Toyota Motor Europe forbedret sin posisjon i 2020 og øker til rekordhøye seks prosent markedsandel - opp 0,7 prosentpoeng

• Toyota Motor Europe (TME) solgte 993.113 biler i 2020, en reduksjon på ni prosent mot en generell markednedgang på 20 prosent
  • Toyota klatrer til tredjeplass over de mest solgte personbilmerkene i Europa
  • Salget holdt seg godt gjennom koronakrisen som følge av høy etterspørsel etter hybridmodeller og rask tilpasning i hele organisasjonen til den endrede situasjonen
  • TME oppfyller EUs CO2 CAFE flåtemål i 2020

Brussel, Belgia – 15. januar 2021: Toyota Motor Europe (TME) offentliggjorde i dag 2020-salg på 993.113 Toyota- og Lexus-biler, en reduksjon på ni prosent, år-mot-år, noe som er langt bedre enn resten av markedet som ble redusert med 20 prosent under den pågående pandemien. I denne perioden økte TMEs markedsandel med 0,7 prosentpoeng til seks prosent, en europeisk rekord for selskapet Europa. Et viktig element for totalprestasjonen kan tilskrives den fortsatt sterke etterspørselen etter selskapets lavutslipps hybridportefølje, som sørget for at Toyota var det tredje mest solgte personbilmerket i Europa. TMEs hybridsalg ble kun redusert med seks prosent, år-mot-år, og med 529.054 solgte hybridbiler, er hybridandelen nå på 53 prosent totalt og 65 prosent i Vest-Europa.

Etterfulgt av vårens lockdown i Europa, kom TMEs salg tilbake mellom juli og desember 2020 med en økning på 11 prosent år-mot-år for denne perioden. Dette var drevet av etterspørselen etter C-segmentmodeller og SUVer, og lanseringen av en ny Yaris, som oppnådde andreplass blant de bestselgende personbilene i Europa i november 2020. Totalt lanserte TME ni nye Toyota- og Lexus-modeller i 2020 inkludert RAV4 Plug-in Hybrid, PROACE elbil, den nye hydrogenbilen Mirai og Lexus UX elbil.

- Vi er veldig fornøyde med den sterke prestasjonen i den vanskelige situasjonen. I likhet med alle andre, tilpasset vi oss raskt og vi takker vår kunder for deres tillit og lojalitet gjennom usikkerheten i denne perioden. Vi utvidet både vår modell- og drivlinje-portefølje gjennom fjoråret med lanseringen av ni nye modeller inkludert hybrider, plug-in hybrider, batterielektriske og hydrogenbiler som bidro til salget. Som et resultat oppnådde TME sitt EU CO2 flåtemål i 2020, og er trygge på at vi vil fortsette å nå det i fremtiden, sier TME-direktør Matt Harrison.

Merker og modeller

Toyota hadde den høyeste prosentveksten i markedsandel i 2020 blant personbiler og den laveste volumreduksjonen. Totalt ble det solgt 922.299 biler i 2020, en økning av markedsandel med 0,6 prosentpoeng til 5,7 prosent. Volumet er kun ned med åtte prosent, år-mot-år, med en hybridandel på 53 prosent i Europa. Bilmerkets bestselgere - Corolla, Yaris og RAV4 – utgjorde 58 prosent av volumet med en enda høyere hybridandel på 65 prosent.

Lexus solgte 70.814 biler, noe som ga en rekordhøy markedsandel blant luksusbiler på 2,3 prosent, og når for første gang tre prosent markedsandel i privatmarkedet. Salget ble redusert med 19 prosent år-mot-år. I tillegg til lanseringen av den nye batterielektriske modellen UX 300e, introduserte Lexus også den nye LC 500 Cab i 2020 og en modifisert LS. Lexus´ salgsvolum kommer i hovedsak fra SUV-porteføljen – RX, NX, UX og GX, med et samlet salg på 57.833 biler som utgjorde 81 prosent av totalvolumet.

TME høydepunkter i 2020:

• Totalt salg: 993.113 (-9% år-mot-år)
  • Markedsandel: 6.0% (+0.7 prosentpoeng år-mot-år)
  • Totalt hybridsalg: 529.054 (-6% år-mot-år)
  • Hybridandel: Vest-Europa: 65% - Øst-Europa*: 22% - Totalt: 53%

• Toyota høydepunkter i 2020:

• Toyota salg: 922.299 (-8% år-mot-år)
  • Toppmodeller: Corolla Range (193.785); Yaris (193.050); RAV4 (147.137)
  • Topphybrider: Corolla Hybrid (148.820); Toyota C-HR Hybrid (108.939); Yaris Hybrid (107.623)
  • Totalt hybridsalg: 484.828 (-4% år-mot-år)
  • Hybridandel: Vest-Europe: 63% - Øst-Europe*: 24% - Totalt: 53%

Lexus høydepunkter i 2020:

• Totalt Lexus salg: 70.814 (-19% år-mot-år)
  • Toppmodeller: NX Range (18.650); RX Range (17.819); UX Range (16.850)
  • Topphybrider: UX Hybrid (15.751); NX Hybrid (12.754); RX Hybrid (5.476)
  • Totalt hybridsalg: 44.687 (-23% år-mot-år)
  • Hybridandel: Vest-Europa: 98% - Øst-Europa*: 6% - Totalt: 63%

LC hybrid 82
GX 907
Andre modeller 3.607

(1) Toyota Motor Europe er ansvarlig for alle vest-, sentral- og østeuropeiske land inkludert Tyrkia og Russland, i tillegg til Israel og et antall asiatiske markeder (Armenia, Aserbajdsjan, Georgia, and Kazakhstan).

*Øst-Europa inkluderer Russland, Kazakhstan, Kaukasus, Ukraina, Tyrkia og Israel.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.