Nye Toyota Aygo X

• En helt ny urban crossover, unik i A-segmentet
  • Krydder farge-konsept og iøynefallende design gir en ny dimensjon til Aygo
  • Kompakt og samtidig rommelig, tilbyr den utmerket smidighet passende en A-segment modell
  • Trygge kjøreegenskaper og forbedret utsyn i en crossover med høy sitteposisjon
  • Økt emosjonell appell med uttrekkbart kanvas-tak
  • Pakket med teknologi, men samtidig nøysom og økonomisk

Den helt nye Toyota Aygo X er en crossover som er unik i A-segmentet, designet og produsert i Europa for å møte behovene til kunder i byer og bynære strøk i Europa.

For å gjøre den nye Aygo X til det beste produktet i segmentet gjennomførte Toyota grundige undersøkelser for å forstå kundenes krav til en stilig, kompakt og trygg småbil.

Resultatet er den nyeste kompakte bilen i Toyotas modellutvalg, bygget på den suksessfulle GA-B plattformen fra Toyota Global New Architecture (TNGA), som ble først introdusert med nye Yaris- kåret til Car of the Year i Europa i 2021—og mer nylig med Yaris Cross.

Enten man kjører i byen eller på landeveien må en virkelig god A-segment bil skille seg ut ved å være kompakt og smidig, for å kommunisere tillit og trygghet til føreren. Den må også formidle følelser, mens den integrerer de beste teknologiske fremskrittene i en kompakt innpakning som er økonomisk å eie.

Den helt nye Aygo X leverer alt dette og mer, for å være alt det europeiske kunder ønsker seg fra en A-segment bil.

“A-segmentet er veldig viktig for oss. Ikke bare har det brakt mange nye kunden til Toyota. Det bidrar også til å oppfylle vår misjon om å tilby alle den riktige mobilitetsløsningen.”

Andrea Carlucci, Vice President, Product & Marketing, Toyota Motor Europe

HINT AV KRYDDER

Med utgangspunkt i konseptbilen Aygo X prologue som ble utviklet av Toyota European Design and Development (ED2) i Nice, Frankrike, ville Toyotas designere gi kjøpere av kompaktbiler i Europa en følelse av dristighet og hint av krydder.

Siden Aygo først ble lansert i 2005 har den ikke bare vært Toyotas mest tilgjengelig bil i Europa. Den har også gledet kunder med sin ungdommelige og morsomme karakter. Disse kvalitetene har tiltrukket mange nye stilbevisste europeiske kunder til Toyota.

Mer enn noensinne krever Toyotas kunder særpreg og muligheten til å ta et personlig valg. Gjennom å bygge på A-segmentets ledende stil-ikon, har ED² tatt utfordringen med å designe et konsept skreddersydd for målgruppen.

“Alle fortjener en kul bil. Når jeg ser på Aygo X prologue, er jeg virkelig stolt over å si at ED² teamet har laget akkurat det. Jeg er spent på å se den revolusjonere segmentet.”

Ian Cartabiano, Design Director, Toyota European Design and Development

Etter den suksessfulle avdukingen og mottagelsen av den iøynefallende “Sparkling Chilli Red” Aygo X prologue, ble Aygo X prosjektets styling overført til Toyota Motor Europe i Belgia, hvor designteam jobbet tett med produktplanlegging og R&D for å ta den nye A-segment bilen fra konsept til realitet.

En dristig to-farget utførelse av Aygo X, kombinert med det nye krydder fargekonseptet skaper en unik grafisk profil. Uttrykket understreker evnen til bevegelse med en fremoverlent holdning.

Den nye kileformede taklinjen bidrar til større dynamikk og et mer sportslig image. I fronten klynger de høyteknologiske frontlyktene seg til panseret og skaper en form likt en vinge. Lavere mot bakken finner man en stor grill, tåkelys og skliplate med et trapesformet tema som er en del av Aygos identitet.

Det nye fargekonseptet er inspirert av ulike krydder for å skape et unikt utvalg av farger for Aygo X, hvor hver enkelt fanger smakene og personlighetene ved bilen.

Cardamom skaper en følelse av stil og eleganse, med en raffinert og nedtonet estetikk med grønnfargens lave fargemetning.

