Toyota annonserer årsresultater og bekrefter mål om karbonnøytralitet

• Toyota Motor Corporation bekrefter målet om karbonnøytralitet innen 2050, med et fokus på et mangfold av teknologier for alle typer kunder - uavhengig av marked, land eller region
  • Toyota Motor Europe bekrefter tilnærmingen for Europa og øker salgsforventningene for 2025

12. mai 2021 – Toyota Motor Corporation (TMC) annonserte i dag resultatene for regnskapsåret som endte 31. mars 2021. Planen for hvordan selskapet skal nå klimanøytralitet innen 2050 ble også presentert, med en tilnærming basert på et mangfold av teknologier som skal sørge for at alle kunder blir inkludert.

Til tross for Covid19-pandemien, nådde Toyota et globalt salg på 7,6 millioner enheter, en reduksjon på 1,3 millioner enheter sammenlignet med forrige regnskapsår. På konsolidert basis, oppnådde selskapet nettoinntekter for perioden på 27,2 milliarder yen, en reduksjon på 2,6 milliarder yen. Driftsresultatet ble redusert fra 2,4 milliarder yen til 2,2 milliarder yen, mens resultat før skatt var på 2,9 milliarder yen. Årsresultatet økte fra 2 milliarder yen til 2,2 milliarder yen.

Finansdirektør Kenta Kon i TMC kommenterer resultatet:

- Gjennom arbeidet med å lage stadig bedre biler, har vi vært i stand til å redusere kostnadene og senke break-even-punktet med to millioner enheter siden Lehman-sjokket.

Akselererer mot karbonnøytralitet og sørger for at alle kunder blir inkludert

James Kuffner, Chief Digital Officer i TMC beskriver Toyotas strategi for karbonnøytralitet:

- Toyota har forpliktet seg fullt ut til målene om karbonnøytralitet globalt innen 2050, og vil fortsette å investere i et mangfold av lavutslippsteknologier og innovative løsninger som sørger for at vi dekker behovene til våre kunder i hvert land og region.

Toyota forplikter seg til karbonnøytralitet for alle, ikke kun noen utvalgte grupper eller regioner. For bilindustrien innebærer karbonnøytralitet å oppnå nullutslipp av CO2 i alle prosesser gjennom hele livssyklusen bestående av produksjon, transport, kjøring, fylling eller lading, og gjenvinning eller skroting av biler. Enkelte mener at å konsentrere ressursene mot én teknologiløsning vil gjøre at vi når målene om karbonnøytralitet raskest. Toyota mener på sin side at å investere klokt i et mangfold av teknologier vil være en raskere og mer inkludere måte å oppnå karbonnøytralitet i hele verden.

Pågående investeringer i lavutslippsprodukter og teknologier

Å skape elektrifiserte lavutslippsløsninger for massene er en del av Toyotas DNA. Frem til i dag har Toyota solgt over 17 millioner elektrifiserte biler på verdensbasis, inkludert nesten to millioner biler i 2020. Toyota har nå 55 praktiske, pålitelige og rimelige elektrifiserte bilmodeller i sin portefølje, noe som gjør at selskapet møter kundenes behov over hele verden samtidig som man jobber med å levere den optimale teknologien som minimerer utslippene i hvert tilfelle.

Denne tilnærmingen vil fortsette å øke i hastighet, der Toyota ytterligere utvider den globale porteføljen av elektrifiserte modeller til 70, inkludert 15 batterielektriske, innen 2025.

For å sikre at disse produktene er så tilgjengelige og effektive som mulig, vil Toyota fortsette å investere store beløp i ny batteriteknologi, slik som solid-state, og enda mer i effektive elektriske motorer og forbedret kraftteknologi.

Ytterligere utnyttelse av hydrogenteknologien

Samtidig vil Toyota investere kraftig i sin verdensledende hydrogenteknologi. Toyota mener brenselcelleteknologien kan bidra til å dekarbonisere en stor andel av verdens transportøkosystem. Eksempelvis kan det bidra til å oppnå karbonnøytralitet for lastebiler og tungtransport, tog, busser, taxi, luftfart, shipping og industrielle prosesser.

Det er en økende bevissthet knyttet til det betydelige klimapotensialet i hydrogen og Toyota ser en økende interesse for sin brenselcelleteknologi fra en bred gruppe industrier.

Oppnår karbonnøytralitet med forbrenningsmotorer

Det anslås at det finnes mer enn 1,4 milliarder biler i verden i dag, og de fleste har forbrenningsmotorer. Som en del av strategien for å oppnå karbonnøytralitet raskere, utforsker og tester Toyota ulike måter å minimere utslippene fra disse.

