Ny Toyota RAV4 lanseres i GR SPORT-versjon

• Toyota RAV4 får et sportslig og avansert utseende i en ny GR SPORT-utstyrsgrad
  • Kommer som ladbar hybrid med intelligent firehjulstrekk (AWD-i)
  • Stylingpakke inspirert av TOYOTA GAZOO Racing, supplert med finjustert fjæring/hjuloppheng for bedre kjøreegenskaper
  • De nye versjonene kommer med all den avanserte teknologien som innføres i RAV4 for modellåret 2023, inkludert det nyeste multimediasystemet med høyoppløst monitor på 10,5’’ og et kombinasjonsinstrument på 12,3’’ i panelet foran føreren
  • Den nye RAV4 GR SPORT blir tilgjengelig i Norge fra første kvartal 2023

Et program for kontinuerlig utvikling og forbedring har holdt Toyota RAV4 på toppen av sitt segment i nesten 30 år. I tråd med tradisjonen for regelmessig introduksjon av nye ideer for å holde modellen attraktiv, har Toyota med hell tatt i bruk sin kompetanse innen elektrifisering for å tilby hybrid- og plug-in hybridmodeller. Bilene har kommet med forbedret effektivitet samtidig som RAV4 sine praktiske og funksjonelle ytelser som SUV er tatt enda et stykke videre.

Nå tilføres tilbudet av RAV4-modeller en ny og sportsligere dimensjon med lanseringen av de nye GR SPORT-versjonene.

GR SPORT er en utstyrsgrad som er markedsført med gode resultater i stadig flere modeller: Yaris, Corolla, C-HR og Hilux. RAV4 i GR-SPORT-versjon kommer med en ny stylingpakke og finjusteringer som vil finne gjenklang hos kunder som foretrekker en bil som skiller seg litt ut.

Den nye utstyrsgraden dekker plug-in hybridmodellene med intelligent firehjulstrekk (AWD-i) og henter stylinginspirasjon fra suksessene til TOYOTA GAZOO Racing i verdensmesterskap.

Eksteriør

Utstyrsgraden GR SPORT tilfører bilene en rekke spesielle detaljer: Hjulbuer i sort høyglans, sidelister og garnityr på bagasjeromsdøren. Foran kommer tåkelykter med dekorringer som har det samme, sorte G-nettmønsteret som grillen og et eget design og farge spoileren. I grillen og på bakdøren er bilene diskret merket med GR-logoer for å markere den sportslige utstyrsgraden.

RAV4 GR SPORT er også den første modellen som utstyres med aluminiumfelger hvor vi bruker en ultrapresis skjæreteknikk i produksjonen. 19’’-felgene som er standardutstyr har finish i sort høyglans med tynne dekorlinjer som fremhever det spesielle designet med 5-doble eiker.

Interiør

Det sportslige og spesielle tas videre også i interiøret hvor sportssetene er trukket med myke, semsketliknende trekk med syntetiske skinnbolstre – materialer som ikke har animalsk opprinnelse. Hodestøttene er brodert i sort på sort med GR-logo, seter, ratt og girspak har sølvfargede dekorsømmer og dørene og rattet har dekordetaljer i metallisk gråfarge. GR-logoen er gjentatt på gulvmattene og på rattet.

De nye modellene har det nye multimediasystemet med høyoppløst monitor på 10,5’’ i dashbordet og et digitalt kombinasjonsinstrument på 12,3’’ i panelet foran føreren. Disse elementene er de sentrale i oppgraderingen for modellåret 2023. Videre inkluderer sikkerhets- og førerassistansesystemene i Toyota T-Mate den utvidede funksjonaliteten i siste generasjon Toyota Safety Sense. Pakken omfatter også det nye systemet for ratthjelp i nødsituasjoner og et forbedret kollisjonsvernsystem.

Alle GR-SPORT-modellene har i tillegg fått elektrisk justerbare forseter i kombinasjon med hukommelse for innstillingene på førersetet, og også panoramamonitor er nå standardutstyr.

Ytelser

Det sportslige utseendet er supplert med ytterligere finjusteringer i fjæring og hjuloppheng for GR SPORT-modellene. Stivere fjæring og strammere oppsett av støtdemperne forventes å gi GR SPORT-versjonene enda bedre veiegenskaper og dermed også en enda bedre kjøreopplevelse.

Toyota RAV4

Da den ble lansert vakte Toyota RAV4 oppsikt som verdens første, kompakte SUV. Mottakelsen den fikk i viktige markeder førte til en stadig strøm av nye konkurrenter, og segmentet er i dag et av de mest populære og konkurranseintensive. Den langvarige suksessen til RAV4 reflekteres i at modellen passerte et samlet salg på 10 millioner enheter i 2020, og bilen regjerer fortsatt på toppen som verdens mestselgende SUV.

I sin nyeste og 5. generasjon, definerer RAV4 fortsatt sitt segment og gir kundene tilgang til effektive elektrifiserte drivverk, sammen med tilvalg av Toyotas intelligente, elektriske firehjulstrekk (AWD-i). Som den første modellen som bygges på Toyotas GA-K globale plattform, stiller den med et lavt tyngdepunkt og et velavstivet karosseri som gir betydelige forbedringer i kjøreegenskapene, høyere komfort og generøse plassforhold for både passasjerer og bagasje.

Den nye RAV4 Plug-in Hybrid GR SPORT blir tilgjengelig i Norge fra første kvartal 2023.

• plug-in hybrid
  • gr
  • rav4

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10