En bredde av bilmodeller sikret nok et solid år for Toyota i Norge

Ingen andre bilmerker har flere modeller enn Toyota blant de 20 mest solgte personbiler og varebiler i 2020. I det som ble et spesielt år, er Toyota svært godt fornøyd med å være nest største bilmerke med 16.924 solgte biler i løpet av fjoråret, og ser frem til å levere ut et stort antall nye biler på veiene i 2021.

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for bilsalget i 2020 viser at Toyota fortsetter å skille seg fra sine konkurrenter på ett viktig punkt. Bilmerket har fire ulike modeller blant landets 20 mest solgte personbilene i 2020 – noe som er dobbelt så mange som neste bilmerke på listen.

- Norske bilkjøpere er forskjellige og har ulike behov. Toyota har i alle år vært opptatt av å ha en bred portefølje av driftssikre modeller med lavt utslipp og forbruk som møter disse behovene. Vi så gjennom fjoråret at mange foretrekker våre hybrid og plug-in hybrider, og vi forventer fortsatt godt salg av disse i 2021, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Totalt i Norge leverte Toyota 16.924 biler i 2020, noe som ga en markedsandel på 9,8 prosent. De mest populære modellene på landsbasis var:

• Toyota RAV4: 4412 solgte biler
  • Toyota Yaris: 2517 solgte biler
  • Toyota Corolla: 2487 solgte biler
  • Toyota C-HR: 2105 solgte biler

- Fjoråret var svært spesielt og vi er forberedt på at situasjonen vil vedvare en stund fremover. Vi er svært opptatt av å opprettholde strenge smittevernrutiner slik at vi kan dekke våre kunders behov på en trygg måte. Våre medarbeidere har lagt ned en fantastisk innsats for å trygge kunder og yte god service, og det skal vi fortsette med, sier Olsen.

En solid ordrebank gir grunnlag for positive forventninger til Toyota også i 2021.

- Vi forventer fortsatt godt salg av våre volummodeller som Corolla, C-HR, RAV4 og Yaris.

I tillegg har vi flere spennende nyheter, blant annet kommer Yaris Cross Hybrid – en kompakt-SUV med firehjulsdrift som passer perfekt for manges behov. I år kommer også en ny generasjon av hydrogenbilen Toyota Mirai.

Også når det gjelder fjorårets salg av varebiler er Toyota det bilmerket med flest modeller på topp 20-listen. Toyotas varebilsalg økte med 21,3 prosent, i et marked som gikk ned med 15 prosent.

- Bedre tilgang på Proace med firehjulsdrift og en helt ny kompakt modell i Proace City har bidratt til veksten i 2020. I tillegg fikk vi i november en helelektrisk versjon av Proace, og til høsten kommer også Proace City Electric.

Toyotas mest populære varebilmodeller på landsbasis i 2020 var:

• Toyota Proace: 1407 solgte biler
  • Toyota Proace City: 948 solgte biler
  • Toyota Hilux: 870 solgte biler
  • Toyota Landcruiser: 816 solgte biler.
Antall modeller blant de 20 mest solgte bilene i 2020 (personbiler)
Toyota 4
Volkswagen 2
Hyundai 2
Volvo 2

Kilde: OFV

Antall modeller blant de 20 mest solgte bilene i 2020 (varebiler)
Toyota 4
Volkswagen 4
Peugeot 2

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

• bilsalg
  • hybrid
  • electric
  • plug-in hybrid
  • rav4
  • yaris
  • proace
  • corolla
  • c-hr

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.