RAV4 Plug-in hybrid ble godt mottatt i det norske bilmarkedet i 2020

En bredde av bilmodeller sikret nok et solid år for Toyota i Norge

Ingen andre bilmerker har flere modeller enn Toyota blant de 20 mest solgte personbiler og varebiler i 2020. I det som ble et spesielt år, er Toyota svært godt fornøyd med å være nest største bilmerke med 16.924 solgte biler i løpet av fjoråret, og ser frem til å levere ut et stort antall nye biler på veiene i 2021.

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for bilsalget i 2020 viser at Toyota fortsetter å skille seg fra sine konkurrenter på ett viktig punkt. Bilmerket har fire ulike modeller blant landets 20 mest solgte personbilene i 2020 – noe som er dobbelt så mange som neste bilmerke på listen.

- Norske bilkjøpere er forskjellige og har ulike behov. Toyota har i alle år vært opptatt av å ha en bred portefølje av driftssikre modeller med lavt utslipp og forbruk som møter disse behovene. Vi så gjennom fjoråret at mange foretrekker våre hybrid og plug-in hybrider, og vi forventer fortsatt godt salg av disse i 2021, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Totalt i Norge leverte Toyota 16.924 biler i 2020, noe som ga en markedsandel på 9,8 prosent. De mest populære modellene på landsbasis var:

• Toyota RAV4: 4412 solgte biler
  • Toyota Yaris: 2517 solgte biler
  • Toyota Corolla: 2487 solgte biler
  • Toyota C-HR: 2105 solgte biler

- Fjoråret var svært spesielt og vi er forberedt på at situasjonen vil vedvare en stund fremover. Vi er svært opptatt av å opprettholde strenge smittevernrutiner slik at vi kan dekke våre kunders behov på en trygg måte. Våre medarbeidere har lagt ned en fantastisk innsats for å trygge kunder og yte god service, og det skal vi fortsette med, sier Olsen.

En solid ordrebank gir grunnlag for positive forventninger til Toyota også i 2021.

- Vi forventer fortsatt godt salg av våre volummodeller som Corolla, C-HR, RAV4 og Yaris.

I tillegg har vi flere spennende nyheter, blant annet kommer Yaris Cross Hybrid – en kompakt-SUV med firehjulsdrift som passer perfekt for manges behov. I år kommer også en ny generasjon av hydrogenbilen Toyota Mirai.

Også når det gjelder fjorårets salg av varebiler er Toyota det bilmerket med flest modeller på topp 20-listen. Toyotas varebilsalg økte med 21,3 prosent, i et marked som gikk ned med 15 prosent.

- Bedre tilgang på Proace med firehjulsdrift og en helt ny kompakt modell i Proace City har bidratt til veksten i 2020. I tillegg fikk vi i november en helelektrisk versjon av Proace, og til høsten kommer også Proace City Electric.

Toyotas mest populære varebilmodeller på landsbasis i 2020 var:

• Toyota Proace: 1407 solgte biler
  • Toyota Proace City: 948 solgte biler
  • Toyota Hilux: 870 solgte biler
  • Toyota Landcruiser: 816 solgte biler.
Antall modeller blant de 20 mest solgte bilene i 2020 (personbiler)
Toyota 4
Volkswagen 2
Hyundai 2
Volvo 2
Kilde: OFV
Antall modeller blant de 20 mest solgte bilene i 2020 (varebiler)
Toyota 4
Volkswagen 4
Peugeot 2

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10