RAV4 Plug-in Hybrid, Toyotas nye hybride flaggskip

• Nye RAV4 Plug-in Hybrid topper RAV4-utvalget og blir det nye flaggskipet blant Toyotas hybrider
  • Beste av begge verdener: ytelse og teknologi
    • 306 hk/225 kW*, 0-100 km/t på 6.2 sekunder*
    • CO2 utslipp under 29 g/km*
    • Best elektrisk rekkevidde i klassen med over 65 km*
  • Utlevering av biler starter i andre halvdel av 2020, men forhåndsbestilling er startet

Siden den ble lansert som den originale livsstils- og fritids-SUV-en i 1994, har RAV4 kontinuerlig blitt videreutviklet for å møte endringene i kundenes preferanser og behov. Kvalitet, styling, ytelser og allsidighet har sementert posisjonen dens som en av verdens bestselgende bilmodeller. Toyota bygger videre på denne suksessen, og nå er tiden inne for å lansere RAV4 Plug-in Hybrid - et nytt flaggskip i hybridfamilien. Nye RAV4 Plug-in Hybrid er ikke bare kraftig, men også mer drivstoff- og utslippseffektiv enn noen annen i klassen.

Den første plug-in-varianten av RAV4 drar veksler på mer enn 20 års lederskap innen utvikling av hybridteknologi. Den er spydspissen i utvalget til en modell som - med mer en 130 000 kundebestillinger siden lanseringen tidlig i 2019, hvorav mer enn 115 000 er hybrider - har befestet sin historiske status som en av Europas mest populære SUV-er.

RAV4 Plug-in Hybrid vil by kundene på en beste-av-begge-verdener-løsning; den har Toyotas nyeste hybridteknologi, med mer krefter og bedre kjøreegenskaper, og kan også kjøres på strøm alene, helt uten rekkeviddeangst eller behov for å stanse for å lade batteriet.

Ytelser og effektivitet

Med erfaringene fra utviklingen av to generasjoner Prius Plug-in Hybridmodeller er Toyota godt skodd for å produsere et effektivt drivverk for RAV4. Med totalt 306 hk/ 225 kW* akselererer den til 100 km/t på bare 6.2 sekunder, komfortabelt foran konkurrenter med konvensjonelle forbrenningsmotorer. I tillegg har den også CO2-utslipp og forbruk som etter alt og dømme blir klasseledende. Toyotas egne tester indikerer et utslipp på under 29 g/km* etter WLTP-standarden. Det nivået er det per nå ingen andre plug-in hybrider med firehjulstrekk i D-segmentet som kan matche.

Nye RAV4 Plug-in Hybrid er bygget på Toyotas GA-K-plattform. Det gir den dynamiske fordeler, blant annet takket være at batteripakken er plassert under gulvet. Den kommer også med Toyotas AWD-i firehjulstrekksystem som standard.

Toyota har nyttet seg av kreftene elektrisitet kan bidra med til å oppnå en solid økning i antall hestekrefter sammenlignet med en selvladende RAV4 Hybrid. De har utviklet et lithium-ionbatteri med stor kapasitet og har lagt til en kraftomformer til hybridsystemets strømstyringsenhet. Den 2.5-liters Hybrid Dynamic Force-bensinmotoren er basert på enheten man finner i RAV4 Hybrid, men med noen forbedringer for å møte ytelsene til plug-in hybridsystemet.

Resultatet er ikke bare en bil som akselerer raskt, nye RAV4 Plug-in Hybrid har også større elektrisk rekkevidde - da med null bensinforbruk eller utslipp.

Med fire kjøreprogrammer kan sjåføren selv sømløst velge mellom hybrid og ren elektrisk kjøring. EV-programmet gir nye RAV4 Plug-in Hybrid en elektrisk rekkevidde på mer enn 65 km* (beroende på lading og kjøreforhold). Det er lenger enn noen av konkurrentenes plug-in hybrid SUV-er og lenger enn de 50 km europeere i snitt pendler hver dag. Man kan dessuten kjøre i inntil 135 km/t uten at bensinmotoren slår inn, selv ved fullt pådrag.

Smart innpakning

De kompakte dimensjonene til lithium-ionbatteriet gjør det mulig å plassere det under gulvet i bilen. Dermed påvirkes bagasjeplassen minimalt og bagasjerommet er målt til sjenerøse 520 liter. Batteriets plassering bidrar også til RAV4 Plug-in Hybrids lave tyngdepunkt, som gir bedre stabilitet og komfort.

Høyst effektiv varmepumpe-klimaanlegg

I jakten på hver detalj som bidrar til effektiviteten til RAV4 Plug-in Hybrid, utviklet Toyota et varmepumpe-klimaanlegg, det første i sitt slag i verden, som ble introdusert i andre generasjon Prius Plug-in Hybrid. Det har blitt tilpasset den nye SUV-en og har et varmtvannkretsløp - det samme som man finner i RAV4 Hybrid. I tillegg blir batteriet kjølt ned ved hjelp av kjøleelementet i klimanlegget. Dette systemet er langt mer effektivt enn anlegg som bruker motorvarme eller kraftige elektriske varmeelementer som benytter seg av luft fra utsiden for å varme kupeen.

Spotslig design

Stylingdetaljene til eksteriøret og i kupeen gir SUV-en et mer sportslig tilsnitt. Foran er grillen og rammen rundt denne sortlakkerte, og det er også sorte forlengere til frontlyktene. Nedre del av støtfangeren er i en metallutførelse som understreker bredden og kraften. Nye 18- og 19-tommers hjul kommer i kontrasterende maskinerte og sorte eller grå utførelser, mens det bak er en metallignende utførelse under bakruten og svart bunnplate.

I kupeen er det setetrekk i ny design med en sportslig følelse, med ribbete mønster og kontrasterende røde detaljer. Quiltede svarte skinnseter vil også være tilgjengelige, med iøynefallende røde detaljer. Midtkonsollen har en nitommers multimedia berøringsskjerm - den største i noen RAV4 - for enkel betjening av bilens underholdnings-, informasjons- og tilkoblingsfunksjoner.

Premium utstyrsspesifikasjoner

Utstyrsspesifikasjonene reflekterer flaggskipstatusen til RAV4 Plug-in Hybrid. Beroende på grad vil utstyret inkludere 19-tommers aluminiumsfelger, oppvarmede fram- og bakseter, et 230-volts uttak i kupeen, tofarget eksteriør, elektrisk bakluke med sensor under bakfangeren, panoramatak, head-up display, nitommers skjerm i midtkonsollen og den nyeste multimediapakken til Toyota, med Apple CarPlay og Android Auto smarttelefonintegrasjon.

Salgsplan

Nye RAV4 Plug-in Hybrid introduseres i andre halvdel av 2020. Utleveringer til kunder starter i september/oktober, men bilen kan allerede forhåndsbestilles.

* Foreløpige tall i påvente av typegodkjenning