​NYE TOYOTA YARIS - EN NY ÆRA FOR KOMPAKTBILEN

• Verdenspremiere på nye Yaris
  • Toyota New Global Architecture (TNGA) anvendes for første gang i en kompaktbil
  • Ny GA-B-plattform sørger for kjøreglede og sikkerhet i en stilfull og praktisk innpakning.
  • Nytt 1.5 Hybrid Dynamic Force-system sammenføyer høy effektivitet og bedre respons
  • Bygget for å være den sikreste kompaktbilen i verden

Helt nye Toyota Yaris er designet for å møte de stadig større utfordringene i et urbant dagligliv.

Dagens kompaktbil-kunder er blant de mest krevende i Europa, og typisk lever de sine liv i hektiske, sterkt trafikkerte urbane miljøer som byr på stadig større utfordringer.

De forventer at bilen de kjører er stilig og praktisk. De vil at den skal være enkel å parkere, smidig i byen og komfortabel på lengre turer. De forventer ledende sikkerhetsteknologi og lavest mulige driftskostnader. I tillegg er de mer miljøfokuserte enn noensinne og ser etter løsninger som både passer deres dagligliv og tar hensyn til deres omgivelser.

Og de foretrekker selvsagt at disse attributtene tilbys til en overkommelig pris.

For å svare på de stadig økende behovene bringer Toyota for første gang den nye TNGA-filosofien til kompaktsegmentet.

I nye Yaris gjøres det gjennom bruken av den nye GA-B-plattformen, og introduksjonen av fjerdegenerasjons hybridsystem med en TNGA 3-sylinders motor.

Denne tilnærmingen kompletteres av fremskritt innen aktive og passive systemer for å skape verdens sikreste kompaktbil.

GA-B LEGGER TIL RETT FOR STILIG DESIGN OG SMART PLASSUTNYTTELSE

Kraftfull og stram eksteriørdesign uttrykker smidighet og kompakthet.

• Kortere, bredere og lavere enn dagens modell
  • Intelligent plassutnyttelse
  • Innovativ bruk av materialer og et nytt nivå av sensoriske kvaliteter

Eksteriørdesignen til nye Yaris er definert som 'Kondensert og Smidig' - alltid klar til for en givende kjøreopplevelse.

Med de 'kondenserte' ytre målene skiller Yaris seg ut i et marked hvor biler typisk vokser med hver ny modell. Toyota har gått i motsatt retning og redusert lengden med 5 mm. Akselavstanden er imidlertid økt med 50 mm, noe som sørger for smidig manøvrering og parkering i byen samtidig som det legger til rette for et komfortabelt, romslig interiør og bevarer essensen i 'stor-liten' karakteren.

GA-B-plattformen har gjort det mulig å redusere høyden med 40 mm, uten at det går utover plassen til de om bord ettersom man sitter lavere. Den reduserte hoftehøyden bidrar til bedre oversikt forover for sjåføren. 50 mm økt bredde gir bedre plass på både første og andre rad, mens økt sporvidde foran og bak bidrar til at Yaris' fremstår bredere.

Eksteriøret forsterker effekten av de kondenserte proporsjonene, med tydelige linjer langs sidene av bilen som gir en opplevelse av bevegelse forover. Det er et stramt, koherent utseende som sammen med formen på dører og hjulbuer understreker bilens karakter.

I front er den store grillen med det sentralt plasserte Toyota-emblemet blikkfanget. Ved å trekke A-stolpene bakover og øke lengden på panseret, har designerne gitt den et mer dynamisk utseende. De nye lyktene har LED-teknologi med blinklys som veksler med kjørelysene.

Frontlyktene strekker seg mot forhjulene på en måte som gjør at lengden til overhenget foran oppfattes som kortere.

Interiøret følger et mindre-er-mer-prinsipp og skaper et åpent og romslig rom for sjåføren og passasjer foran. Materialer av høy kvalitet inkluderer et soft-touch instrumentpanel og dørtrekk i ny utførelse.

Sensoriske kvaliteter har vært et gjennomgående fokus med tanke på berøring, bruken av og lyden til knapper og kontroller, farger, lyssetting, form, mønstre, grafikk og helhetsinntrykk.

