Spennende elektriske nyheter fra Toyota på Japan Mobility Show

Toyota viser frem hva vi kan vente oss fra fremtidens kjøretøy på Japan Mobility Show denne uken.

– Teknologiutviklingen gir stadig nye muligheter og dette gir et spennende innblikk i hva vi kan vente oss av innovasjon fra Toyota innen mobilitet. Avhengig av mottakelsen hos publikum kan dette være kjøretøy som blir å finne på markedet i fremtiden, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Nyhetene som ble presentert av Toyota er:

Land Cruise Se

Toyota utvider appellen til Land Cruiser med en elektrisk SUV der tre seterader tilfredsstiller mange ulike behov. Land Cruiser Se tilbyr høyt dreiemoment og kjøreopplevelse unikt for batterielektriske biler, sammen med en elegant og stilig design.

Stillheten fra en elektrisk drivlinje bidrar til å skape komfort uansett underlag. Det selvbærende karosseriet gir god respons på veien og trygghet til å takle tøft terreng.

– Land Cruiser har allerede en legendestatus i det norske SUV-markedet, og vi tror at mange kunder vil være interessert i en elektrisk utgave som vises i Japan, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.

Land Cruiser Se

5150 / 1990 / 1705

Akselavstand (mm)

Setekapasitet

EPU

Konseptbilen med navnet EPU er en nestegenerasjons mellomstor pick-up, med et robust selvbærende karosseri som gir mulighet til å skape en praktisk og samtidig stilig batterielektrisk bil. Med en lengde på rett over fem meter med en Double Cab design, gir EPUs selvbærende struktur et allsidig lasteplan som tilfredsstiller en rekke bruksområder.

Stillheten fra den elektriske drivlinjen er kombinert med et lavt tyngdepunkt for å gi en fremragende stabilitet og kjørekomfort.

– Den elektriske pick-up’en EPU er en spennende konseptbil som vi håper kommer i produksjon. Dette avhenger av responsen fra publikum, forklarer Piotr Pawlak i Toyota Norge

5070 / 1910 / 1710

Akselavstand (mm)

Setekapasitet

EPU

Land Hopper

Dette konseptet for personlig mobilisert basert på et elektrisk trehjulskjøretøy, med to fremre hjul, åpner for nye transportmuligheter. Det har sammenleggbart design gjør det enkelt å lagre selv med begrenset plass i bagasjerommet på en bil. Når den kombineres med en bil, utvider Land Hopper opplevelsen ved reise, eksempelvis sightseeing rundt destinasjoner.

– Dette kjøretøyet kan være et fremkomstmiddel for yngre uten førerkort, gitt at det er godkjent av lokale veitrafikkregler, og for eldre som ikke lenger kjører bil. Det vil gi en intuitiv og spennende opplevelse som er annerledes enn både bil og sykkel, sier Piotr Pawlak i Toyota Norge.

Den kompakte størrelsen og lav setehøyde gjør det enklere å nå bakken for brukeren og enkelt komme av og på.

1355 / 600 / 930

Hjulavstand (mm)

Antall passasjerer

Land Hopper

JUU

Denne elektriske rullestolen er et nytt mobilitetskonsept som er designet for å gi frihet til å bevege seg uten assistanse. Ved å kombinere stil og kjøreegenskaper, utvides rekkevidden til brukeren ved å gjøre det mulig å bevege seg i områder som er vanskelige å nå med vanlige elektriske rullestoler eller manuelle rullestoler.

Et eksempel er hvordan JUU klatrer opp eller ned en trapp med opp til 16 cm trinnhøyde, går hovedhjulene ut på trinnene, mens den innfellbare halen flipper ned bak ryggstøtten for å stabilisere rullestolen.

– Her er et eksempel på hvordan ny teknologi virkelig kan gjøre mobilitet tilgjengelig for alle. Fremdriftssystemet bruker motorer som brukes i biler, og dette sikrer høy kvalitet og pålitelighet. Toyota utforsker også avanserte funksjoner som vil gjøre det mulig for JUU å bevege seg automatisk inn og ut av en bil etter at brukeren har gått inn i kjøretøyet, sier Piotr Pawlak i Toyota Norge.

1110 / 680 / 1040

JUU

Mobilitet i verdensrommet (prototype)

Dette er et eksperimentelt kjøretøy for å fremme utviklingen, spesielt av drivsystemteknologier, med sikte på å skape mobilitet for bruk på månen og i verdensrommet. Hvert hjul er utstyrt med sin egen motor og styring. Dette utvikles for å sikre trygg og pålitelig kjøring selv i krevende og ugjestmilde utenomjordiske miljøer.

Kjøretøyet er elektrisk drevet med enestående kjøreegenskaper, i stand til å navigere i ulent terreng og bratte.

– Å utvikle et fartøy til bruk på månen og i verdensrommet krever det absolutt ytterste av forskning og teknologi. Toyota er allerede fremst i verden på patenter og innovasjon, og dette prosjektet vil ytterligere bidra til dette. Og på samme måte som mye av teknologien vi omgir oss med i dag har sitt utgangspunkt i romfartsteknologien de siste tiårene, vil nok også disse prototypene bidra til nyvinninger som gjør konvensjonelle kjøretøy tryggere og mer effektive, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

3460 / 2175 / 1865

Passasjerkapasitet

Maksimal stigning (grader)

NEO Styring (teknologi)

Et nytt cockpit-konsept basert på motorsykkelstyret, som integrerer funksjonene til gasspedalen og bremsepedalen i rattet.

– Dette innovative rattet gir bedre utsyn og bedre plass på gulvet uten pedaler. Det gir også en trygg og intuitiv kjøring med hendene for førere med nedsatt funksjonsevne, sier Piotr Pawlak i Toyota Norge.

NEO Styring

Toyotas presentasjon på Japan Mobility Show kan følges her:

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10