Chilli er en brennende og premium farge som fanger oppmerksomheten av forbipasserende med en varm og dyp fargerefleksjon, takket være inkludering av små blåfargede metallic-flak i rødfargen.

Ginger er en sofistikert og varig beige som hinter til eventyrlyst og har en varm kompleksitet i fargetonen.

Juniper er ungdommelig med en liten dose maskulinitet og er en blåfarge skapt spesielt for modellen for å gi den en iskaldt uttrykk samtidig som den har subtile røde undertoner.

Hver enkelt av disse kraftfulle krydder-fargene står i sterk kontrast til det sorte taket og bakparten, og gjør at Aygo X umiddelbart står ut og gjenkjennes.

Dette krydder-temaet er ikke bare på utsiden. Innvendige områder matcher utvendig farge og gir den en mer distinkt design til cockpiten, inkludert dashbordet og senterkonsollen. X-symbolet er diskret sydd inn i setestoffet. Aygo X modellnavnet er også subtilt gjentatt i hovedlyktene for å skape en sterk og gjennomført identitet.

“Den to-fargede Aygo X skaper oppmerksomhet umiddelbart. Det er helt klart ikke bare en detalj. Det er en integrert del av designen.

Anastasiia Stoliarova, Aygo X Product Planner, Toyota Motor Europe

En enda mer krydret Limited edition Aygo X i Cardamom vil være tilgjengelig i de seks første månedene av salget, og får detaljer i matt mandarin oransje både utvendig og innvendig.

KOMPAKT OG SMIDIG

Ved å tilpasse den utprøvde og suksessrike GA-B plattformen til Aygo X skapes en unik crossover, med modifiserte og nedskalerte deler av de bakre karosseriseksjonene, samt reduserte overheng foran og bak.

Med en lengde på 3,700mm er den nye Aygo X 235mm lenger enn sin forgjenger, selv om akselavstanden bare er økt med 90mm. Overhenget foran er 72mm mindre enn Yaris, mens maksimal hjulstørrelse er økt til 18”.

Den er designet for de trangeste bygatene, og Aygo X har også en eksepsjonelt liten svingradius med kun 4.7m, en av de minste i segmentet.

Total lengde er økt med 125mm til 1,740mm sammenlignet med Aygo. Frontsetene er flyttet 20mm lengre fra hverandre, noe som øker skulderplassen med 45mm. Bagasjeplassen er også ledende i segmentet med 125mm lengre bagasjelengde og smart design gjør at bagasjeplassen økes med mer enn 60 liter til totalt 231 liter.

Videre er Pagoda-taket designet for å opprettholde dimensjonene, og samtidig gi god plass til fører og passasjerer. Høyden er økt med 50mm til 1,510mm.

Bak rattet er styresystemet tunet for kjøring i bynære strøk i Europa, med den nye S-CVT girkassen som gir klasseledende respons, intuitive girskift og lineæritet samtidig som den opprettholder en sterk balanse mellom ytelse og forbruk.

TRYGG

Enten man kjører i bytrafikk eller på motorveien vil enhver fører føle seg trygg og Aygo X leverer en trygg kjøreopplevelse på flere måter.

Som en kompakt og høy crossover er bakkeklaringen økt med 11mm fra forrige generasjon. Aygo X gir føreren mer tilstedeværelse og følelse av sikkerhet på veien.

Sitteposisjonen er økt med 55mm, noe som lettere skaper øyekontakt med andre på veien, spesielt syklister og forgjengere. Dessuten er A-stolpens vinkel økt med 10% til 24º for å gi økt utsyn.

Større hjul og dekk bidrar sammen med den utprøvde TNGA fjæringen til mindre krenging, og eksepsjonell kjørekomfort og kontroll.

FØLELSER

Aygo X er en bil som vet hvordan den skal uttrykke seg, selv når den står stille.

I tillegg til den dristige designen og krydder farge-konseptet, gir Aygo X også en robust uttrykk som utstråler at den kan kjøre hvor som helst, med 40% dekk-til-karosseri andel som er passende for en crossover modell.

Støynivået innvendig er redusert gjennom utstrakt bruk av optimalisert lydisolering, som skaper en kupé med en artikulasjonsindeks som er økt med 6%, og er blant de beste i segmentet.