Kupeen har blitt utformet rundt konseptet 'hendene på rattet, øynene på veien'. Informasjon formidles klart og direkte til sjåføren via tre sammenkoblede kilder: Toyota Berøringsskjerm, en TFT fargeskjerm i instrumentpanelet og et 10-tommers head-up-display. Det store head-up-displayet bidrar til at sjåføren kan konsentrere seg om å kjøre med så få distraksjoner som mulig. Det projiserer nøkkeldata og advarsler som navigasjon og fartsgrenser til skjermen i sjåførens synsfelt.

Nye Yaris kan utstyres med andre høyteknologiske bekvemmeligheter, slik som en trådløs lader som er stor nok til lade den nyeste generasjonen smarttelefoner. Sjåførens instrumentpanel har digitale skjermer på hver side av TFT-skjermen, den fås med oppvarmet ratt og spesiell lyssetting til kupeen rundt sjåføren, en ergonomisk design gjør alle kontroller enkle å lokalisere og bruke og dashbordet er smalere og lavere, med en bredere og høyere midtkonsoll. Sist, men ikke minst er størrelsen på rattet redusert for bedre sikt, noe som støtter oppunder ' hendene på rattet, øynene på veien'-konseptet.

GA-B-PLATTFROM - SKAPT FOR KJØREGLEDE

• Legger til rett for tillitsvekkende og intuitive kjøreegenskaper med presise og smidige ytelser
  • Lavt tyngdepunkt og optimalisert sittestilling
  • Stivt karosseri bidrar til kjøreegenskaper og stabilitet

Toyotas utvikling av TNGA-baserte plattformer har sørget for et skift i komforten, egenskapene og stylingen til en serie nye modeller. Den første, den mellomstore GA-C-plattformen, danner grunnlaget for utviklingen i kjørekarakteristika og appellen til siste generasjon Prius, C-HR og den nylig lanserte Corolla. Tilsvarende har TNGA-filosofien vist hvor tilpasningsdyktig den er til større sedaner og SUV-er, med GA-K-plattformen i nye Camry og RAV4.

Nå, med utviklingen av nye Yaris, har Toyota for første gang tatt i bruk TNGA for å heve kompaktbilsegmentet. Den nye GA-B-plattformen er sentral for kjøregleden man opplever i nye Yaris, som er mer tillitsvekkende og naturlig - stabiliteten inngir til tilliten mens responsen på sjåførens input er presis og naturlig, noe som hever inntrykket av smidighet.

Kombinasjonen av bilens kompakte dimensjoner, bredde og lave høyde, de iboende dynamiske kvalitetene i GA-B-plattformen og ytelsene til fjerde generasjon hybriddrivverk gir en helhetlig inspirerende og smidig karakter, som er instrumentell for nye Yaris' appell. I byen har den engasjerende og umiddelbar respons. Samtidig har den ytelser og egenskaper som gjør kjøring på både motorvei og på svingete veier tiltalende.

Som med i andre TNGA-baserte modeller blir sjåførens følelse av kontroll og tilknytning til bilen forsterket av sittestillingen. GA-B-plattformen lar sjåføren sitte lavere og lengre bak (+60 mm sammenlignet med nåværende modell) mot midten av bilen. Det bidrar til å senke tyngdepunktet. Det gir også en mer engasjerende sittestilling, med bedre ergonomi og flere justeringsmuligheter. Rattet er tettere på sjåføren og kan justeres med seks grader mer i høyderetningen sammenlignet med dagens modell.

Som i alle TNGA-baserte modeller er tyngdepunktet i nye Yaris lavt, faktisk rundt 15mm lavere enn i dagens modell. Chassiset har også bedre vektbalanse, både på langs og på tvers; det gir mindre krengning og bedrer stabiliteten under bremsing og bremselengde. Et mer rigid karosseri bidrar også til stabilitet og smidige kjøreegenskaper.

Designen til de nye MacPherson-demperne foran og torsjonsbjelkedemperne bak innebærer mindre friksjon i demperne foran, mykere fjærer og en økning i krengningsstivheten fra 320 til 580 Nm/deg. Det bidrar til Yaris' dynamiske egenskaper, med redusert krengning i svinger.

