir sikkerhet, bekymringsfrihet og en morsom kjøreopplevelse.

For det tredje, “Du og andre” som styrer utviklingen av elbiler som er rommelige og komfortable og inspirerer folk til å samhandle og dele opplevelser og erfaringer.

Sist, “Du og samfunnet” som vurderer den bredere innvirkningen på samfunnet og som kan gjøre verden bedre for alle.

Bygger på Toyotas lederrolle innen elektrifisering

De nye Toyota bZ4X konseptet er den siste milepælen på Toyotas reise mot nullutslipp. Det hele startet for over 20 år siden med lanseringen av den originale Prius, verdens første masseproduserte, hybridelektriske bil. Siden har Toyota kontinuerlig flyttet grensene for elektrifisering av biler og oppnådd stadig høyere effektivitet fra hybridteknologien og har realisert nye muligheter med plug-in hybridelektriske og hydrogendrevne brenselcellebiler. Til nå har Toyota solgt over 17 millioner elektrifiserte biler som har gitt en reduksjon på rundt 140 millioner tonn CO2. Mellom 2010 og 2019 har elektrifiseringsteknologiene hjulpet Toyota til å redusere de samlede CO2-utslippene fra sine bilmodeller med omlag 22%.

Toyota ‘bZ’ signaliserer også at Toyota ser utover nullutslipp for fremtidig mobilitet. Med fokus på å «levere stadig bedre mobilitet for alle» inkluderer beyond Zero også Toyotas ønske om å skape produkter og tjenester som øker kjøregleden, høyner den tilkoblede opplevelsen og holder alle trafikanter sikre og beskyttet. Og endelig å skape bedre samfunn over hele verden.

For å oppnå dette har Toyota utforsket et bredt utvalg av elektrifiseringsteknologier for å kunne møte kravene fra forskjellige markeder og bruksområder for biler. Blant disse er hybridelektriske (HEV), plug-in hybridelektriske (PHEV), brenselcelleelektriske (FCEV) og batterielektriske (BEV).

Ved å utvikle hydrogen som bærer av ren energi, har vi tilført ytterligere en dimensjon til brenselcelleteknologien som kan tilpasses til mange forskjellige transportformer, ikke bare brenselcellebiler, men også tunge lastebiler, tog og skip – og til bruk i stasjonære og mobile elektrisitetsgeneratorer.

Utvidelse av det elektrifiserte modelltilbudet

Innen 2025 vil Toyota tilby mer enn 70 elektrifiserte bilmodeller globalt. Blant disse vil minst 15 være batterielektriske.

For Europa betyr dette en miks med over 70% hybrider i 2025, med mer enn 10% av disse som plug-in hybrider og mer enn 10% nullutslippsbiler – både batterielektriske og biler med brenselceller.

Toyotas globale bidrag til bærekraftsmålene og vilje om å oppnå klimanøytralitet

I 2018 annonserte Toyota sin intensjon om å endres fra å være et bilselskap til et mobilitetsselskap.

Basert på det faktum at vi alle bor på den samme planeten, handler Toyota med utgangspunkt i perspektivet om vår hjemmeplanet, fremfor hjemby eller hjemland slik bilindustrien lenge har drevet sin virksomhet.

Dagens generasjon er forpliktet til å overlate planeten til neste generasjon som et sted som gir innbyggerne et bekymringsløst liv. Med utgangspunkt i dette har Toyota en menneskesentrert filosofi om at teknologi skal bidra positivt til folks lykke og helse.

Ved å utnytte styrken den har dyrket gjennom «monozukuri» (skape eller produsere) og ved å innlemme ytterligere teknologiske innovasjon som utvider mulighetene for mobilitet, søker Toyota å tilby alle tjenester som gjør mobilitet fritt tilgjengelig for alle mennesker.

Toyota har som mål å bidra til å realisere bærekraftsmålene gjennom sin virksomhet. Blant de 17 bærekraftsmålene er reduksjon av CO2-utslipp en global utfordring, og for å oppnå dette er det viktig at elektrifisering implementeres i en global skala.

I dag erklærer land over hele verden sine tidsplaner for å oppnå klimanøytralitet. For eksempel satser EU på å oppnå klimanøytralitet innen 2050.

For å realisere klimanøytralitet i bilindustrien, kreves integrerte aktiviteter; de som knyttes til energipolitikk og fremmer fornybar energi og ladeinfrastruktur, samt industripolitikk slik som subsidier, leverandørstøtte og batterigjenvinningssystemer. Bransjen må også samarbeide med ulike interessenter, eksempelvis myndigheter og næringslivsorganisasjoner.

Etter hvert som Toyota ekspanderer sin virksomhet, vil selskapet utvikle sin elektrifiseringsstrategi som fører til reduksjon av C02-utslipp i hele livssyklusen, gjennom råd fra nasjonale myndigheter.

Toyota vil også jobbe for å tilby fullstendig informasjon som kan få økt forståelse fra våre interessenter, slik som å utføre revisjoner og offentliggjøre informasjon ved årsslutt som sikrer at våre aktiviteter møter de langsiktige målene i Paris-avtalen.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Toyota Norge AS
Svelvikveien 59