​Nye Toyota Proace Electric er klar for bestilling

Prisene er klare og nå starter salget av Toyotas første batterielektriske varebil. Den vil gi næringsdrivende et miljøvennlig alternativ uten at det går på bekostning av varerom eller utstyrsnivå.

Toyota Proace Electric kommer i tre karosserilengder og to ulike batteristørrelser, med inntil 330 kilometer rekkevidde. Utstyrspakken inneholder blant annet smart inngang- og startsystem, navigasjon med veiledning til ladestolper, ryggekamera, klimaanlegg, xenon hovedlys og vareromspakke med antisklibelegg og takpanel.

- Toyota Proace Electric vil ha samme store varerom som dagens Proace med en nyttelast på ett tonn og samtidig like mye som maksimal tilhengervekt. I tillegg er bilen, som er designet og bygget som elektrisk varebil direkte fra fabrikk, svært godt utstyrt. Med dette har vi stor tro på at Proace Electric vil dekke behovet til svært mange kunder når det gjelder rekkevidde, nyttelast* og tilhengervekt*, sier ansvarlig for næringssalg/varebil Hans Petter Bakken i Toyota Norge.

Proace Electric vil bli tilgjengelig i to utstyrsnivåer, Basic og Comfort. Prisene for medium lengde (L1) starter på 364.300 kroner for Basic, og fra 449.900 kroner for den lengste varianten (L2). Her er alle prisene som nå er klare:

Modell Utsalgspris inkl. mva. og engangsavgift eks. frakt og levering
Proace Electric Compact (L0) 50kWt Basic 354 300
Proace Electric Medium (L1) 50kWt Basic 364 300
Proace Electric Medium (L1) 50kWt Comfort 394 300
Proace Electric Medium (L1) 75kWt Basic 409 900
Proace Electric Medium (L1) 75kWt Comfort 439 900
Proace Electric Lang (L2) 75kWt Basic 419 900
Proace Electric Lang (L2) 75kWt Comfort 449 900

Prisene på den kompakte lengden (L0), som er klar for levering våren 2021, starter på 354.300 kroner.

- Norge er et av de første markedene i Europa for den nye Proace Electric, og bilen kvalifiserer for høyeste støttebeløp på 50.000 kroner fra Enova som er ment for å fremme salget av elektriske varebiler. Kundene som bestiller nå vil få bilen mot slutten av 2020, sier Bakken.

Enkel og praktisk lading

Proace Electric er tilrettelagt for ulike lademuligheter: oppkobling mot hurtigladere, eller via kabel som følger bilen til ladeboks eller stikkontakt. Ladeuttakene er skjult under et deksel på forskjermen, med en statusindikator som lyser for å vise stand-by, lading, lading ferdig eller en feilvarsling.

Toyota-forhandlerne tilbyr også kundene en ladeboks inkludert hjemmemontering med en landsdekkende installasjonspartner. - Vi ønsker å gjøre det enkelt og trygt for kundene å lade hjemme, og kan tilby en svært driftssikker ladeboks med kapasitet på inntil 22 kW inkludert en omfattende installasjonspakke. Samlet pris er 19.900 kroner for ladeboks og installasjon og den kan også inngå i finansieringen vi tilbyr, sier Bakken.

Ved å benytte en 100 kW offentlig ladestasjon vil 50 kWt batteriet kunne lades til 80% på omtrent 30 minutter, og 75 kWt batteriet på 45 minutter. Bilene utstyres med en ombordlader som yter opptil 11 kW, optimalisert for å sikre riktig ladefart fra en ladeboks eller stikkontakt, og hjelper til med å bevare batteriets levetid.

- I arbeidet som er lagt ned for å forstå behovene til varebilkundene, har Toyota funnet at de gjennomsnittlig kjører 45 kilometer på en arbeidsdag, noe som betyr at de fleste Proace Electric-kundene ikke vil ha behov for å lade daglig, sier Bakken.

Batteriet, som får åtte år eller 160.000 kilometer garanti, er plassert under gulvet i varerommet, noe som innebærer at plassforholdene opprettholdes i forhold til den vanlige Proace. Samtidig senkes tyngdepunktet, noe som forbedrer kjøreegenskapene og stabiliteten. Lastevolumet strekker seg fra 4.6 m3 for kompakt, til 5.3 m3 for medium og 6.1 m3 for den lange versjonen. Plassforholdene for personbil-versjonene er også uendret.

Utstyrspakke Basic:

• 16" stålfelger, 215/65R16 dekk med navkopp, bruker hjulsensorer til ABS slik at dekktrykksensorer er ikke nødvendig
  • Cruisekontroll
  • Manuelt klimaanlegg
  • Tåkelys foran
  • Regnsensor for vindusvisker foran
  • Elektriske vinduer med auto funksjon
  • 7" audio skjerm med DAB+ radio, Android Auto og Apple Carplay speiling av telefon som gir enkel tilgang til navigasjon via speiling av telefon applikasjoner
  • Sort stål comfort skillevegg med vindu
  • Elektrisk håndbrems
  • Dedikert EV display i kombinasjonsmeter
  • Smart Cargo pakke - skillevegg med luke
  • Fleksible seter med mobilt kontor og PVC-skinn på sidene og stoff i senter. Førersete har armlene, høydejustering og korsryggstøtte
  • 2 halogen lamper i varerom
  • 2 nøkler, 1 med fjernkontroll
  • Halogen hovedlys med skumringsensor for automatisk tenning av lys i tunnel etc.
  • Varmeseter og varme i speil
  • ABS, ESC og HAC
  • 4 kollisjonsputer, front og side
  • Reservehjul
  • Emergency Call

Utstyrspakke Comfort har i tillegg til Basic:

• 16" stålfelg med heldekkende kapsel
  • Xenon hovedlys med LED kjørelys
  • 2 sone automatisk klimaanlegg
  • Lakkerte fangere og krom dørhåndtak
  • Smart inngang og startsystem, leveres med 2 nøkler
  • Fabrikk navigasjon som bistår deg via interessepunktmeny til nærmeste lademulighet og veileder deg rett dit
  • Leveres med 12 mm gulv og taktrekk.
  • Ryggekamera med 360 grader Visio Park med blindsonevarsling og parkeringssensorer foran og bak

Alle bilene leveres med to ladekabler som standard.

* Tentative data inntil typegodkjenning foreligger

• Miljø, energi

• proace