GA-B-plattformen har lagt til rette for en markant økning i karosseristivhet, noe som gir bedre stabilitet og komfort og lavere støy- og vibrasjonsnivå. Arkitekturen i plattformen og øvre del av karosseriet har blitt optimalisert med strategisk plasserte forsterkninger, blant annet i torpedoveggen, pilarene bak og i transmisjonstunellen.

NYTT 1,5-LITERS HYBRID DYNAMC FORCE SYSTEM - BEDRE RESPONS OG EFFEKTIVITET

• Helt nytt 1,5 Hybrid Dynamic Force-system
  • Bedre respons med 15% økning i kombinert kraft og mer enn 20% økning i drivstoffeffektivitet
  • Fjerde generasjon hybridteknologi optimalisert for vekt, plassutnyttelse og effektivitet
  • Inkluderer en ny 1,5 Dynamic Force-bensinmotor med 40% termisk virkningsgrad
  • Toyotas lederskap innen selvladende hybridteknologi bygger på mer enn 20 års erfaring. Med milliarder av kilometer kjørt verden over har Toyotas hybrider bevist sin enestående kvalitet, holdbarhet og pålitelighet. Det anslås at Toyotas hybridbiler samlet kjører over 500 millioner kilometer rundt om i verden hver dag.

Siden introduksjonen av første generasjon Prius i 1997, har Toyota Motor Corporation solgt mer enn 14 millioner hybridbiler verden over - inkludert 2,5 millioner i Europa. Teknologien har blitt kontinuerlig forbedret og man har introdusert nye modeller i et bredt spekter av markedssegmenter. Yaris Hybrid, verdens første hybrid i B-segmentet, ble introdusert i 2012. Siden den gang er mer enn 500 000 solgt i Europa. Yaris er og har vært sentral for bevissthet rundt og forståelse for fordelene med Toyotas hybridteknologi.

Fjerde generasjon hybridsystem er testet i forskjellige byer på tvers av Europa, som Roma, Paris og Darmstadt. Resultatene viser at man i urbane strøk kjører på strøm alene nær 80% av tiden.

Disse enestående resultatene er mulige takket være arkitekturen til Toyotas Hybridsystem, som har flere av fordelene med en elbil, motorer med høy effekt og komponenter med høy spenning, og som samtidig har en effektiv motor som følger Atkinson-syklusen.

Fjerde generasjon hybridteknologi debuterer i den viktigste drivlinjen for nye Yaris. Det 1,5-liters Hybrid Dynamic Force-systemet er avledet fra de større 2,0 og 2,5-liters-systemene som ble introdusert i nye Corolla-, RAV4- og Camry-modellene og som er utviklet med samme fokus på komponentstørrelse og vekt i søken etter stadig bedre drivstoff- og utslippseffektivitet.

Hybridsystemet har den nye 1,5 Dynamic Force-tresylindrede bensinmotoren med variable ventiler. Som i sine firesylindrede motparter drar den fordel av nøye utvalgte tiltak for å redusere innvendig friksjon og mekaniske tap og optimalisere forbrenningen. Motoren har faktisk verdens raskeste forbrenningshastighet, med høyt dreiemoment ved lave motorhastigheter og høy drivstoffeffektivitet. Den er også utstyrt med en balansemodul som bidrar til å redusere motorstøy og vibrasjoner.

Som resultat har den en termisk effektivitet på 40%, høyere enn typiske dieselmotorer, som bidrar til å sikre mer enn 20% forbedring av Yaris 'drivstofføkonomi og CO2-utslipp. Samtidig er systemeffekten økt med 15% og kraftleveransen fintunet for et overbevisende og naturlig preg.

Hybridtransakselen er fullstendig redesignet, og tar i bruk en ny dobbelakslingsstruktur som gjør den mer kompakt (9%). Resultatet er et drivverk med lavt friksjonstap og mer kompakte dimensjoner, som forbedrer ytelsen og enkelt får plass i den nye Yaris 'GA-B-plattformen.