Hydrogen-drivstoff, i tillegg til andre fornybare e-drivstoffalternativer laget av hydrogen og biodrivstoff kan bidra til å minimere karbonutslippene for verdens eksisterende personbiler.

Hvis dette realiseres kan ikke bare eksisterende infrastruktur benyttes, men alle biler, inkludert de som allerede er solgt og i bruk, kan oppnå en betydelig reduksjon av klimagassutslippene.

Mål om karbonnøytralitet for alle typer kunder

Toyota har som mål å oppnå karbonnøytralitet innen 2050 og tror et mangfold av teknologiske løsninger vil ta oss dit raskest. Derfor mener Toyota at det er bedre med rammebetingelser knyttet til karbonnøytralitet som ikke begrenser de mulige teknologiske løsningene for tidlig.

Dette vil gjøre det mulig for virksomheter og myndigheter å samarbeide om tilgjengelig teknologi for raskere resultater på veien mot et karbonnøytralt samfunn - ved å bruke de løsningene og infrastrukturene som passer lokale behov best.

Det er ikke ett enkelt selskap eller land som kan oppnå karbonnøytralitet alene. Alle industrier må jobbe sammen for å utvikle ny teknologi og infrastruktur i samarbeid med forskere og akademia, og med lokale og nasjonale myndigheter.

Toyota ønsker å opprettholde sin posisjon som en tillitsvekkende partner for å bygge produkter og løsninger som passer hvert lands innbyggere, for å hjelpe samfunn verden over med å oppnå karbonnøytralitet raskere for alle typer kunder.

Toyota Motor Europe øker salgsprognosen og planlegger med 90 % elektrifiseringsmiks i 2025

Toyota Motor Europe solgte én million kjøretøy i regnskapsåret som endte 31. mars 2021.

- Det er vår brede portefølje av tilgjengelige elektrifiserte produkter og våre pålitelige forhandlere som har gitt oss en så sterk robusthet i denne vanskelige perioden. Selv om markedet gikk ned med 14 prosent, ble våre salg redusert med bare syv prosent - som gav oss den største markedsandelen i Europa noensinne. Fremover vil vi fortsette å utvide vårt elektrifiserte sortiment for å sørge for at ingen kunder blir etterlatt på veien mot karbonnøytralitet. Vår tillit til denne tilnærmingen reflekteres i prognosene for økt salg og markedsandel for 2025, sier Matt Harrison, president og CEO hos Toyota Motor Europe.

Ingen kunder skal etterlates på veien mot karbonnøytralitet i Europa

Toyota tror at selskapet har et ansvar for å sørge for at hver eneste kunde har en mulighet til å velge det rimeligste produktet på veien mot karbonnøytralitet - uavhengig av marked, segment og budsjett.

Bransjeprognoser spår at det vil bli solgt 200 millioner nye biler i Europa i løpet av de neste ti årene.

Blant de 200 millioner bilene, er det ventet at bare 45 millioner vil være nullutslippsprodukter.

Samtidig som Toyota jobber hardt med å gjøre nullutslippskjøretøy mer allment tilgjengelig for å øke sjansene for flere enn 45 millioner av de estimerte nullutslippsproduktene, jobber Toyota også aktivt med å minimere CO2-utslippene for de andre 155 millioner kjøretøyene som ventes å bli solgt.

Økt forventet vekst for Toyotas virksomhet i Europa

Denne flerdimensjonale tilnærmingen til elektrifisering og CO2-reduksjon i Europa har positive effekter. Toyota er ledende i sin bransje når det gjelder totale CO2-reduksjoner, og har samtidig en økende tilstedeværelse i det europeiske markedet.

Flere europeiske kunder enn noen gang velger i dag Toyota for deres lavutslippsløsninger. Toyota øker sin markedsandel med sine elektrifiserte produkter i kjernesegmenter, og tiltrekkes av flere kunder i segmenter og markeder der andre merkevarer har trukket sine produkter.

Toyota forventer at den positive trenden fortsetter i Europa og øker sin portefølje av elektrifiserte produkter for å møte lavutslippsbehovene for alle typer kunder.

Innen 2025 vil Toyota tilby mer enn 55 elektrifiserte produkter i Europa, inkludert minst ti nullutslippsbiler. Som et resultat annonserer Toyota i dag økte ambisjoner for salgs- og markedsandeler i Europa til 1,5 millioner enheter, noe som utgjør mer enn syv prosent av markedet.

Innen da vil minst 150.000 (10 prosent) være nullutslippsbiler, både batterielektriske og hydrogenelektriske. I tillegg vil ytterligere 1,2 millioner (80 prosent) være hybrid eller plug-in hybrid, noe som gir en total elektrifiseringsmiks på minst 90 prosent i 2025.

• Økonomi, finans

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

Espen Olsen

Pressekontakt Informasjonssjef 95 22 60 10