Toyota og JBL har samarbeidet om å levere et premium lydandlegg med en lydprofil som er skreddersydd til Aygo X. Lydanlegget består av fire høyttalere og en 300W forsterker og en stor 200mm basshøyttaler som er plassert i bagasjerommet for å levere en kraftfull bass, dynamisk høyttaler respons og klart og bredt lydbilde.

Aygo X er også tilgjengelig med et uttrekkbart kanvas-tak, som den første A-segment crossoveren. Den nye kanvas-toppen er designet for å gi maksimal kjøreopplevelse, og åpningen er økt med 40mm, og med en økning av utsynsvinkel på 20%.

Ved på bruke høykvalitets materialer som normalt bare finnes på premium modeller, tilbyr kanvastaket mer beskyttelse mot vann og støv. Den nye vind-deflektoren forbedrer også varigheten og kvalitetsfølelsen.

TEKNOLOGISK AVANSERT

Den nye Aygo X kommer med noe det siste av utstyr og funksjoner.

Kunder vil kunne være tilkoblet med sin Aygo X via Toyota Smart Connect og MyT app på smarttelefon.

Toyota Smart Connect har en stor 9” høyoppløst berøringsskjerm, omgivelsesbelysning og trådløs lading, og en sømløs brukeropplevelse med den medfølgende MyT appen for smarttelefon, hvor kunder kan holde oversikt over bilinformasjon som kjøreanalyse, drivstoffnivåer, varsler og sporing av bilen.

Toyotas nyeste multimediasystem tilbyr også skybasert navigasjon med ruteinformasjon i sanntid ved konstant tilkopling på de høyere utstyrsgradene. Nye tjenester vil introduseres over tid via skybaserte oppdateringer, og ny programvare og tilkoblede tjenester vil automatisk bli dyttet ut til systemet. Toyota Smart Connect tilbyr også kablet og trådløs konnektivitet for smarttelefon via Android Auto og Apple CarPlay.

Avansert full LED belysningsteknologi er også introdusert i Toyotas siste A-segment modell, noe som øker tilgjengeligheten for flere kunder. Kjørelys og blinklys består av to lysrør omgitt av et subtilt glødende lys som understreker den ikoniske Aygo signaturen under alle lysforhold.

"Med Aygo X hovedlysene har vi gjort fronten fokusert og tillitsfull. I Toyotas designspråk kaller vi det 'keen'."

Tadao Mori, Head of Styling, Toyota Motor Europe

Aygo X tar et langt steg fremover når det gjelder sikkerhet, og introduserer Toyota Safety Sense som standard i alle markeder for første gang i en kompakt A-segment modell.

Det nyeste Toyota Safety Sense benytter en kombinasjon av monokulær kamerasensor og millimeter radar, og Pre-Collision System (PCS) med oppdagelse av fotgjengere i alle hastigheter. For første gang på Aygo X tilbys oppdagelse av fotgjengere på dag og natt, oppdagelse av syklister, skadebegrensing ved kollisjon, intelligent adaptiv fartsholder, filholder og styreassist ved nødsituasjoner.

Aygo X får også bedre passiv sikkerhet, gjennom strukturelle forsterkninger for å absorbere sammenstøt og heve generell sikkerhet.

ØKONOMISK

Aygo X er designet for å gi maksimal økonomi for eieren. Eksempelvis har Aygo X den laveste karosserivekten av noen bil i A- eller B-segmentet, noe som bidrar til utmerket drivstofføkonomi.

Frontfangere og hjulbuer gir også forbedret drivstofføkonomi ved å lede luftstrømmen ut fra hjulene, og dermed reduseres turbulensen rundt fronten og sidene av bilen. Hjulbuene bak leder også luftstrømmen bort fra hjulene og mot et egnet punkt på bakre del av bilen.

Aygo X er motorisert med en 1-liter, 3-sylindret 1KR-FE motor som har vunnet flere priser, og som er forbedret for å møte europeiske utslippskrav og samtidig tilby høy driftssikkerhet og ytelse, med et målsatt drivstofforbruk på 4.7l/100km og 107 g/km med CO2.

Helt nye Aygo X er designet og produsert i Europa for europeiske kunder, og vil sette en ny stil i europeiske byer i 2022.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10