Systemet tar også i bruk et nytt litium-ion-hybridbatteri med en økning i ytelsen som muliggjør raskere akselerasjon. I tillegg til å være kraftigere er det nye batteriet 27% lettere enn nikkelmetall-hydridbatteriet det erstatter.

Nye Yaris vil også være tilgjengelig med 1,5 og 1,0-liters tresylindrede bensinmotorer i utvalgte markeder. Flere detaljer om disse drivlinjene vil bli gitt på et senere tidspunkt.

ET NYTT NIVÅ AV AVANSERTE FØRERSTØTTESYSTEMER I KOMPAKTE BILER

• Designet for å være verdens sikreste kompaktbil

• Utviklet for å lede aktiv sikkerhetsytelse med ny Toyota Safety Sense (TSS)

• Verdens første kollisjonsputer

Nye Yaris er designet for å være verdens sikreste kompaktbil, og vil ha segmentledende sikkerhet takket være betydelige fremskritt i både aktive og passive sikkerhetssystemer.

Implementering av nye avanserte teknologier betyr at nye Yaris byr på maksimal sikkerhet for våre kunder.

Avanserte førerassistansesystemer inkluderer intelligent, adaptiv cruisekontroll, som fungerer helt opp til topphastigheten, og kjørefeltassistenten man kjenner fra nylig lanserte Toyota-modeller som Corolla. Alle disse funksjonene er standard i nye Yaris.

I tillegg til førerassistansesystemene, er nye Yaris utviklet for beskyttelse av passasjerer i henhold til de strengere standardene som introduseres i 2020. For eksempel, for å bedre beskytte passasjerene i en kollisjon fra siden, er nye Yaris den første bilen i kompaktsegmentet som kommer med en midtkollisjonspute.

Fullstendige detaljer om nye Yaris 'aktive og passive sikkerhetssystemer vil bli utgitt på et senere tidspunkt.

YARIS - EN EUROPEISK SUKSESSHISTORIE DREVET AV INNOVASJON

Yaris er sentral i Toyotas europeiske suksesshistorie. Det er en modell med vedvarende popularitet og et utmerket rykte for innovasjon.

Den originale Yaris gjorde seg umiddelbart fortjent til både 2000 European Car of the Year og Engine of the Year-prisene for de banebrytende ytelsene til den 1,0-liters bensinmotoren. Siden 2001 har den vært produsert ved vårt anlegg i Valenciennes i Frankrike.

Andre generasjon Yaris utmerket seg i 2005 ved å være den første bilen i B-segmentet som oppnådde en femstjerners sikkerhetsvurdering hos det uavhengige Euro NCAP-instituttet, og den var den første bilen i sin klasse med knekollisjonsputer

I 2012 ble tredje generasjon Yaris første modell i sitt segment med en selvladende, fullhybrid drivlinje. Den satte en ny standard for drivstofføkonomi og utslipp.

I 2017 kom Toyota tilbake til Rally-verdensmesterskapet med Yaris WRC - noe som inspirerte til utviklingen av ytelsesfokuserte Yaris GRMN. Denne spesialmodellen av Yaris - den første globale GRMN-modellen - trakk veksler på suksessen til TOYOTA GAZOO Racing, kom i et begrenset opplag og ble umiddelbart utsolgt.

Denne innovasjonshistorien har hjulpet Yaris til å vokse fra generasjon til generasjon, med over 4 millioner solgte i Europa inkludert mer enn 500 000 hybrider.

Toyotas New Global Architecture (TNGA) GA-B-plattformen introduseres for første gang i nye Yaris og skal brukes til nye generasjoner mindre Toyota-modeller. Det er grunnlaget for bedre dynamiske ytelser, komfort, kjøreegenskaper, sikkerhet og iøynefallende design.

Det drar nytte av det nye 1.5 Hybrid Dynamic Force-systemet, en fjerde generasjon av Toyotas ledende, selvladende hybridteknologi som kombinerer enda bedre drivstoffeffektivitet og lave utslipp med mer kjøreglede i form av krefter og respons.

Nye Yaris vil fortsatt produseres i Europa. Over 300 millioner euro er investert i Toyotas produksjonsvirksomhet for å tilrettelegge for GA-B-basert bilproduksjon.